Gå til innhold

Seriekople tåkelyset bak med baklysa?

Zeph

Anbefalte innlegg

Såg ein med P10 som gjorde dette og det var ganske kult.

På P11 sitter tåkelysa på bagasjeluka. Synest det er litt bortkasta med 2 lys eg aldri bruker. Det eg tenkte på var å kople dei i parallell med baklysa og putte i samme type pærer for å få bremselys og ikkje tåkelys dagen lang :)

Litt modifikasjon av det elektriska må nok til, men eg kan vel bruke samme lyktene?

Nissan Primera P11 98-modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg ein med P10 som gjorde dette og det var ganske kult.

På P11 sitter tåkelysa på bagasjeluka. Synest det er litt bortkasta med 2 lys eg aldri bruker. Det eg tenkte på var å kople dei i parallell med baklysa og putte i samme type pærer for å få bremselys og ikkje tåkelys dagen lang :)

Litt modifikasjon av det elektriska må nok til, men eg kan vel bruke samme lyktene?

er ingen problem det... men treng ikkje koble samen med baklysa... er jo bryter inne i bilen for de... me du må gjernokke med den eine pæreholderen...dr det ikkje er lys!

2002 Passat 1.9TDI Highline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle pære-holdere og alt er der. Det er strøm på dem også..bare å slå på bryteren med en lampe i holderne, så lyser den opp. Det som er greia, er at det..hmmm..høyre tåkelyset bak, tror jeg, er blokkert av et plastikkdeksel. Dette borrer du opp, så du får inn en pære, og voilla, du har nå lys i begge tåkelysa. Det du nå oppdager, er at tåkelysa er sterkere enn de vanlige baklysa (selvfølgelig). Da det er mye jobb (og også ulovelig tror jeg) å oppgradere de vanlige kjørelysa til to-pola 21-watt pærer, istedenfor 5w/21w, som sitter der fra før, drar du på nermeste bensinstasjon, og kjøper et sett general Electric 5watt pærer til cirka 21 kroner, og setter inn de. Så tar du to skritt tilbake, og nyter synet :)

Er vel gjort på cirka 10 minutter tenker jeg. Eneste du bør gjøre før du setter inn alt av lys og skrur på og kaller deg fornøyd, er å ta en tur på bensinstasjonen (ypperlig når du er ute og handler de nye pærene), og blåse rent lykta med høytrykken der. Få ut alle de små restene av plastikk og drit. Jeg vet ikke hvor farlig det er, men har hørt om tilfeller der plastikkspon har smelta og begynt å brenne. DU vil ikke ha smelta plastikkflekker på baklysa dine, og enda mindre brennende baklys...

PS: De originale ytre kjørelysa/bremselysa har en effekt på 5 watt ved kjørelys, og 21 watt ved bremsing. Det ene originale tåkelyset har en styrke på 21 watt. Du skal da ha en 5 watt-pære i begge sokklene til tåkelys, for å matche lysstyrke. Bare sånn for referansens skyld.

Du har jo ikke tåkelys foran heller, så du trenger ikke å kjøre rundt med grøftelys foran for å ha på tåkelysa bak. Det må jeg. Ikke at jeg er lei meg for det, siden jeg hadde gjort det uansett..menmen..Ikkeno forandring av noe elektrisk, utenom det å bytte pærer. Dette er ikke farlig. Det er bare å ØKE watten på en sokkel som er farlig. Da kan man smelte sokkler/ledninger osv..kan vel i verste fall begynne å brenne også.

Ble litt langt dette her, men er jo en grei jobb på en søndag :P

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er elektrikarlærling, og har erfart at høg watt på feil stad kan være destruktivt.

Eg og tenkte på å berre slå på brytaren. Utan grøftelys foran er det ingenting ellers som lyser om eg skrur påbrytaren.

Sjekka no korleis det såg ut, og var riktig som du sa, høgre lys var det eit deksel foran. Då har eg litt småplukk i dag og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like pærer som er overalt ellers i baklysa..små sokkelpærer som du dyttrer inn, og vrir.

Og ja, du bare tar med deg den eksisterende tåkelyspæra på bensinstasjonen, og sier at du skal ha to pærer, like denne, men bare i 5watt. Så får du det :)

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo ikke tåkelys foran heller, så du trenger ikke å kjøre rundt med grøftelys foran for å ha på tåkelysa bak. Det må jeg. Ikke at jeg er lei meg for det, siden jeg hadde gjort det uansett

Virker dette når du kjører med park-/tåkelyskombinasjon? Hos meg virket ikke tåkebaklyset hvis jeg hadde på parkeringslys fremme, måtte ha på kjørelys eller fjernlys. Gikk såklart fort å fikse det, men det var litt irriterende. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker dette når du kjører med park-/tåkelyskombinasjon? Hos meg virket ikke tåkebaklyset hvis jeg hadde på parkeringslys fremme, måtte ha på kjørelys eller fjernlys. Gikk såklart fort å fikse det, men det var litt irriterende. :P

dette fungerer ivertfall på min P11... skal foresten borre opp og montere pære i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette fungerer ivertfall på min P11... skal foresten borre opp og montere pære i morgen!

På P11 må du ha på tåkelys forran for at det skal virke.. Det er som kjent ikke lov å bruke etter mørkets frembrudd, så fremt det ikke er tåke. eller andre grunner til at de er nødvendig å bruke. (de heter jo kurve/tåke-lys, å norge har jo litt kurver langs veiene, har vi ikke??) Men jeg strekkte ny ledning til mine og satte inn 5W pærer som skal brukes i baklys, så slipper jeg å sitte å se på den IRRITERENDE gule lampa i instrument-panelet.. :thumb

http://home.no.net/nyhusern/IMG_1292R.jpg :

How mutch do you know about yourself, if you've never been in a fight

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På P11 må du ha på tåkelys forran for at det skal virke.. Det er som kjent ikke lov å bruke etter mørkets frembrudd, så fremt det ikke er tåke. eller andre grunner til at de er nødvendig å bruke. (de heter jo kurve/tåke-lys, å norge har jo litt kurver langs veiene, har vi ikke??) Men jeg strekkte ny ledning til mine og satte inn 5W pærer som skal brukes i baklys, så slipper jeg å sitte å se på den IRRITERENDE gule lampa i instrument-panelet.. :thumb

http://home.no.net/nyhusern/IMG_1292R.jpg :

tåkelysene foran må ver på ja... kommer nok til å strekke nye kabler eg og... for å slippe det jævla gule lyset ja... kan du få nokke kick på dette på eu kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tåkelysene foran må ver på ja... kommer nok til å strekke nye kabler eg og... for å slippe det jævla gule lyset ja... kan du få nokke kick på dette på eu kontroll?

Ja, men legg opp kontakt/kabelsko, så du bare kan koble om på 2 sek og bytt pærer.. 5 min jobb og en feil mindre på EU.. Regler om hvilke lamper som skal lyse når og hvor mye Watt de skal ha..

How mutch do you know about yourself, if you've never been in a fight

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er elektrikerlærling burde du også vite at seriekobling og parallellkobling ikke er riktig det samme. (Ref. navn på tråden). ;)

Surra litt i overskrifta ja, skal selvfølgelig være parallell.

Kjem nok til å kople dei på baklysa for å sleppe alarmen og lyset i dash.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvordan du mener. Hvis du har tåkebaklys med for lav styrke kan de vel klage på det, men siden det ikke er påbudt med tåkelys bak, så bare fjern alt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider