Gå til innhold

Pioneer DEH-P760MP, hvor mye klarer den å dra?

Ranger emnet

King-Nothing

Anbefalte innlegg

Jeg har en Pioneer DEH-P760MP, frontsett på 4", høytallere bak som er 4", samt en 10" i lukket kasse. Dette skal inn i bilen bare jeg får de siste delene...Pr i dag er det den gamle kasettspilleren som drar alle de fire høytallerne. Jeg hadde tenkt å la Pioneer spilleren dra frontsettet, mens forsterkeren skulle dra høytallerne bak og sub`en. Tenkte på en Rockford P4004. Men så har det slått meg at det er igrunn enklere å bare la spilleren dra de fire høytallerne, mens jeg heller kjøper en Rockford P2002 til å dra sub`en. Dette fordi jeg da spiller å leggge nye høytallerledninger til høytallerne bak. Disse er jo allerede koplet til spilleren. Noen meninger om hva som blir best? Kommer jo billigst ut av det med å gå for det siste, og den Pioneer spilleren må jo klare å dra 4 stk 4" ? PS: Det er "premier" utgaven av spilleren, dersom det har noe å si. På forhånd takk for svar! :)

Peugeot 406 2.0 SVTI 98 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale å prioritere forsterker på høyttalerne foran da det er der du sitter og får (eller bør få) det meste av lyden fra.

Anbefaler en Lil`Wonder II LW5.830 for å drive hele sulamitten jeg.

Da vil du få nok guffe til alt og kan dele ved de frekvensene som får anlegget ditt til å låte best.

Du har jo en knallfin spiller med mulighet for å justere alt fra denne, så her er det bare å handle inn forsterker kabler og det som må til mener nå jeg.

Kunne du opplyst om merke og modell av det du har fra før vil det være mye lettere å anbefale innstillinger mm. Suben er kanskje mest kritisk, men om denne ikke er meget effekthungrig så vil det gå knallfint å drive den på med LW5.830'en :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kun ha èn lønner det seg for deg å handle inn 4 ohmsversjonen, skal du ha to kan du vurdere 8 ohmsversjonen.

Begrunnelsen for dette blir lang og teoripreget om jeg skal begynne på den så jeg anbefaler heller at du søker litt på forumet om ohm, kobling av sub og forsterkere mm så lærer du fort litt om dette.

Søk også på nett etter ohms lov, der finner du mye vettugt :)

Jeg ville nok sett på andre merker enn RF. Det er greie saker, bevares, men personlig mener jeg en kan få mer for pengene.

En perfekt match for forsterkern vil være Xstream XS 10 eller 12.

Er det forresten en grunn til at du skal ha en 10" over 12"?

Om ikke ville jeg definitivt gått for en 12" da denne er mer følsom og går dypere enn en 10" av samme serie. XS 12" har en følsomhet på hele 89db og vil nok gi mye mer trøkk enn RF subben og antageligvis spille like bra, om ikke bedre.

Et annet alternativ er Peerless Resolution som også er et knall element til prisen :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg velger 10" er fordi jeg vil ha trøkk i bilen uten at det tar for mye plass. Blir pappa en av dagene nå, og da er på plass med barnevogn, (som tar en del plass) så skal det bli anlegg, må det ikke bli for stort. Er også derfor jeg bruker de originale høytaller-plasseringene. Logisk at 12" går dypere enn 10", men spiller ikke så mye r`n`b, rap osv, så det at den ikke går kjempedypt er ikke noe problem.

Grunnen til at jeg vil bruke RF er igrunn kun fordi jeg har hørt mye skryt om deres produkter, samt hørt mye RF anlegg som låter veldig bra. Jeg kunne sikkert fått mer for pengene, som du sier, men jeg har tidligerer erfaringer fra Macrom, Pioneer og MTX, og nå vil jeg prøve ut RF. Så det blir nok RF både høytallere og forsterker.

Så tilbake til spørsmålet:

Greit at forsterker på frontsettet gir best lyd, men blir det sååå stor forskjell da? Har hatt Pioneer spiller før, og der kunne man stille inn det meste, så jeg regner med at man kan det på denne også. Er ikke så veldig kresen, og personlig vet jeg ikke om jeg hadde hørt forskjell på om jeg koplet til spilleren eller forsterkeren. :rolleyes:

Og hva mener du er best av de to forslagene jeg kom med i første post?

