Gå til innhold

Bilrelatert utdanning?

Ranger emnet


safoll

Anbefalte innlegg

Etter å ha jobbet noen år som tømrer, samt hatt en del timer (tilsammen uker) i garasjen og mekket bil, så har jeg begynt å tenke litt på at jeg har valgt feil utdanning. Har veldig lyst til å begynne å jobbe med bil, men jeg ser svart på å begynne på skole i 2 år, samt være lærling igjen, i og med at jeg har gjort meg litt for "avhengig" av å ha litt økonomi.

Mitt spørsmål er da som følger: Er det mulig å ta noen form for bilrelatert utdanning på kveldstid, eller lignende? Slik at jeg kan jobbe samtidig som jeg går på skole? Alt fra bilmekaniker, biloppretter, billakkerer, bilselger, osv.

Håper noen har gode svar, ev. erfaring med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha jobbet noen år som tømrer, samt hatt en del timer (tilsammen uker) i garasjen og mekket bil, så har jeg begynt å tenke litt på at jeg har valgt feil utdanning. Har veldig lyst til å begynne å jobbe med bil, men jeg ser svart på å begynne på skole i 2 år, samt være lærling igjen, i og med at jeg har gjort meg litt for "avhengig" av å ha litt økonomi.

Mitt spørsmål er da som følger: Er det mulig å ta noen form for bilrelatert utdanning på kveldstid, eller lignende? Slik at jeg kan jobbe samtidig som jeg går på skole? Alt fra bilmekaniker, biloppretter, billakkerer, bilselger, osv.

Håper noen har gode svar, ev. erfaring med dette.

 

 

dette har jeg tenkt mye på også..er elektrikker på 4 året og drittlei...men virker som det meste krever læretid etter hva jeg har funnet ut..

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er bare spekulasjoner,men hvis dere blir mekaniker,oppretter eller no i den duren vil dere være like lei dette etter noen år. Sats heller på høgskole,det skal i hvertfall jeg når jeg har fagbrev som elektriker.

Omega A 90

Ascona B 78 - prosjekt

Omega B 94 16V - selges i deler! Send pm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå rett på, uten skolegang?

 

Jupp...

vurderte å droppe ut fra vk1 allmen i fjor og gå over til dette, men tenkte jeg at det ville være sykt kjiipt å begynne sånn passelig blank på et bilverksted og jobbe der i 4 år til lærlingelønn( ca 55kr/timen).

 

Men jeg kunne egentlig også tenkt meg å finne en måte å utdanne meg innen bilyrket på utenom å være lærling i 4 år, eller å være i militæret.

2000 Bmw 318iT

1991 Audi coupe 2.3 E

[x]1991 vw passat 1,6td Stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm.. mye mindre betalt. men fortsatt greit.. hør med aetat. hørt at de driver med sånn..

 

og etter hva jeg skjønner så kan du jo litt? siden du har drivi en del?

så kan skifte bremser osv. og ta andre jobber innimellom osv ;) lære litt og litt ;)

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm.. mye mindre betalt. men fortsatt greit.. hør med aetat. hørt at de driver med sånn..

 

og etter hva jeg skjønner så kan du jo litt? siden du har drivi en del?

så kan skifte bremser osv. og ta andre jobber innimellom osv ;) lære litt og litt ;)

 

Skal forhøre meg litt irundt ihvertfall, har tenkt mye på et karriereskifte i det siste. :)

Har mekket mye bil oppover ja, fikk akkurat start på S2/RS2 prosjektet mitt i sted. :D (RS2 motor i S2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det så stor forskjell på de motorene da? er ikke bunn osv ganske samme?

 

er ikke noe audi mann.. kan godt ta detta i pm ;)

 

Innmaten er nok noe forskjellig. Original innmaten i S2 tåler vel ikke så mye mer enn rundt 350 hk, mens RS2-motoren tåler over 400 hk.

Fikk tak i en komplett RS2 motor m/ ledningsnett, turbo, girkasse, osv., så jeg byttet hele greia i stedet for å bare skaffe turbo, manifold, osv. fra RS2, og montere på S2 motoren. Dessuten begynte S2-motoren min å bruke litt olje, så syns det var like greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på takstmann da, grei jobb hvor man får mye arbeid med bil.

Eller ta teknisk utdannelse, legg på litt ingeniør og få jobb på biltilsyn.

Den som sier at størrelsen ikke teller, har ikke hatt sex eller kjørt Cadillac.

1987 Mazda 929 V6 3.0 GLX(restaureres)

1987 Mazda 929 2.2i GLX (donorbil)

1978 Dodge Ramcharger 318

1996 Chevrolet Corvette GS (vurderes solgt, kom med bud)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør en takstmann wildthing? Jeg har hørt om en bilselgerskole i Oslo på tre måneder eller noe... Blir nok det på meg etter den forpulte allmenn skolen jeg går på, å velge allmenn er den største feilen jeg har gjort i hele mitt liv, mer uinteressant, bortkasta og PISS kjedelig skole skal man lete lenge etter! Så får jeg ta det derifra... Men har fått med meg at det er uhyre mye bedre å jobbe med noe man interesserer seg for, og bil tror nok jeg kommer til å være min livsglød så lenge jeg lever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår