Gå til innhold

hva skal man se og spørre om?

Ranger emnet


Pookie

Anbefalte innlegg

heisann...

om alt går etter planen er jeg snart eier av en 323 GTR, og skal ivei og se på en nå på lørdag.. nå har jeg ikkje hatt så alt for mye med de bilene her og gjøre tidligere, så lurte på om noen her kunne komme med noen tips om hva man skal sjekke eller spørre om før man bestemmer seg..!?

 

eneste jeg vet om er girkasseproblemet på disse bilene, så den er jeg fullstendig klar over.. hvordan er det med rust på de? er det noen faste plasser det lett dukker opp overflaterust slik som på andre modeller?

 

takk takk :pray

Vegard RF

 

Mazda Owners Group Norway - http://mazda-ogn.org/

[o] 1993 Mazda 323 GT-R

[X] 1988 Honda "Shogun" CRX - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

heisann...

om alt går etter planen er jeg snart eier av en 323 GTR, og skal ivei og se på en nå på lørdag.. nå har jeg ikkje hatt så alt for mye med de bilene her og gjøre tidligere, så lurte på om noen her kunne komme med noen tips om hva man skal sjekke eller spørre om før man bestemmer seg..!?

 

eneste jeg vet om er girkasseproblemet på disse bilene, så den er jeg fullstendig klar over.. hvordan er det med rust på de? er det noen faste plasser det lett dukker opp overflaterust slik som på andre modeller?

 

takk takk :pray

 

Spør/sjekk:

- Girkasseproblemer

- Oljeforbruk

- Rust i hjulbuer/under kanaler (Typisk 323-problem)

- Se på pluggene, hvis mulig

- Ulyder i differensial/senterdiff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Gjorde ett søk, og fant endel. Blant annet denne : Kjøpe GT-R . Var endel flere også, men du får ta ett søk selv.

 

Sjekke "alt". De begynner å bli gamle, så det er de vanlige tingene som nevnt over.

 

Lykke til i "jakten". Du kommer ikke til å angre.

 

En ting; ta deg råd til ett oljeskift når du får den i hus, evt før kjøp. Det sier mye om en kasse er bra. Og det er veldig fint å skifte olje ofte, spessielt på transferdiffen. Jeg sitter her og "skammer meg" etter at jeg skiftet oljen på min nå. Den var helt svart etter kun 500 mil (-men den har jo vært kjørt litt "spirited" + en tur på Rudskogen).

 

Klar for Skogen imorgen med nye 15'' til å brenne opp Devil

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal sjekke det dere nevnte ;)

litt vittig at du postet link til den bilen jeg skal se på! verden er ikkje så stor tydligvis... i motsetning til andre ønsker jeg å få fingrene i en relativt original bil og heller starte derifra... har hatt et lite stylingprosjekt en stund nå, men skal skifte over til motor :D

 

håper bare ikkje det blir bomtur!

Vegard RF

 

Mazda Owners Group Norway - http://mazda-ogn.org/

[o] 1993 Mazda 323 GT-R

[X] 1988 Honda "Shogun" CRX - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil uansett anbefale deg å ta en tilstandsrapport på bilen. Ta med bilen på Nordvest Bil, de har tatt over Mazda i Molde nå.

 

tilstandsrapport er jo en selvfølge... ;)

leser litt tidligere innlegg nå, er vell ikkje så original og finkjørt kanskje!?

Vegard RF

 

Mazda Owners Group Norway - http://mazda-ogn.org/

[o] 1993 Mazda 323 GT-R

[X] 1988 Honda "Shogun" CRX - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg GT-R og ta deg en tur til Oppdal. Så kan vi skru litt mazda :) Og evt sammenligne bilene. Sjekk mansjettene på akslingene fremme. Jeg gjorde ikke det, og det kosta meg ca 4500,- å kjøpe ny. Kryssa er jo udelelig originalt så. Måtte kjøpe komplett med aksling og kryss. Fikk ihvertfall bytta girkasseolje om ikke annet! yodude

Opel Astra -01 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=86107

 

x Mazda 323 GT-R -94

x Mazda 626 -86

 

Always listen to what a man says to you when he's angry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg GT-R og ta deg en tur til Oppdal. Så kan vi skru litt mazda :) Og evt sammenligne bilene. Sjekk mansjettene på akslingene fremme. Jeg gjorde ikke det, og det kosta meg ca 4500,- å kjøpe ny. Kryssa er jo udelelig originalt så. Måtte kjøpe komplett med aksling og kryss. Fikk ihvertfall bytta girkasseolje om ikke annet! yodude

 

noterer alt på løpende bånd her ;) nesten svett...

kunne vært kjekt med bistand undervieis ja, har aldri hatt mazda eller turbobil før.. motor er noe som jeg liker å holde på med, men kan ikkje holde på alene da jeg ikkje kan noe helpme

 

har også lagt ut en liten notis på autodb nå:

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=794984

Vegard RF

 

Mazda Owners Group Norway - http://mazda-ogn.org/

[o] 1993 Mazda 323 GT-R

[X] 1988 Honda "Shogun" CRX - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten de tingene som er nevnt ovenfor er vel lekkasje/svetting fra radiator en svakhet og fukt/vann i dørk og bagasjerom typisk 323 feil.

Lykke til! Som flere har sagt, du kommer ikke til å angre.

Det første du kan glede deg til er ditt første møte med en Cosworth!!!!!!! :)

2004 BMW M3 (sommerbil)

1993 Mazda 323 GTR (vinterbil)

2005 Yamaha RX1 tubo ic (snøscooter)

2006 Artic Cat M7 162" (snøscooter)

2006 Yamaha YZF R1 SP (motorsykkel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, cossie er jo greie nok de ;) tittet faktisk på en vr6 her for en stund siden, plutselig slo det meg: hva i huleste er dt jeg driver med?

kun japan knallert på meg gitt :)

 

notert ned:

*GIRKASSE!

*Ulyder i diff/senterdiff..

*Pluggene..

*Mansjettene på akslingen..

*Leksasje/svetting fra radiatoren..

*Fukt i dørken/bagasjerom..

*Rust (hjulbuene og kanalene spesielt)..

*Oljeforbruk (er vell ikkje så lett å få sjekket..?)

*Tilstandsrapport..

 

noe annet dere kommer på i forbifarten??

ifra historikken her på forumet, vil dere si at bilen ( http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=726812) er fint behandlet? vet nesten ikkje helt hva jeg skal tro selv.. :wonder

Vegard RF

 

Mazda Owners Group Norway - http://mazda-ogn.org/

[o] 1993 Mazda 323 GT-R

[X] 1988 Honda "Shogun" CRX - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, cossie er jo greie nok de ;) tittet faktisk på en vr6 her for en stund siden, plutselig slo det meg: hva i huleste er dt jeg driver med?

kun japan knallert på meg gitt :)

 

notert ned:

*GIRKASSE!

*Ulyder i diff/senterdiff..

*Pluggene..

*Mansjettene på akslingen..

*Leksasje/svetting fra radiatoren..

*Fukt i dørken/bagasjerom..

*Rust (hjulbuene og kanalene spesielt)..

*Oljeforbruk (er vell ikkje så lett å få sjekket..?)

*Tilstandsrapport..

 

noe annet dere kommer på i forbifarten??

ifra historikken her på forumet, vil dere si at bilen ( http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=726812) er fint behandlet? vet nesten ikkje helt hva jeg skal tro selv.. :wonder

 

Kom på en ting til, som du bør sjekke når du kjøper turbobil/bil generelt:

La bilen bremse på girene en liten stund i f.eks en nedoverbakke, også gir du på litt igjen. Kommer det en "fjert" med blårøyk ut eksosen da, så bør ventilpakningene skiftes på bilen.

Den bilen er Puff sin gamle. Tror ikke bilen har vært så stygt behandlet, ser selvfølgelig ut som om den har blitt testet med forskjellige turbotrykk, men hvilken GT-R har vel ikke det, når de er så trimmevennlige? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til, som du bør sjekke når du kjøper turbobil/bil generelt:

La bilen bremse på girene en liten stund i f.eks en nedoverbakke, også gir du på litt igjen. Kommer det en "fjert" med blårøyk ut eksosen da, så bør ventilpakningene skiftes på bilen.

Den bilen er Puff sin gamle. Tror ikke bilen har vært så stygt behandlet, ser selvfølgelig ut som om den har blitt testet med forskjellige turbotrykk, men hvilken GT-R har vel ikke det, når de er så trimmevennlige? :D

 

Det der kan stemme, men man kan også bli litt lurt av dette. Den gamle GTX`en jeg hadde, hadde nettopp de symtomene. Jeg plukket av toppen, skiftet tettingene slipte ventiler, nye pakninger og alt det der. men f...skapet røk akkurat like mye etterpå. Har ikke åpnet den motoren enda(den ligger i garasjen) men jeg har eliminert alle andre muligheter bortsett fra stempel/oljeringer. Fant mye lekkasje ved luftfilteret, jæ... amatør som en gang i tiden har montert KN filteret. Ringene var ikke så slitt at det vistes på komp test heller. Men bilen brukte 1 liter olje på 500 km. Så hvis disse symtomer er der, så ville jeg vert forsiktig. Det er en smal sak å fikse ventiltettinger, men er det utslitt inni sylindrene kan det bli en ubehageli affære på en bil du nettopp har kjøpt.

2004 BMW M3 (sommerbil)

1993 Mazda 323 GTR (vinterbil)

2005 Yamaha RX1 tubo ic (snøscooter)

2006 Artic Cat M7 162" (snøscooter)

2006 Yamaha YZF R1 SP (motorsykkel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var turen over... bilen virket meget bra den, ikkje noe svetting, ulyder eller rust over hodet! var ute å kjørte den i godt og vell 30 min (jeg fikk kjøre alene da:) ), pur nytelse...

 

bilen var original den, bortsett fra dumpventilen som var montert...

så nå gjenstår det bare å se om hondaen forsvinner ;)

Vegard RF

 

Mazda Owners Group Norway - http://mazda-ogn.org/

[o] 1993 Mazda 323 GT-R

[X] 1988 Honda "Shogun" CRX - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår