Edonis Skrevet Juni 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2005 Temperaturen i motoren går opp til 95C før temperaturen går ned, og man kan kjenne lukten i kupeén. Det var skiftet termostat i forbindelse med Eu-kontroll for under en måned siden, så jeg vet ikke helt hva som kan være problemet. På bilen er det plass til to vifter, men det er kun én, og det andre hullet er dekket med noen plastlapper. Ville det kanskje hjelpe å ta av disse så det kom litt mer kjøling til motoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggy Skrevet Juni 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2005 For de fleste biler er det mer enn nok med ei vifte for å få nok kjøling ved normal kjøring, selv om det selvfølgelig vil gå noe mer kald luft gjennom radiatiren on en åpner opp. Går temperaturen ned etter at den har vært oppe i 95°C? Pendlerden, eller er det bare en gang etter kaldstart? Gjetter på en liten luftlomme ved termostaten som "isolerer" termostaten et øyeblikk. Kan være at det går over av seg selv ved at lyfta rives med litt etter hvert. Ellers må det luftes ut. Siter 64 Thunderbird ht 390/C4 99 V70 2,0 propan 92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil x-66 Mustang ht 289/C4 2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnalf Skrevet Juni 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2005 Hmmm.. Jeg har en Audi 80 1,9 Tdi, og der har jeg det motsatte problemet, altså at motoren aldri blir varm. I tillegg har faktisk jeg 2 radiatorvifter, noe jeg slett ikke trenger da de aldri starter engang fordi bilen ikke overstiger 65-70 grader. Grunnen til at min bil ikke blir varmere har jeg hørt fra andre med turbodieselen at er pga aluminiumsblokka (eller noe lignende) bare får å ha det avklart. Men back to tema, kan ikke hjelpe deg, men synes det er litt tåpelig at audi har satt radiatoren din i min og omvendt :P doh Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kixx Skrevet Juni 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2005 95 Grader er da en helt normal temperatur på Audi 80. Skal ligge på 87 - 95 grader, avhengig av vilken termostat du har i. Siter Wankel så klart!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solberg- Skrevet Juni 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2005 vet ikke åssen det er på audi 80, men på fattern sin A4 ligger temperaturen nesten hele tiden rundt 90 grader...er nok normalt det da ja... Siter -85 Audi 90 2,2E 10v x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane Vorsprung durch technik... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggy Skrevet Juni 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2005 Hmmm.. Jeg har en Audi 80 1,9 Tdi, og der har jeg det motsatte problemet, altså at motoren aldri blir varm. I tillegg har faktisk jeg 2 radiatorvifter, noe jeg slett ikke trenger da de aldri starter engang fordi bilen ikke overstiger 65-70 grader. Grunnen til at min bil ikke blir varmere har jeg hørt fra andre med turbodieselen at er pga aluminiumsblokka (eller noe lignende) bare får å ha det avklart. Men back to tema, kan ikke hjelpe deg, men synes det er litt tåpelig at audi har satt radiatoren din i min og omvendt :P doh Har lite erfaring med diesel, men at den ikke overstiger 70 °C høres ut som gåen termostat. Riktignok er moderne diesler effektive i den forstand at lite av energien sløses bort i varme, men det er vel bare på kortere turer og i kaldt vintervær de ikke kommer opp i driftstemperatur? Siter 64 Thunderbird ht 390/C4 99 V70 2,0 propan 92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil x-66 Mustang ht 289/C4 2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnalf Skrevet Juni 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2005 Har lite erfaring med diesel, men at den ikke overstiger 70 °C høres ut som gåen termostat. Riktignok er moderne diesler effektive i den forstand at lite av energien sløses bort i varme, men det er vel bare på kortere turer og i kaldt vintervær de ikke kommer opp i driftstemperatur? Det virker mystisk ja, men 80 Turbodieselene er sånn. Er samme med caravelle`n til firmaet farem min jobber, blir ikke varm. Pga alt mulig slags lettmetall de erstatter støpejern med. (turbodiesel det òg) Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggy Skrevet Juni 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2005 Det virker mystisk ja, men 80 Turbodieselene er sånn. Er samme med caravelle`n til firmaet farem min jobber, blir ikke varm. Pga alt mulig slags lettmetall de erstatter støpejern med.Svigers har Caravelle med 2,5 tdi (2004) og hadde en tilsvarende 2000-modell tidligere. Aldri hørt at han klager på kald motor ( men så er han naturlig beskyttet mot kulda da...:-) Den har AC, kan det være at den kjøres som varmepumpe for å hjelpe til med varmen? Er med på at alu leder varme bedre enn jern/stål, men så varmes det raskere opp også siden blokka er lettere. Alu har dessuten lav emissivitet; den avgir lite varmestråling i forhold til en gitt temperatur. Dog er dette mest ved rene flater, og det er sikkert "normal" emissivitet på en alublokk etter noen mil. Blir de ikke varme om sommeren heller? Siter 64 Thunderbird ht 390/C4 99 V70 2,0 propan 92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil x-66 Mustang ht 289/C4 2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnalf Skrevet Juni 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2005 Svigers har Caravelle med 2,5 tdi (2004) og hadde en tilsvarende 2000-modell tidligere. Aldri hørt at han klager på kald motor ( men så er han naturlig beskyttet mot kulda da...:-) Den har AC, kan det være at den kjøres som varmepumpe for å hjelpe til med varmen? Er med på at alu leder varme bedre enn jern/stål, men så varmes det raskere opp også siden blokka er lettere. Alu har dessuten lav emissivitet; den avgir lite varmestråling i forhold til en gitt temperatur. Dog er dette mest ved rene flater, og det er sikkert "normal" emissivitet på en alublokk etter noen mil. Blir de ikke varme om sommeren heller? Nei, det er det som er så rart. På verkstedene sier de at det er pga dette med nye metaller blokka osv. blir produsert i,, men om dette er fakta eller om det er et svar rett ut ifra dems fantasi, aner jeg ikke :P Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.