King-Nothing Skrevet Juni 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2005 Jeg har fått tak i det meste til mitt anlegg, men mangler kabler. 1 stk Phono m/remote, strømkabel, jordkabel og til høytallerledning sub`en. Trenger også en sikring ved batteriet. Så til spørsmålene: Tenkte å kjøpe en kabel-pakke hos en lokal bilstereobutikk. Husker ikke merke, men den skulle holde til mitt bruk. Har en Alpine MRP-M350 som forsterker. Han i butikken mente det holdt med 16 mm strømledning, noe det var i denne pakken. Men hvordan funker det å kjøpe disse tingene hos Biltema? Er jo en god del billigere. Og holder det med 16mm? Hvor stor burde/må jordingskabelen være? Samme str kanskje? Sist, men ikke minst, hvor stor sikring trenger jeg? Takker på fohånd for svar! Jalla, du må gjerne hjelpe meg her også...hehe :) Siter Peugeot 406 2.0 SVTI 98 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet Juni 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2005 Jeg har fått tak i det meste til mitt anlegg, men mangler kabler. 1 stk Phono m/remote, strømkabel, jordkabel og til høytallerledning sub`en. Trenger også en sikring ved batteriet. Så til spørsmålene: Tenkte å kjøpe en kabel-pakke hos en lokal bilstereobutikk. Husker ikke merke, men den skulle holde til mitt bruk. Har en Alpine MRP-M350 som forsterker. Han i butikken mente det holdt med 16 mm strømledning, noe det var i denne pakken. Men hvordan funker det å kjøpe disse tingene hos Biltema? Er jo en god del billigere. Og holder det med 16mm? Hvor stor burde/må jordingskabelen være? Samme str kanskje? Sist, men ikke minst, hvor stor sikring trenger jeg? Takker på fohånd for svar! Jalla, du må gjerne hjelpe meg her også...hehe :) Til prisen så er det de har greit nok til folk flest. Strømkabel er ikke noe problem å kjøpe på biltema. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nautiluz Skrevet Juni 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2005 Jeg har fått tak i det meste til mitt anlegg, men mangler kabler. 1 stk Phono m/remote, strømkabel, jordkabel og til høytallerledning sub`en. Trenger også en sikring ved batteriet. Så til spørsmålene: Tenkte å kjøpe en kabel-pakke hos en lokal bilstereobutikk. Husker ikke merke, men den skulle holde til mitt bruk. Har en Alpine MRP-M350 som forsterker. Han i butikken mente det holdt med 16 mm strømledning, noe det var i denne pakken. Men hvordan funker det å kjøpe disse tingene hos Biltema? Er jo en god del billigere. Og holder det med 16mm? Hvor stor burde/må jordingskabelen være? Samme str kanskje? Sist, men ikke minst, hvor stor sikring trenger jeg? Takker på fohånd for svar! Jalla, du må gjerne hjelpe meg her også...hehe :) Minst like stor dim på jordings kabelen!!!!! Er helt greit å kjøpte strømkabler på (bil)tema. Men signalkabler ville jeg ha brukt noen kroner på og kjøpt noen som var greit skjermet. Spesielt vist du har en bil som det er litt elektronikk i. Kjenner ikke til forsterkeren, hvor mange amp sikring er det på den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Helge Skrevet Juni 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2005 nok en gang vil jeg presisere at sikringen ikke er der for å beskytte forsterkeren men Kabelen,derfor må sikringen forran samsvare med tykkelsen på kabelen. Siter Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nautiluz Skrevet Juni 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2005 nok en gang vil jeg presisere at sikringen ikke er der for å beskytte forsterkeren men Kabelen,derfor må sikringen forran samsvare med tykkelsen på kabelen. Er jo greit å vite effekten på forsterkeren siden han lurte på om 16mm2 holdt! Så isteden for å spørre om hvor mange watt den var på spurte jeg om hvor stor sikringen var.. Grei måte å sjekke hvor stor kabel han trenger..? sant? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Juni 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 Billig strømkabel og høyttalerkabel som ikke er fortinnet vil fortere bli stiv og kopperet vil oksidere. Dette kan resulterer i varmgang og en forringelse av det visuelle med å ha en "fet" kabel. Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
King-Nothing Skrevet Juni 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 Forsterkeren kommer i dag eller i morgen, så jeg får ikke sjekket sikringen. Edit: Holdt det med 16mm2? Siter Peugeot 406 2.0 SVTI 98 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
King-Nothing Skrevet Juni 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 Er jo greit å vite effekten på forsterkeren siden han lurte på om 16mm2 holdt! Så isteden for å spørre om hvor mange watt den var på spurte jeg om hvor stor sikringen var.. Grei måte å sjekke hvor stor kabel han trenger..? sant? Det er to sikringer som er på 20amp hver. Hvor stor kabel vil jeg ta trenge? Og hvor stor sikring på kabelen? Siter Peugeot 406 2.0 SVTI 98 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nautiluz Skrevet Juni 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 Det er to sikringer som er på 20amp hver. Hvor stor kabel vil jeg ta trenge? Og hvor stor sikring på kabelen? Jeg ville vel hatt minimum 20mm2 siden du sikkert skal strekke den 4-5meter. Den kan du da sette en 50-60amp sikring på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
King-Nothing Skrevet Juni 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 Noen begrunnelse på valget av tykkelse? Har hørt flere steder at 16mm2 burde være nok. Hvordan finner man ut rett tykkelse? Siter Peugeot 406 2.0 SVTI 98 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nautiluz Skrevet Juni 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2005 Noen begrunnelse på valget av tykkelse? Har hørt flere steder at 16mm2 burde være nok. Hvordan finner man ut rett tykkelse? Det ligger nok noen forskjellige skjemaer rundt om kring. Total effekt: 3m 5m 6m 7m 8m 100 watt 10 10 10 10 8 200 watt 8 8 8 8 8 300 watt 8 4/8 4/8 4/8 4/8 400 watt 4/8 4 4 4 4 500 watt 4 4 2/4 2/4 2/4 600 watt 4 4 2 2 2 700 watt 4 2/4 2 2 2/1/0 800 watt 2/4 2 2 2/1/0 1/0 900 watt 2 2 2/1/0 1/0 1/0 1000 watt 2 2 1/0 1/0 1/0 *alle størrelser i AWG Strømkablene oppgis som oftest i AWG, dette tilsvarer ca i mm² : 10 awg - 10 – 12 mm² 8 awg - 14 – 16 mm² 4 awg - 20 – 24 mm² 2 awg - 30 – 35 mm² 0/1 avg - 45 – 55 mm² Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
King-Nothing Skrevet Juni 15, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2005 Forsterkeren min, en Alpine MRP-M350 har 700 watt max, men 200 x 1 i RMS 4 ohm. Skal jeg da utifra tabellen regne som 700watt eller 200? Siter Peugeot 406 2.0 SVTI 98 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Juni 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2005 Kjøp så tykk kabel du har råd til! De fleste bruker idag 0G eller 50 mm2 om du vil. Kr.199,- er en grei pris du sikkert finner hvis du leter litt. Den kabelen er også fortinnet! Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
King-Nothing Skrevet Juni 15, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2005 Hvem kabel er fortinnet? Du nevner jo ingen kabel her...Hva mener du? Siter Peugeot 406 2.0 SVTI 98 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Juni 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2005 Kjøp så tykk kabel du har råd til!De fleste bruker idag 0G eller 50 mm2 om du vil. Kr.199,- er en grei pris du sikkert finner hvis du leter litt. Den kabelen er også fortinnet! Mvh Pål He he.......................du fornekter deg ikke Pål. Smyger inn en liten sniker når sjansen byr seg..............he he................luring mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg