Gå til innhold

wastegate

Ranger emnet


Per-Henrik

Anbefalte innlegg

er det noen som kan forklare meg hvordan en utvendig wastergate funker. og kan man montere det på en vanlig turbo. en org turbo som det sitter den vanlige wastergate ventilen. hvis dere skjenner hva jeg mener.

 

Kall meg gjerne dum, men jeg har lurt litt på det her.

hehehe

Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ekstern wastegate kan på en måte sammenlignes med en resirkulerende dumpventil med stempel. den kobles på grenrøret og når ladetrykket overstiger max så slippes litt av eksosen gjennom wastegaten og inn i eksosanlegget etter turboen.

 

ja, du kan stramme den orginale wastegaten så mye du kan og koble bort trykkslangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er mye mer morro å sende eksosen ut bak forhjulet feks:)

den føler trykket på samme måte som en intern wastegate. slange koblet på trykksiden.. bruker vel eksterne wastegates fordi de er større så de tåler mer trykk og har mulighet til å slippe ut mer eksos..

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wastegaten (den innebygde typen) består av tre deler, 1. selve wastegaten som er en ventil som slipper eksosen forbi turboen. 2. staget derfra til 3. acutatoren som er en trykklokke med en fjær i slik at den holder ventilen stengt helt til eksostrykket blir høyere enn hva fjæren greier å holde igjen (eksostrykket er tilnærmet lik ladetrykket). fjæren virker mot å holde staget stengt, mens ladetrykket presser på fjæren slik at den hjelper til å åpne ventilen..

 

se om du finner en skjematisk tegning av en wastegate så blir det mye lettere å forstå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår