Gå til innhold

Tuning kit til WRX og STI

Ranger emnet


EyeLid

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Uten å ha noen peiling på subaru, eller ha kjørt annet enn Forrester;

hvilke løsninger ligger for trim av disse to motorene?

Tenker på litt mer normalnivå, ikke betal-til-du-omkommer custom trim.

Hva tjenes på ren chiptrim? Hva tjenest på lader, eksos og evt kjøler.

Litt slike ting.

 

Så, takk for evt hjelp!

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes utallige løsninger på trim til disse motorene.De har vært i handel en stund i Japan og England, der folk har skaffet seg en utrolig kompetanse angående Impreza generelt.

 

Den første mod en bør gjøre med disse er å skaffe seg en turbotrykksmåler.Da det er viktigt å vite hva som skjer under panseret.

 

Eller er disse mods en "nødvendighet".

 

1. Downpipe

 

Røret som går fra turbo er den største flaskehalsen i eksosanlegget. Kraftig innsnevring like etter eksoshuset, i tillegg til en svær katalysator. En ny DP gir merkbart økning i dreiemoment, turboen spinner opp hurtigere og på lavere turtall, i tillegg reagerer bilen kjappere ved gasspådrag!

 

Pris fra ca. 2500,-

 

2. Lyddemper

 

Den originale har for mye motstand, ser ut som et sugerør og fjerner masse godlyd. Bilen trekker bedre på turtall, men mister en del moment under 2500 rpm. Har du stasjonsvogn anbefales Remus

 

Pris fra ca. 2500,-

Remus hos Simco for 3500

 

3. Senkesett

 

Bilen går på stylter originalt. Alt for bløt til aktiv kjøring. Eibach Pro fungerer bra, anbefales ikke å senke mer enn 2-3 cm med originale dempere.

 

Pris fra 3000,-

 

4. Øke ladetrykk

 

Mange muligheter, alt fra mekanisk til elektronisk styring. Mekanisk: Dawes Device eller TurboXS HPBC. Anbefales maks 1.2 bar. Gir MERKBART kjappere respons på turboen, og ekstra trykk = ekstra hk. Bleedventiler anbefales ikke! Ladetrykket må ikke økes før eksos er åpnet (for høyt mottrykk - masse varme)

 

Pris fra 300,- (Dawes)

 

4. Kontrollere hjulvinkler (4-hjulskontroll)

 

Er ofte helt på viddene originalt (1 grad feil spissing på min). Nytter ikke med allverdens tuning av hjuloppheng om hjulene peker i hytt og pine. Anbefalt 1 mm total toe in foran/bak og maks camber.

 

Pris fra 1000,-

 

5. Kraftigere krengningsstabilsator bak

 

Reduserer understyringen kraftig! Beste investeringen jeg har gjort på min bil. Må bytte droplinks og foringene samtidig. PS! Ikke bytt foran, da opphever du virkningen.

 

Pris fra 1200,-

 

6. Whiteline Antilift kit

 

Enda en bra investering - men kanskje for spesielt aktive banekjørere. Endrer innfestingen til bærearmene og øker caster vinkelen. Dette gir mer camber ved svingkjøring -> redusert understyring. Pussig opplevelse etter montering - ved gasspådrag i lav hastighet DRAR forhjulene seg innover i svingen. Kjappere turn in og bilen følger rattet bedre.

 

Pris fra 1500,-

-----------------------

 

Hva som tjenes på de forskjellige trimmingene er opp til hvilken årsmodell du har.

 

En Sti motor f,eks har 80% andre deler enn en WRX motor.Så det er mye som spiller inn.

 

Jeg har moderat effektøkning ved hjelp av Prodrive`s Performance Pack som øker effekten fra 265hk til 305hk og momentet fra 343nm til 405nm.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har ikke noen mere konkrete "pakkeløsninger" for trim av MOTOR som

jeg spurte om? ER hovedsakelig her jeg kunne tenke meg å se hva som

er av løsninger for å øke kjørbarheten og effekten.

 

Takker forøvrig for utfyllende svar ellers ;) bra man slipper store usakelige

svar som det er nok av her inne på BF...

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen konkret bil egentlig, "tenker høyt" om man kan si det slik.

Antatt STI.

 

Vil også tro at det er ganske tilsvarende kits ute på markedet,

hva leverer disse?

 

Regner jo med at mange har eksos,evt filter og chip, men hva er

over dette igjen?

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, en Sti kan du kjøpe f,eks en Prodrive pakke til.Andre firmaer har andre løsninger.

 

De fleste tuningfirmaer i UK har pakker/stage 1,2 og 3 f,eks til den motoren.Da går det i alt fra cold-air intake og opp til full pakke med bytte av turbo, ECU reflash, headers, up-pipe/downpipe og eksos.

 

De fleste av Imprezakjørerene i Norge kjøper helst del for del slik at utgiftene holdes til et behageligt nivå.

Prodrive pakken koster f,eks over 18 000,- i Norge!

 

Sti er en grei og lett bil å trimme, det er ikke mye som skal til for å merke effekten.Kjøper du f,eks et eksosanlegg fra turboen og bak så både høres og merkes det bra.En manuell boostkontroll er også en fin investering.Gjøres alt riktig så havner du fort på rundt 300hk.

 

For god lesing angående Impreza så anbefaler jeg deg hjemmesiden til Den Norske Imprezaklubben: http://www.imprezadriver.com

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår