Gå til innhold

Hvordan justere ladetrykk på B230FT?

Ranger emnet

Volvo_original

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan man hel konkret justerer ladetrykk på en B230FT (lavtrykksturbomotoren som sitter i 940, eller tar jeg feil?). Er det mulig å gjøre dette uten chipping?

På forhånd takk.

Lars

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan man hel konkret justerer ladetrykk på en B230FT (lavtrykksturbomotoren som sitter i 940, eller tar jeg feil?). Er det mulig å gjøre dette uten chipping?

På forhånd takk.

Lars

lavtrykksturbo motor heter FK;)

Justerer jo trykket på wastegate'n.....shimse den opp kanskje? bytte den mot en wastegate fra en FT (høytrykksturbo) er vel den som skiller mellom FK å FT?

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la to-tre 8mm skiver imellom aktuatoren og kompressorhuset på konebilen (945 med fk-motor) og det endte med skjenende ladetrykk og tenningsbank.

Byttet turbo til 16t med garrett aktuator og da ble ting bedre...+at jeg monterte a-kam og progressiv bensintrykkregulator som ganger trykket med 0,4 bar.

Frua merket ikkeno,men det har vel noe med at hun aldri gir bånn gass...

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi hadde en 95mod 940 md FK motor. husker faderen var innom på volvo å fikk en liten slange. en "T-slange", som han byta ut med den som var orginalt.(en vanlig tett/rett)

er noen år siden nå, så husker ikke helt me mener faderen hadde fått besjed om at han nå fikk 165 gamp, men husker vi måtte fylle 98blyfri...

slangen er ikke lenger enn ca 8-10cm..(har den enda) men er ikke noe prob å lage selv, om du bare finner ut hvor den er! for det vet ikke jeg..var før bildilla kom..så brydde meg alldrig med å finne ut hvor den sto..rakk vel egentlig ikke ned ti turbo'n engang da..men du kan jo se om du ser en slik slange..er rimelig tynn også.. men jeg anbefaler deg å gå å høre med din volvohandler..så finner sikkert de en til deg..det de gjor til faderen så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider