Gå til innhold

JL Audio 12 W3 vs. RF HX2 12

Ranger emnet

Shalabert

Anbefalte innlegg

Shalabert skrev:
Tenkte å kjøpe meg ny basser. Så står det vel mellom disse to, har også litt lyst på Xplod (Sony XS-L121P5). Så jeg lurer litt på hvem som krever mest forsterker og hvem som spiller best (mest trøkk). Gjerne ta med Xplod`n i svarene også=) Tusen takk for alle svar...

JL'en krever mye mindre forsterer enn HX2, og vil garantert spille penere.

Hadde JL 12W3v2 i samme bil, og det spilte egentlig helt rått til å være bare en 12" i lukket kasse :)

Xplod er ikke verd å sammenligne...

Mvh

Stian som takker for seg (for noen dager) og reiser til Bug Run :D

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pahf skrev:
hva har du nå da?

Har akkurat kjøpt meg ny bil (som dere ser er det "selges" lapp i ruta), og med bilen fulgte det med kenwood cd-spiller, focal frontsett, kenwood 6x9 i hattehylla og en boschmann forsterker.

Mer spesifikasjoner har jeg dessverre ikke, men er det stor sjangse for at jeg må bytte ut Boschmann forsterkeren? Det kommer vel helt an på hvilken subb jeg går for.

PS: Har sett G-Unit har JL Audio i en av sine Hummer H2`s, så dårlig kan det jo nesten ikke være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det enkelt så har jeg _lite_ penger å bruke på anlegg. Så jeg ser helst at jeg slipper å bytte ut forsterkeren, men det er vel vanskelig å vite når jeg ikke vet hvordan den er. (Har hørt at Boschmann er jalla Clas Ohlson (mulig skrivefeil))

Gjerne kom med andre forslag (gjerne brukt) og sorry dobbelpost :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

boschman VAR et merke du fikk i clas ohlson ja men den nye importøren snakker varmt for de nye produkteneså jeg tror jallafaktoren er gått ned en del de siste årene.

har personlig ingen erfaring annet en at jeg har hørt i en mx-5 som er sponset med boschman....lyden var ok den utover en jævla dynamo/systemstøy fra spilleren.

prøv a ta et bilde av forsterkeren så kanskje noen kjennerden igjen og kan gi et bedre svar på specs på den.

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg skaffet no spesifikasjoner, kan ta bilder også hvis ønskelig.

Forsterker:

Boschmann 900w

Extreme Mosfet, zx 2

Z-8428X, 4 channel

Stable into 2-ohms

Spiller

Kenwood KDC-8080RSE 45Wx4

20th Anniversary

Håper det er til hjelp for noen...

Kasta inn en MGR 15" bare midlertidlig, og det spilte faktisk veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shalabert skrev:

Forsterker:

Boschmann 900w

Extreme Mosfet, zx 2

Z-8428X, 4 channel

Stable into 2-ohms

"900W", må vite. Neppe at det er RMS-oppmålt ved 0.01% THD og 12V DC.

"Extreme Mosfet" Snakk om utgangstransistorer her. Men "Extreme"? Finner du noen F&F- og 2F2F-merker også på forsterkeren?

"zx 2" Hva F...?

"Z-8428X" Mere av det samme?

"4 channel" Det finnes altså fire utgangskanaler.

"Stable into 2-ohms" Denne kan belastes med laster ned til 2 Ohm (stereo eller mono får vi aldri vite).

Sikringene på forsterkeren regner jeg med er omentrent 30A. Ved 12V, 45% effektivitet og uendelig høy THD kan denne teoretisk levere:

P = U*I*n = 12*30*0.45 = 162W (max)

(Effekt = Spenning * strøm * effektivitet) (Merk at dette forutsetter 30A-sikring)

SLFt = P(oppgitt)/P(avgitt) = 900/162 = 5.5

(Total skryte/lyvefaktor = Oppgitt effekt / Avgitt effekt)

Noe som trekker videre ned (spekulasjoner her) er kondensatorbanken inne i forsterkeren. Det er disse som lagrer elektrisk energi for å levere til høyttalerne via utgangstransistorene. Kondensatorer koster en formue iforhold til transistorer, og disse kan fort tenkes å være de som begrenser effekten da de er så dyre. Men dette påvirker jo ikke MAX-oppmålingen, og MAX-målinger (skrytewatt) selger! RMS-oppmåling er som en tommelregel halvparten av MAX oppmålt effekt (MAX-målingen foregår over ekstremt kort tid, kalles også "peak").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shalabert skrev:
Takk for svar, men det sa meg liksom ikke så mye... Spørsmålet her er hva den klarer å drive. Hvis du hadde det med i svaret ditt, skjønte jeg ikke mye av det :P

Den kan drive en klokkeradio. Nei, spøk til side - skal du spille HØYT, da trenger du masser av effekt og et solid batterianlegg, så enkelt er det. Enten det, eller en knøttliten bil med ei reflekskasse eller 4. ordens båndpass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider