Gå til innhold

Øvelseskjøring på lukket vei

Ranger emnet


Bård

Anbefalte innlegg

Nå har det kommet opp bom på veien opp til hyttefeltet hvor mine foreldre har hytte. Det er sånn skikkelig bom med fjernkontroll og greier. (eller 20 kr).

Noen husker kanskje en diskusjon jeg startet her i høst angående øvelseskjøring på lukket område.

Denne veien opp til hyttefeltet, og veiene rundt der er nå som sagt avsperret av bom. Veien vedlikeholdes og eies også privat. Har jeg da lov til å øvelseskjøre på denne veien uten ledsager?

Kan dere vise til noen lover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bård

Nå har det kommet opp bom på veien opp til hyttefeltet hvor mine foreldre har hytte. Det er sånn skikkelig bom med fjernkontroll og greier. (eller 20 kr).

Noen husker kanskje en diskusjon jeg startet her i høst angående øvelseskjøring på lukket område.

Denne veien opp til hyttefeltet, og veiene rundt der er nå som sagt avsperret av bom. Veien vedlikeholdes og eies også privat. Har jeg da lov til å øvelseskjøre på denne veien uten ledsager?

Kan dere vise til noen lover?

 

ja det er lov å kjøre ute ledsager på privat eiendom.. de fleste jorder er privateide og mange ungdommer kjører jordebil der så.. :) det ligger noe under samfunn og politikk på startsiden.no tror jeg..

- 87 Mitusbishi Colt chicken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge traffikkreglene §1 a) sine def. så har du ikke lov å kjøre uten ledsager på privat veg.

 

Veg: offentlig eller privat: veg, gate, fergekai, plass ( opplagringsplass, parkeringsplass, holdeplass, bro, vinterveg, annen kai etc ) som er åpen for alminnelig ferdsel.

 

Sier seg selv igrunn, du har ikke lov å kjøre uten ledsager som står til ansvar for handlingene siden du ikke har kompetansen som skal til. Kjekt å ha en ansvarshavende skulle ulykken være ute f.eks..

 

Man har ikke engang lov å kjøre go-cart over 125 ccm@35hk uten lappen ( A eller B ), uansett om det er på offentlig eller privat bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Ifølge traffikkreglene §1 a) sine def. så har du ikke lov å kjøre uten ledsager på privat veg.

 

Veg: offentlig eller privat: veg, gate, fergekai, plass ( opplagringsplass, parkeringsplass, holdeplass, bro, vinterveg, annen kai etc ) som er åpen for alminnelig ferdsel.

 

Sier seg selv igrunn, du har ikke lov å kjøre uten ledsager som står til ansvar for handlingene siden du ikke har kompetansen som skal til. Kjekt å ha en ansvarshavende skulle ulykken være ute f.eks..

 

Man har ikke engang lov å kjøre go-cart over 125 ccm@35hk uten lappen ( A eller B ), uansett om det er på offentlig eller privat bane.

 

å.. da tok jeg visst feil. trodde faktisk at det var lov.. :rolleyes:

- 87 Mitusbishi Colt chicken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bård

Har jeg da lov til å øvelseskjøre på denne veien uten ledsager?

Kan dere vise til noen lover?

Vegtrafikklov.

 

Kap. I. Innledning.

 

§ 1. Lovens område.

 

Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn.

 

Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn.

 

§ 2. Definisjoner.

 

Med veg forstås i denne lov også gate og plass, herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg.

 

Med kjøretøy forstås innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner. Med motorvogn forstås kjøretøy som blir drevet fram med motor.

 

§ 26. Øvingskjøring.

 

Er øvingskjøringen ledd i føreropplæring mot vederlag, kan den bare finne sted når det brukes godkjent lærevogn og eleven ledsages i vognen av godkjent lærer. I andre tilfelle må eleven ledsages i motorvognen av person som har fylt 25 år og har gyldig førerkort for vedkommende motorvogngruppe og har hatt slikt førerkort uavbrutt i minst 5 år.

 

 

Nei, du har ikke lov til å øvelseskjøre uten ledsager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår