Gå til innhold

trenger tips om rustfjerning

Ranger emnet


MKj

Anbefalte innlegg

Fremgangsmåte kommer an på type rust.

Lakkrust, så er det nok å skrape ned, få rent stål, grunne (syregrunning er best), evt sparkle for å få bort ujevnheter i karrosseriet, for så å lakke over til slutt.

 

Mer alvorlig rust, som f.eks lite hull i gjennom platen, så kan det være nok å klippe bort det som er rustet, for så å legge på stålplast, pusse det ned. Legge sparkel utenpå. Grunne, og lakke .

 

Seriøs rust. Da må du nok slipe, og sveise, sette inn nye plater osv. Det har ikke jeg kompetanse til å forklare.

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålplast selges i bilrekvisita butikker ja. Heter vel egentlig glassfibersparkel i butikken.

 

Tectyl legges på tilslutt som en beskyttelse over stålet.

 

Tectyl brukes normalt sett under bilen, og inni hjulbuer for å hindre at salt og drit setter seg, og det begynner å ruste.

Ved tectyering, er det viktig at det er helt rent. Høytrykkspyler er fin i til det .

Så sprøyter man først på tynn tectyl (ML TECTYL), lar det tørke, før man sprøyter på vanlig sort tyk tectyl. det bør påføres fra literboks,med trykluft, siden den tectylen man får på literboks, holder bedre enn den man får på sprayboks

Ved tectylering av kanaler, brukes normalt bare ML tectyl.

 

Mere info om antirustbehandling:http://www.tectyl.no

 

 

som du sikkert skjønner, har jeg ikke særlig peiling.. chicken

Gjør ikke noe det. er jo derfor vi har forumet. :)

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Hvordan skal jeg forklare det da??

Tectyl lakkerer man normalt sett ikke over. Brukes som sagt på understell, og inni hulrom i bilen. (se http://www.tectyl.no )

SÅ viss du bare har litt lakkrust f.eks i nedre kant av en dør, så bruker du normalt ikke tectyl. Da holder det med grunning, og så lakkere over etterpå.

 

Men hvor er bilen din rusta?? Lettere å forklare når man vet hvor problemet befinner seg.

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er litt lakkrust rundt om på bilen, pluss at det er en del rust i kanaler og under bilen..

all lakkrust har jeg slipt ned, så da er det altså bare å grunne å lakkere over?

rusta under bilen og i kanalene har jeg ikke begynt med enda, men enkelte steder er det rustet hull i kanalene, så der må jeg nok sveise..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lakkrusten er det nok bare å grunne, og lakke over ja.

Under bilen er det som sagt viktig å få det helt rent, og så ligge på tectyl ML, og så legge på tykk tectyl til slutt. Det skulle holde lenge det.

Kanalene, kan du redde med stålplast sålenge hullet(ene) ikke er for stort. Ser nok selv om du må sveise eller ikke.

Skal du sveise, så er det kanskje like enkelt å kjøpe ny kanal å sette inn. Får jo kjøpt stykker av kanalene som du kan sette inn. De deler dem på midten av bilen tror jeg.

Skal ikke si det sikkert, vet bare at de deler dem i to fra fabrikk. Må nemelig med tid og stunder bytte deler av ene kanalen på bruksbilen min jeg og. Slik jeg fikk vite det.

 

 

Håper du har fått svar på det du lurte på. og at jeg ikke har sagt noe feil....

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke sånn at,hvis det ikke er bærende ramme,så må man ha en som har sveise sertifikat for å sveie det?

har selv litt rust i bakerst på kanalen mot hjulbuen bak som jeg skulle ha tatt,på preluden min.

pratet med en kamerat av meg som har skrudd mye bil.

han har sveiset mye rust,men han ville ikke ta det,pga man må ha sveise sertifikat får å sveise på kanalene,når det ikke er bærende ramme.

98 vw golf 4 gti

 

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tectyl er mest for understellsbehandling og rustbeskyttelse på innsiden av skjermer o.l.

 

Arcanol er bedre! Man pusser bare bort rustet, påfører et tynt lag med Arcanol. Så sparkler man bare over og pusser det jevnt og fint, så er det bare å lakkere. :)

 

Angående sveising av karosserideler, så har jeg litt erfaring der også... Sveiset inn ny hjulbue bak på min Vectra for noen uker siden. Er ikke så vrient hvis man bare vet hva man holder på med.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår