Gå til innhold

midbass?

Ranger emnet


Tufte & toyota

Anbefalte innlegg

Selv er jeg en anelse pervers når det gjelder midbass :titties:

 

Kjører dem fra 50hz til 200hz

5921%20rigth%20door2.jpg

Dette er noen gamle 22cm drivere laget av Morel for Macrom.

 

en av grunnene til at jeg liker å dele midbassen så lavt er at jeg har intrykk av at man får mindre skrangle lyder og lign fra bakenden av bilen når hvis man kan dele suben ved 50hz eller lavere, noe som hjelper til med å unngå at bassen høres ut som om den kommer bakfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mektig enig i at en bør dele midbassen så lavt som mulig for å sørge for at mesteparten av frekvensene blir spillt i front av bilen.

Da er det selvfølgelig et must med mellombasser som er i stand til å spille i "ukrrante liter-volum"!

Morel har flere modeller til dette bruket...

Men det vet vel de fleste idag...

 

Happy sunday, folks!

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor vil dere dele en midbasser? da en kjører et treveis system, med eks. diskant, 4" og 6.1/2" midbasser, da?

Det kommer an på hvilke type elementer du har.

Morel bruker 700Hz og 4800 Hz på sine 3-veis systemer.

Arvus kommer med mellomtone som spiller med flat frekvensgang fra 100 Hz til 5000 Hz.

Kanskje det hadde vært noe for deg?

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne tenkt meg å visst hva andre deler midbassene sine på jeg. kan jo lære meg en del. jeg for min del. ville ha kjørt midbassene fra 50hz-125hz, defra og opp ville jeg brukt mellomtonene. eksempel 4". men det ville jeg gjort. hva ville dere ha gjort a? og hvorfor?

 

Tja som sagt kjører jeg midbassen fra 50hz-200hz. grunnen til at jeg kjører den så lavt som 50hz er nevnt i en tidligere post.

grunnen til at jeg lar den spille opp til 200hz er fordi at slikt systemet er koblet opp nå. kommer jeg ikke lengre ned på delefilteret.

 

Ved en senere anledning vil det bli gjort om litt og det passive delefilteret mellom mellomtonen og diskanten vil ble fjernet til fordel for aktiv deling også der,

da kan jeg eventuellt eksperimentere med en lavere øvre deling på midbassen.

 

Siden jeg bruker 5,25" mellomtoner

56132.jpg

har jeg ganske stor frihet med tanke på delefrekvensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg prioriterer gjengivelse av musikken, fremfor teknikken, liker jeg å dele store elementer type bass/midbass så høyt oppe som mulig, uten at det roter for mye. Grunnen til dette er enkel; en 4" klarer ALDRI å gjengi dynamikken og størrelsen fra ulike instrummenter i opp til rundt 300-400hz. Det kan låte rent og det kan være teknisk riktig, men en 4" er for lite membranareal. Jeg bortprioriterer derfor litt fokus for noe mer troverdig dynamikk og kropp.

 

Nå må det legges til at dette kan variere fra bil til bil. noen biler kan man kjøre delingpå 400hz, andre må man dele lavere. Rent teknisk er det en fordel å kjøre delingen så lavt som mulig, men som sagt tidligere, føler jeg det dreper noe av livet i musikken.

 

Jeg ser liten vits i en midbass fra 50-150. Den kommer ikke ordentlig til rette der i mine øyne. Da kan man likegodt kjøre et 2veis med større mellomtone. Noe som også gjøre det lettere å få et homogent system.

 

Det er kanskje litt dumt å generalisere rundt delefrekvenser. I noen sammenhenger kan en kombinasjon av ulike delefrekvenser, steilheter og filter Q være fordelaktig. En frekvensavskjæring er ikke kun en frekvensavskjæring.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår