Gå til innhold

tomgangsproblem

Ranger emnet


btl

Anbefalte innlegg

Når jeg starter opp motoren går den opp til 2500-3000rpm.

Der holder den seg i 6-15 sekunders tid.

Etter det så begynner den å jage mellom 1000 og 2000rpm.

Jeg har en mistanke om at det er tomgangsventilen.

Jeg har prøvd å rense den med rødsprit uten hell.

Det som er litt rart er at ingen ting skjer når jeg tar ut kontaktstykkene til Styreenhet for tomgang. Den styrer tomgangsventilen. Det har brukt å vært slik at motoren starter ikke uten den.

 

Bilen er en 740tic. 86modell motronic.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten samme problem på min Vectra B 1,8.

 

Var inne på opelpower.dk og forska litt, så ut til at fler hadde det samme problemet.

 

Rådene der gikk på også på falsk luft og å rense tomgangsregulatoren.

Sjekka lufta igår, og fant ingen steder hvor bilen kunne få falsk luft (har ikke så peil på motorer, men så ihvertfal ingen rifter, hull eller koblinger på slanger som ikke så tette ut)

 

Tenkte jeg skulle forsøke å rense tomgangsrgulatoren.

 

Noen som veit hvor den sitter på bilen min?

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, jeg vil tro det har noe med tomgangsregulator, falskluft eller LMM. Kan også være noe med gass-spjellet.

 

Tomgangsregulatoren er en slags liten motor som sitter koplet slik at luften kan komme forbi gass-spjellet. På motoren min, er det en slange som går ut rett før innsuget og som går inn i innsuget. midt på denne slangen, sitter denne ventilen som justerer tomgangen.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lokalisert feilen til tomgangsventilen. tettet slangen, og da fikk jeg startet når jeg gav litt gass.. Ved å justere ned gassen, klarte jeg å holde den på ca 800rpm. Da regner jeg med at det er tomgangsventilen som er feilen.

Så da lurer jeg på: Hva kan være feil med tomgangsventilen? (Den koster 1700kr ny på volvo med personalrabatt)

 

Går det ann å reparere/overhale/rense den jeg har? Hva er deres erfaring med det?

Hva bør jeg rense den med?

 

mvh Bjørn Tore

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår