Gå til innhold

Focal. Myter eller fakta?

Ranger emnet

FE3T

Anbefalte innlegg

Har meget få Personlige erfaringer med Focal`s produkter

men har inntrykk av at de har et rykte på seg for å være vel skarpe i diskanten.

Brukte et par Focal TC90 diskanter i et par hjemme bygde høytalere for noen år siden, og hadde da store problemer med å få en bra klangbalanse, Uansett hvor mye jeg dempet diskanten låt det kaldt og hardt.

Er det skjedd noe på dette området eller er det en Myte at Focals diskanter låter skarpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men har inntrykk av at de har et rykte på seg for å være vel skarpe i diskanten.

Brukte et par Focal TC90 diskanter i et par hjemme bygde høytalere for noen år siden, og hadde da store problemer med å få en bra klangbalanse, Uansett hvor mye jeg dempet diskanten låt det kaldt og hardt.

Er det skjedd noe på dette området eller er det en Myte at Focals diskanter låter skarpt?

Dette kommer nok i såfall fra folk som ikke kan montere bilstereo, det gjelder forsåvidt andre merker enn Focal også...

Er jo ikke rart at diskanter låter skarpt når man setter de på dashbordet rettet mot ansiktet og mellomtonen langt nede i døra eller kickpanelet pekende ned mot gulvet.

Det er hvertfall slik det har vært montert når folk har kommet til meg for å klage på dette, så noen få justeringer er dette problemet ofte borte.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg to sett av Focals diskanter, TN47 og TN52.

Det er ikke tvil om at TN47 låter skarpere enn TN52!

TN47 er fra Polyglass serien (V2) og TN52 er fra Polykevlar (K2P), det vil si at TN52 er en mer påkostet diskant.

TN47 ble litt feil i mitt oppsett, men det stemmer nok det som Zetec sier.

Uansett er TN 52 en deilig diskant!

Det er delte meninger om det, men noen mener den er bedre enn TN51 til Utopia...

Andre synes dog at den blir litt for tilbakelent, men installasjonen betyr jo mye.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av lyden som kommer ut av ett element kommer ann på montering og justering. Har lyttet til mange focal diskanter i mange forsjelling løsninger og det som går igjen synes jeg er at TN47 er noe skarp, TN51 er noe slapp, TN52 har jeg ikke fått lyttet nok til ennå, men den eneste Focal diskanten jeg har hørt som spillte virkelig bra var Audiom TLR som jeg selv engang hadde.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant