Roberto Skrevet Mars 2, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2003 Skal slenge på noen senkefjærer på 240en, men jeg har ikke gjort det før.. Er det vanskelig? Bak er det vel tut og kjør, men jeg er litt usikker på foran.. Er det noe som kan gjøres i garasjen med mine gode gamle fjærklemmer og litt pipeverktøy? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokek Skrevet Mars 2, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2003 Jeg gjorde det faktsk i går på 940 og det var mye lettere enn jeg hadde trodd. Det du trenger er noen laange fjærklemmer. Bare tull å bruke korte for det blir bare bøll og farlig. Jeg måtte iallefall komprimere omtrent 15cm. Pass på at den nye fjæra kommer i sporet nede og passer i gummiforingen i toppen. Unngå å demonter festeanordningen til fjæra i topp om denne ser bra ut, da den er et puslespill av 10-15 deler og et lager. Skal du bytte demperen foran i tillegg, trenger du en C-Nøkkel, ellers blir det mye banking for å få av ringen. Lykke til. Siter mvh Joakim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 2, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2003 Originally posted by Jokek Jeg gjorde det faktsk i går på 940 og det var mye lettere enn jeg hadde trodd. Det du trenger er noen laange fjærklemmer. Bare tull å bruke korte for det blir bare bøll og farlig. Jeg måtte iallefall komprimere omtrent 15cm. Pass på at den nye fjæra kommer i sporet nede og passer i gummiforingen i toppen. Unngå å demonter festeanordningen til fjæra i topp om denne ser bra ut, da den er et puslespill av 10-15 deler og et lager. Skal du bytte demperen foran i tillegg, trenger du en C-Nøkkel, ellers blir det mye banking for å få av ringen. Lykke til. Skjønte ikke helt det med festeanorningen til fjæren i toppen da, men det å høre at det ikke var for mye slit. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokek Skrevet Mars 2, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2003 Hei. Når du svinger, så vrir hele fjærbenet seg. Derfor er det et lager i toppen av fjærbenet. Dette henger fast ved hjelp av spennet i fjæra og mutteren på demperen, og de to muttrene som holder fjærbenet i fjærbenstårnet (inne i motorrommet). Plukk av en liten skive inne i denne greia, så ramler alt fra hverandre. Dette må du prøve å unngå, - ellers blir det en ufrivillig puslejobb :-) Om du bare skal bytte fjærene, trenger du bare passe på at fjæra kommer rett i gummisporet. Du må også passe på at plata øverst på fjærbenet blir satt riktig, - ellers blir hjulinstinnlingen endret. Du trenger også et kuleleddsavdrager til styrestaget, samt noe å henge fast fjærbenet til bilen med (ståltråd), mens du holder på. Jeg leste guiden til denne fyren før jeg satte i gang. http://www.homestead.com/volvo2/index.html Legg forøvrig merke til at fyren holdt på å bryte av bremserørene, men det var ikke noe problem for meg. Vær likevel på vakt, så du slipper ufrivillig bremsearbeid. Brukte 4-5 timer på å bytte alle 4 fjærene og demperne og det er jeg godt fornøyd med. Siter mvh Joakim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 2, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2003 Fant ikke det jeg... Har du en mer nøyaktig link? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokek Skrevet Mars 2, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2003 Bytte foran på 740: http://www.homestead.com/volvo2/740strut.html Bytte bak på 740 http://www.homestead.com/volvo2/740rear.html Mye bra 240 stoff på de sidene også om du går innom hovedsiden: http://www.homestead.com/volvo2/index.html og trykker på "Quick index". btw angående bytte av fjærer bak: Husker ikke hvordan det var på 240, men på 740/940 kan du senke bakakselen så mye at fjærene bare ramler av uten bruk av fjærkompressorer- pass bare på bremseslangene - du kan senke akselen så mye at hele stasen henger i slangene. Skummelt... Siter mvh Joakim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 2, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2003 Får begynne på dette når jeg får dempere om et par uker.. Takk for siden! Foresten, det er vel forksjellig å bytte fjærer og dempere på 700 og 200? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokek Skrevet Mars 2, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2003 Fant jo ut at fyren har beskrevet det for 240 også: http://www.homestead.com/volvo2/240struts.html Du kan jo se forskjellen mellom 740 og 240 på bildene selv. 240 har en annen bærearm på forhjulsopphenget (uvesentlig for din operasjon), og muligens noe kortere fjæringsvei. Sistnevnte betyr bare at det er lettere å komprimere fjæra. Støtdempermutteren stikker ikke så langt opp i fjærbenstårnet på 240, så det er litt kinkig å skru av mutteren uten at demperen vris (se linken for hvordan du kan løse dette - koster deg en fastnøkkel). Thorshov selger et universalsett for å løsne dempermutteren i fjærtårnet, men det anbefaler jeg ikke. Det var iallefall flere dimensjoner for smått for å passe på 940 (må være beregnet for Nissan Micra eller no), så om noen trenger dette settet skal de få det billig av meg :-) Fjærbenet er forresten skrudd i karosseriet med tre usymmetriske? muttere på 240, så du unngå vel det jeg nevnte med å sette det feil og endre hjulvinkelen med resultat. Siter mvh Joakim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 3, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2003 Genailt! Takk skal du ha! Lurer foresten på hvor den idiotiske Haynes manualen min er:\ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbokano Skrevet Mars 3, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2003 trenger ikke avtrekker for å løsne styrekula,bruk ei slegge å slå i godset på fjærbeinet rundt kula.ett lite tips!! hylsene som sitter i mellom demperene bak og hjullopphenget har en tendens te å gro fast i bolten med årene.hvis du har skjærebrenner i nærheten så kan du varme hylsa til den blir rødglødende os å få slått den ut.vi hadde ikke skjærebrenner i nærheten da jeg skulle senke en 240 for 2 uker sida,så vi måtte bestille 2 bolter og 2 hylser og så bare kappe de gamle av med vinkelsliper. for å få ut fjærbeinet forann så skrur du bare av kalipperen og så tar du baufila og kutter et spor i brakketen som holder bremserøra på fjærbeinet så bøyer du vekk denne,slikt at du kan ta rørene vekk fra fjærbeinet og kan få ut hele beinet.lettere å gjøre dette en å skru av koplinga å måtte lufte bemser etterpå...! hvis ikke du har muttertrekker tilgjengelig så må du ha en 24 ringnøkkel!! dette for å komme ned i demperskåla slik at du får holdt igjen oppe i toppen av demperen..,hvis alt går som planlagt går det ikke lang tid,men på en gammel bil må man regne ekstra tid på ting som sitter fast OSV! men gøy er det;) Siter Quattro driftsquad! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[Martin] Skrevet Mai 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Hallohallo. Gammel tråd, men tenkte jeg skulle ta den opp igjen siden jeg skal gjøre dette til helga men mangler en skikkelig ringnøkkel som jeg kommer til toppbolten med uten å ta ned fjærbenet først. Hvor får jeg tak i det uten å betale meg ihjel for det? Siter -98 Nissan 200sx Racing s14a -87 Volvo 240 GL, vinterbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larset Skrevet Mai 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Du kjøper en 24mm ringnøkkel på biltema (m 10 års garanti) og varmer den opp og bøyer den til Siter 1988 Volvo 240 GLE 1987 Hydrolift t-17 Er det ikke det ene, er det FAEN meg det andre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest PsychoSigV Skrevet Mai 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Løsne hele fjærbenet fra bilen, komprimere fjærene så løsner du demperene fra fjærbena. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fjelling Skrevet Mai 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 eller muttertrekker med pipe. hold igjen akselen i dempern med ei fille og nordlending. Siter Hilsen Jonas. 1983Volvo 244glt(solgt) 1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis 1996Passat TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[Martin] Skrevet Mai 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2007 Hehe.. Svær i kjeften og ikke brukende til en dritt..? Har to alternativer her nå. Da går jeg ut og prøver litt. Siter -98 Nissan 200sx Racing s14a -87 Volvo 240 GL, vinterbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.