Gå til innhold

Godkjenning av Japan importert bil

Ranger emnet

jantore

Anbefalte innlegg

Finnes det noen i dette langstrakte land som har fått godkjent en import bil uten TUV papirer?

Prøver å få godkjent en Japan importert RX7. Siden det er et rart chassi nr finner ikke TUV noe papirer på bilen. Og ingen i norge som kan hjelpe er behjelpelig.

Noen som har peil så hadde det vært fint. Gjerne erfaringer osv.

Alt hjelper.

Jan-Tore Pedersen

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm javel

beskuelse kan skje her i nærmeste framtid

bare fåbekreftet noen ting på mandag, så får vi se om bilde legges ut. men skal C-West styling på bilen.

la meg si det sånn nerdrum

og du bor?

-98 Suzuki Jimny 4x4

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garderåsen ;) Er ofte nedi Nerdrum på sommeren (sykkel-trim), ser den sikkert jeg vet du, kommer sikkert til ¨få øye på den da!Men kom med bilder ihvertfall så snart du får den!

-1992 Mazda MX-5 1.6 16V. British Racing Green, Limited Slip Differensial, beige skinninteriør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette et problem kun på Mazda RX7, eller gjelder det for alle japanimporterte biler?

Sånn jeg har forstått det er typegodkjenningsnummeret forskjellig på høyre og venstrestyrte RX7, og derfor vil du ikke få TÜV-papirer på en høyrestyrt? Det må da være en vei utenom dette hinderet, det er jo i bunn og grunn samme bilen? Det er vel bare enda et eksempel på "sånn er det bare"-byråkrati...For de har jo ingen grunn til hvorfor disse bilene bør holdes unna norske veier?

Dette satte ihvertfall en effektiv stopper for import-planene mine, da jeg hadde tenkt å importere RX7 fra japan innen de nærmste månedene.

Kanskje vi kan gjøre problemet kjent gjennom media? Aviser og TV hopper jo gladelig på alt som kan sette Norge og dets ledere i et dårlig lys. Og det har i enkelte tilfeller hjulpet før, når folk litt "opp i systemet" har blitt gjort oppmerksom på dustete lover og regler som har blitt fulgt av papirflytterne i den norske stat. Bare en tanke fra min side... :)

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jantore

Finnes det noen i dette langstrakte land som har fått godkjent en import bil uten TUV papirer?

Prøver å få godkjent en Japan importert RX7. Siden det er et rart chassi nr finner ikke TUV noe papirer på bilen. Og ingen i norge som kan hjelpe er behjelpelig.

Noen som har peil så hadde det vært fint. Gjerne erfaringer osv.

For min del ble det et problem å få den godkjent tilogmed MED TÜV papirer, de nektet biltilsynet ganske enkelt å godta, og bilen måtte bygges om før den ble godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

For min del ble det et problem å få den godkjent tilogmed MED TÜV papirer, de nektet biltilsynet ganske enkelt å godta, og bilen måtte bygges om før den ble godkjent.

Hadde de noen argumenter på hvorfor dette ikke gikk? Det kan ikke være pga at den er høyrestyrt, for det går mange høyrestyrte biler rundt om i dette landet. Hvis vi skaffer ett eller annet papir fra mazda som beviser at den eneste forskjellen på en høyre og en venstrestyrt mazda er plasseringen av rattet, da må de vel forstå at et usselt TÜV-papir ikke betyr så veldig mye? Problemet er i landet er vel at de er for opphengt i papirer...

Selvfølgelig må lys osv. bygges om, men det er vel alt?

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameraten min som skulle vise bilen sin i forige uke hadde fått et papir ifra mazda på bilen. Fyren på biltilsynet lo av den lappen, og sa at den var verdiløs. Måtte ha TUV, samme faaaen.

Virker sierompa og ingrodd alt som har med bil registrering i norge. Må da gå ann å se igjennom en bil grundig, ta den på en kjøretur og sjekket at seler, lys osv er i orden. Også godkjenne den.

Neste alternativ er å grine som en gal og suge noen big time. :rolleyes:

-98 Suzuki Jimny 4x4

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentat atter en gang snakk med veidirektoratet. Jeg vet av erfaring at mye av det biltilsynet sier er bs fra ende til annen. De på veidirektoratet er veldig hyggelige og behjelpelige. Spør de hva som trengs og skaff det også reiser du ned til han og forteller han hvordan han skal gjøre jobben sin :D :D. Jeg tviler veldig sterkt på at du må ha TUV papirer for å få den godkjent.

"fuck the respect - I want the bitches!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pIMp

Jeg gjentat atter en gang snakk med veidirektoratet. Jeg vet av erfaring at mye av det biltilsynet sier er bs fra ende til annen. De på veidirektoratet er veldig hyggelige og behjelpelige. Spør de hva som trengs og skaff det også reiser du ned til han og forteller han hvordan han skal gjøre jobben sin :D :D. Jeg tviler veldig sterkt på at du må ha TUV papirer for å få den godkjent.

Biltilsynet er ganske morsomme..

Dersom det er en mulighet for dem å lage helvete hvis du mangler papirer er de papirene nødvendige..

Men dersom det er en mulighet til å lage helvete fordi du faktisk har papirene kan du banne på at dem klarer det og!

Bilen min er heftig ombygd pga de jævlene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider