Gå til innhold

Bytte fjærer på 240..

Ranger emnet

Roberto

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde det faktsk i går på 940 og det var mye lettere enn jeg hadde trodd. Det du trenger er noen laange fjærklemmer. Bare tull å bruke korte for det blir bare bøll og farlig. Jeg måtte iallefall komprimere omtrent 15cm.

Pass på at den nye fjæra kommer i sporet nede og passer i gummiforingen i toppen. Unngå å demonter festeanordningen til fjæra i topp om denne ser bra ut, da den er et puslespill av 10-15 deler og et lager.

Skal du bytte demperen foran i tillegg, trenger du en C-Nøkkel, ellers blir det mye banking for å få av ringen.

Lykke til.

mvh

Joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jokek

Jeg gjorde det faktsk i går på 940 og det var mye lettere enn jeg hadde trodd. Det du trenger er noen laange fjærklemmer. Bare tull å bruke korte for det blir bare bøll og farlig. Jeg måtte iallefall komprimere omtrent 15cm.

Pass på at den nye fjæra kommer i sporet nede og passer i gummiforingen i toppen. Unngå å demonter festeanordningen til fjæra i topp om denne ser bra ut, da den er et puslespill av 10-15 deler og et lager.

Skal du bytte demperen foran i tillegg, trenger du en C-Nøkkel, ellers blir det mye banking for å få av ringen.

Lykke til.

Skjønte ikke helt det med festeanorningen til fjæren i toppen da, men det å høre at det ikke var for mye slit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Når du svinger, så vrir hele fjærbenet seg. Derfor er det et lager i toppen av fjærbenet. Dette henger fast ved hjelp av spennet i fjæra og mutteren på demperen, og de to muttrene som holder fjærbenet i fjærbenstårnet (inne i motorrommet). Plukk av en liten skive inne i denne greia, så ramler alt fra hverandre. Dette må du prøve å unngå, - ellers blir det en ufrivillig puslejobb :-)

Om du bare skal bytte fjærene, trenger du bare passe på at fjæra kommer rett i gummisporet. Du må også passe på at plata øverst på fjærbenet blir satt riktig, - ellers blir hjulinstinnlingen endret.

Du trenger også et kuleleddsavdrager til styrestaget, samt noe å henge fast fjærbenet til bilen med (ståltråd), mens du holder på.

Jeg leste guiden til denne fyren før jeg satte i gang.

http://www.homestead.com/volvo2/index.html

Legg forøvrig merke til at fyren holdt på å bryte av bremserørene, men det var ikke noe problem for meg. Vær likevel på vakt, så du slipper ufrivillig bremsearbeid.

Brukte 4-5 timer på å bytte alle 4 fjærene og demperne og det er jeg godt fornøyd med.

mvh

Joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte foran på 740:

http://www.homestead.com/volvo2/740strut.html

Bytte bak på 740

http://www.homestead.com/volvo2/740rear.html

Mye bra 240 stoff på de sidene også om du går innom hovedsiden:

http://www.homestead.com/volvo2/index.html

og trykker på "Quick index".

btw angående bytte av fjærer bak:

Husker ikke hvordan det var på 240, men på 740/940 kan du senke bakakselen så mye at fjærene bare ramler av uten bruk av fjærkompressorer- pass bare på bremseslangene - du kan senke akselen så mye at hele stasen henger i slangene. Skummelt...

mvh

Joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant jo ut at fyren har beskrevet det for 240 også:

http://www.homestead.com/volvo2/240struts.html

Du kan jo se forskjellen mellom 740 og 240 på bildene selv. 240 har en annen bærearm på forhjulsopphenget (uvesentlig for din operasjon), og muligens noe kortere fjæringsvei. Sistnevnte betyr bare at det er lettere å komprimere fjæra. Støtdempermutteren stikker ikke så langt opp i fjærbenstårnet på 240, så det er litt kinkig å skru av mutteren uten at demperen vris (se linken for hvordan du kan løse dette - koster deg en fastnøkkel). Thorshov selger et universalsett for å løsne dempermutteren i fjærtårnet, men det anbefaler jeg ikke. Det var iallefall flere dimensjoner for smått for å passe på 940 (må være beregnet for Nissan Micra eller no), så om noen trenger dette settet skal de få det billig av meg :-)

Fjærbenet er forresten skrudd i karosseriet med tre usymmetriske? muttere på 240, så du unngå vel det jeg nevnte med å sette det feil og endre hjulvinkelen med resultat.

mvh

Joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikke avtrekker for å løsne styrekula,bruk ei slegge å slå i godset på fjærbeinet rundt kula.ett lite tips!! hylsene som sitter i mellom demperene bak og hjullopphenget har en tendens te å gro fast i bolten med årene.hvis du har skjærebrenner i nærheten så kan du varme hylsa til den blir rødglødende os å få slått den ut.vi hadde ikke skjærebrenner i nærheten da jeg skulle senke en 240 for 2 uker sida,så vi måtte bestille 2 bolter og 2 hylser og så bare kappe de gamle av med vinkelsliper. for å få ut fjærbeinet forann så skrur du bare av kalipperen og så tar du baufila og kutter et spor i brakketen som holder bremserøra på fjærbeinet så bøyer du vekk denne,slikt at du kan ta rørene vekk fra fjærbeinet og kan få ut hele beinet.lettere å gjøre dette en å skru av koplinga å måtte lufte bemser etterpå...! hvis ikke du har muttertrekker tilgjengelig så må du ha en 24 ringnøkkel!! dette for å komme ned i demperskåla slik at du får holdt igjen oppe i toppen av demperen..,hvis alt går som planlagt går det ikke lang tid,men på en gammel bil må man regne ekstra tid på ting som sitter fast OSV! men gøy er det;)

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 years later...

Hallohallo. Gammel tråd, men tenkte jeg skulle ta den opp igjen siden jeg skal gjøre dette til helga men mangler en skikkelig ringnøkkel som jeg kommer til toppbolten med uten å ta ned fjærbenet først. Hvor får jeg tak i det uten å betale meg ihjel for det?

-98 Nissan 200sx Racing s14a

-87 Volvo 240 GL, vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider