Jump to content

"How To" - Støping av deler i glassfiber, i form med polyester

Rate this topic


Rolla_RS
 Share

Recommended Posts

Dette er en guide til hvordan man støper deler hvis man har en form:

 

Ting man trenger:

- Pensler

- Jernrulle

- (Form voks)

- Glassfiber duk (finnes i forskjellige kvaliteter 450 eller 600 g/kvM anbefales)

- Polyester

- Gelcoat

- Herder (går til bare gelcoat og polyester)

- Aceton til rengjøring av verktøy

- VERNEUTSTYR (vernebriller og gass-maske samt gode kjemekalie hansker)

 

1. Forarbeid i formen: Sørg for at formen er skikkelig vokset, bruk voks beregnet for former som regel merket med "Mold realease wax". Hvis formen er helt ny må formen vokses 4-5 ganger. Voksingen er som å polere bilen, smør på og tørk av, og vær grundig! Hvis det er mer voks i formen fungerer dette som lim....Hvis formen har vært brukt før kan den vaskes med feks aceton og vokses helst 2 ganger. Hvis formen er i "daglig" bruk trenger den vokses 1 gang for hvert 5 avstøp ca.

 

DSC00082.jpg

 

 

2. Gelcoat: Gelcoat brukes for å få en fin finish på produktet, samt at det gir en overflate det er lettere å finne feil på ved lakkering. Gelcoaten smørre i formen med pensel eller rulle. Den blandes med 1-2 % herder (mer kan brukes ved feks lave temperaturer eller hvis man vil ha det til å herde raskere, men bland med måte). Gelcoaten er som sagt 2 komponent og herder til å bli stenhard i løpet av 1 døgn. Gelcoaten bør smørres relativt tykt ellers vil polyesteren løse den for mye opp og man får gjennomslag (flekker der polyesteren er "smeltet" gjenom gelcoaten). Man kan også få krakkeleringer hvis det man støper oppå gelcoaten herder for seint og smelter gelcoaten. Her må man prøve å feile litt, men finishen er jo ikke så grådig nøye hvis det skal overlakkeres som feks det er på en plastbåt.

 

DSC01329.jpg

 

 

3. Støpe prosessen: Når gelcoaten er skikkelig herdet er det klart for å støpe med glassfiberduk og polyester. Det er alltid lurt å skjære/rive til duken før man smørrer på polyester. Når man skal begynne å støpe smørre man hele formen inn med polyester og legger duken i. Så smørres duken inn med polyester. Den skal være gjennomvåt, men ikke for våt, dette vil skape problemer når det skal rulles samt at man får et mye "sprøere" produkt. Når man støper i form bør man alltid nøye seg med kun ett lag ved det første laget. Dette for å være sikker på at det blir luftfritt samt at det skal herde fort nok for at det ikke skal løse opp gelcoaten for mye. Når det første laget er herdet kan man støpe 3 lag hver gang som må herde før man tar 3 nye. Men 3-4 lag bør holde til alle deler man støper til bil (kommer sef. an på hvilken duk man bruker). Men husk å puss den herdede glassfiberen før man støper ett nytt lag. Mens man kan legge de 3 lagene vått i vått. Når man har lagt i det første laget, dybket det med polyester må man rulle ut luften som ligger mellom duken og gelcoaten, til dette bruker man en jernrulle. Kan kjøpes på feks MEKK eller hos levrandører for båtutstyr etc. Vær spesiellt nøye ved det første laget, før hvis ikke man får ut all luften vil gelcoaten bli som ett eggeskall, hvis man presser på det sprekker gelcoaten og ett luftsår oppstår, noe man må reparere før lakkering. Når man er ferdig å rulle lar man det herde i ca ett døgn (kommer igjen an på blandingsforholdet med herder, men normalt er 1-2 %) før man avformer og skjærer delen til. Den bør også pusses for å få vekk fliser etc som er vonde å få i fingen og vankelige å få ut!

 

DSC01338.jpg

 

 

4. Avforming/Ferdigstillelse av produkt: Når produktet er gjennomherdet er det klart til å avformes. Dette gjøre ved å presse produktet utav formen ved hjelp av kjiler av tre eller luft (hvis det er hull til dette i formen). Enkelte former kan være vanskelig å få til å slippe mans andre slipper lett. Men husk å alltid ta produktet lodrett ut av formen, ellers er det lett for at det kiler seg, hvis den alikavell gjør det, er det bare til å slå den ned igjen i formen og begynne på nytt. Når produktet er utav formen er det klart for å skjæres og tipasses, min erfaring er at vinkelsliper er et bra verktøy samt stikksag med aluminiums blad.

 

DSC01339.jpg

 

 

Håper denne guiden kan hjelpe noen til å komme i gang

Hvis det er noe dere ikke skjønner eller vil ha endret ta kontakt på PM

 

Hilsen Stian aka Rolla_RS

96. Volvo 850 stv

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy