auto82 Skrevet Mai 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2005 Hei.. Hvordan kan jeg teste en dynamo for å se om den virker? Har den ikke tilkoblet noe reim. Er det i heletatt mulig å sjekke den uten å måte skrue den i bilen? Hvordan måler jeg med et multimeter direkte fra den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auto82 Skrevet Mai 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2005 Kan jeg måle med et digitalt multimeter å se om den gir ladestrøm? Går det an å bare snurre litt på hjulet eller vil det ikke gå fort nok? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pajero Skrevet Mai 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2005 Verksteder har en benk til å teste den i Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auto82 Skrevet Mai 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2005 En benk ja? Hva gjøres og kobles til der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Excaliburz Skrevet Mai 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2005 Er vell bare å koble den på et batteri det vell? Koble pluss fra dynamoen til pluss på batteriet og likedan med minusen...Så måler du med et multimeter(Voltmeter) og måler ladespenning.... Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Edge Skrevet Mai 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2005 De fleste dynamoer nå for tiden må også ha tilført spenning for å begynne å produsere strøm i det hele tatt.. På bilen min i allefall er det en tynn ledning også fra pluss polen på batteriet. Denne gir spenning til dynamoen slik at den begynner å produsere strøm. Når den først produserer strøm forsyner den seg selv. Så for å teste dynamoen må du koble til pluss og minus på batteriet, men i tillegg også koble pluss inn på "Field voltage" tilkoblingen på dynamoen. Denne er som regel merket med F.. Dersom du feilsøker dynamoen på bilen, må du også måle at den får tilført 12v på F tilkoblingen, ellers produserer den ikke strøm. The Edge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auto82 Skrevet Mai 21, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2005 Okei. Takker for tipset. :) Men finnes det noen måte å jokse på? Tenker på noe som kan snurre reimhjulet i stede for en reim fra motoren? Må få dynamoen til å snurre vetu. Ellers ingen strøm.. :jackinbox Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Edge Skrevet Mai 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2005 Okei. Takker for tipset. :) Men finnes det noen måte å jokse på? Tenker på noe som kan snurre reimhjulet i stede for en reim fra motoren? Må få dynamoen til å snurre vetu. Ellers ingen strøm.. :jackinbox En drill f.eks... The Edge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg