EyeLid Skrevet Juni 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2005 Hei! Uten å ha noen peiling på subaru, eller ha kjørt annet enn Forrester; hvilke løsninger ligger for trim av disse to motorene? Tenker på litt mer normalnivå, ikke betal-til-du-omkommer custom trim. Hva tjenes på ren chiptrim? Hva tjenest på lader, eksos og evt kjøler. Litt slike ting. Så, takk for evt hjelp! Siter innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Juni 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2005 Det finnes utallige løsninger på trim til disse motorene.De har vært i handel en stund i Japan og England, der folk har skaffet seg en utrolig kompetanse angående Impreza generelt. Den første mod en bør gjøre med disse er å skaffe seg en turbotrykksmåler.Da det er viktigt å vite hva som skjer under panseret. Eller er disse mods en "nødvendighet". 1. Downpipe Røret som går fra turbo er den største flaskehalsen i eksosanlegget. Kraftig innsnevring like etter eksoshuset, i tillegg til en svær katalysator. En ny DP gir merkbart økning i dreiemoment, turboen spinner opp hurtigere og på lavere turtall, i tillegg reagerer bilen kjappere ved gasspådrag! Pris fra ca. 2500,- 2. Lyddemper Den originale har for mye motstand, ser ut som et sugerør og fjerner masse godlyd. Bilen trekker bedre på turtall, men mister en del moment under 2500 rpm. Har du stasjonsvogn anbefales Remus Pris fra ca. 2500,- Remus hos Simco for 3500 3. Senkesett Bilen går på stylter originalt. Alt for bløt til aktiv kjøring. Eibach Pro fungerer bra, anbefales ikke å senke mer enn 2-3 cm med originale dempere. Pris fra 3000,- 4. Øke ladetrykk Mange muligheter, alt fra mekanisk til elektronisk styring. Mekanisk: Dawes Device eller TurboXS HPBC. Anbefales maks 1.2 bar. Gir MERKBART kjappere respons på turboen, og ekstra trykk = ekstra hk. Bleedventiler anbefales ikke! Ladetrykket må ikke økes før eksos er åpnet (for høyt mottrykk - masse varme) Pris fra 300,- (Dawes) 4. Kontrollere hjulvinkler (4-hjulskontroll) Er ofte helt på viddene originalt (1 grad feil spissing på min). Nytter ikke med allverdens tuning av hjuloppheng om hjulene peker i hytt og pine. Anbefalt 1 mm total toe in foran/bak og maks camber. Pris fra 1000,- 5. Kraftigere krengningsstabilsator bak Reduserer understyringen kraftig! Beste investeringen jeg har gjort på min bil. Må bytte droplinks og foringene samtidig. PS! Ikke bytt foran, da opphever du virkningen. Pris fra 1200,- 6. Whiteline Antilift kit Enda en bra investering - men kanskje for spesielt aktive banekjørere. Endrer innfestingen til bærearmene og øker caster vinkelen. Dette gir mer camber ved svingkjøring -> redusert understyring. Pussig opplevelse etter montering - ved gasspådrag i lav hastighet DRAR forhjulene seg innover i svingen. Kjappere turn in og bilen følger rattet bedre. Pris fra 1500,- ----------------------- Hva som tjenes på de forskjellige trimmingene er opp til hvilken årsmodell du har. En Sti motor f,eks har 80% andre deler enn en WRX motor.Så det er mye som spiller inn. Jeg har moderat effektøkning ved hjelp av Prodrive`s Performance Pack som øker effekten fra 265hk til 305hk og momentet fra 343nm til 405nm. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EyeLid Skrevet Juni 18, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2005 Så du har ikke noen mere konkrete "pakkeløsninger" for trim av MOTOR som jeg spurte om? ER hovedsakelig her jeg kunne tenke meg å se hva som er av løsninger for å øke kjørbarheten og effekten. Takker forøvrig for utfyllende svar ellers ;) bra man slipper store usakelige svar som det er nok av her inne på BF... Siter innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Juni 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2005 "Pakkeløsninger" har vel endel firmaer som driver med slikt i Norge.F,eks Flissundet, Voldsund motor og Autoconsult. Hvilken bil er det snakk om? Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EyeLid Skrevet Juni 18, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2005 ingen konkret bil egentlig, "tenker høyt" om man kan si det slik. Antatt STI. Vil også tro at det er ganske tilsvarende kits ute på markedet, hva leverer disse? Regner jo med at mange har eksos,evt filter og chip, men hva er over dette igjen? Siter innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Juni 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2005 Ok, en Sti kan du kjøpe f,eks en Prodrive pakke til.Andre firmaer har andre løsninger. De fleste tuningfirmaer i UK har pakker/stage 1,2 og 3 f,eks til den motoren.Da går det i alt fra cold-air intake og opp til full pakke med bytte av turbo, ECU reflash, headers, up-pipe/downpipe og eksos. De fleste av Imprezakjørerene i Norge kjøper helst del for del slik at utgiftene holdes til et behageligt nivå. Prodrive pakken koster f,eks over 18 000,- i Norge! Sti er en grei og lett bil å trimme, det er ikke mye som skal til for å merke effekten.Kjøper du f,eks et eksosanlegg fra turboen og bak så både høres og merkes det bra.En manuell boostkontroll er også en fin investering.Gjøres alt riktig så havner du fort på rundt 300hk. For god lesing angående Impreza så anbefaler jeg deg hjemmesiden til Den Norske Imprezaklubben: http://www.imprezadriver.com Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.