Takker så mye for gode svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer som kommende pappa :)

Ville nok gått for å dra høyttalerne foran samt sub med forsterker.

Du sitter jo foran ikke sant og da er det fordel om det er der det prioriteres.

Skal love deg at du hører forskjell! Selv så kjørte jeg komponentsettet mitt på spillern før forsterkern kom, men da jeg fikk kobla til forsteker ble det liv i dem!

Vil likevel råde deg til å vurdere 5kanalern da denne gir stor fleksibilitet samtidig som den ikke tar allverdens plass. Om plass er prioritert kunne du jo vurdere å støpe inn subben i siden, skal til med det sjøl av samme grunn :D

Legger ved linker til Xtreamsubene med det samme, så jeg hadde glemt det.

Soundstrams hjememside.

Forhandlers side.

Kan jo som en fotnote legge til at en som hadde et RF sett til 5000 testa et Soundstreamsett til 1190 og ble mer fornøyd med dette.

Gode komponenter behøver ikke nødvendigvis koste skjorta :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være helt ærlig, og litt omtenksom, så vil jeg råde deg til å kjøpe en sub som krever lite plass.

For så å plassere den fremme...

Under dashbordet f.eks. er en glimrende plasering.

Forslaget mitt er da en PhaseLinear Aliante 10.

Anbefalt kasse er 15 L lukket.

Det er ikke den subben som spiller høyest akkurat, men du vil få godlyd!

Vet at det ganske sikkert er vanskelig å få tak i dette elementet i norge, men det er vel verdt litt ekstra arbeid.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får tak i Phase Linear i Danmark. F.eks hos Sound Base.

Vil nok tro at den med sin høye følsomhet på hele 90db vil gjøre en god jobb med ca 200W å rutte med.

BeemerZ1 her er vant til XXX beistene sine nå og er sikkert en smule bortskjemt på spl siden :D

Men det finnes da slikt i Norge også.

Earthquake har jo sine SWS suber.

Link til forhandler.

Link til test av 10"

Link til produktdatablad av SWS serien

Skjønner godt om du klør deg litt ettertenksomt i hodet og lurer fælt nå, har vært der sjøl, hehe :D

Du får bare spørre mer, det er folk her inne som kan svare på det meste :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk telefon fra Bilradiospesialisten i dag, og de hadde ikke de RF høytallerne som jeg ville ha, på lager. Kunne derfor få noen Alpin-høytallere som er litt bedre (og dyrere) til samme pris. Så da blir det Alpine. Lurer da også på om jeg også kjøper Alpine sub. Liker å ha det i samme merke. :) Hva med Alpine sine forsterkere? Er de noe å satse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, liker å ha alt i samme serie sier du... Setter du det over gjennomgående kvalitet på produktene du handler inn så er det jo bare å kjøre på.

Alpine lager knallbra spillere, men forsterkerne er jeg ikke så begeistra for. Komponetsettene og TypeR subene er etter det jeg forstår ok, men en kan sikkert få mer for penga her også.

Men er du dead-set på å ha alt i ett merke så skal vi nok tromme sammen noe til deg :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk telefon fra Bilradiospesialisten i dag, og de hadde ikke de RF høytallerne som jeg ville ha, på lager. Kunne derfor få noen Alpin-høytallere som er litt bedre (og dyrere) til samme pris. Så da blir det Alpine. Lurer da også på om jeg også kjøper Alpine sub. Liker å ha det i samme merke. :) Hva med Alpine sine forsterkere? Er de noe å satse på?

Du er ikke interessert i å høre på gode forslag i det hele tatt du?

Hehe...

Synes du sa at plass var viktig?

Og da tenkte jeg du kunne la bagasjerommet være helt tomt for stereo ;)

Men for å svare på spørsmålene dine:

Alpine sine subber og forsterkere er helt greie.

SWR1242R sub og MRD-M605 forsterker for eksempel vil nok være en bra løsning.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider