Gå til innhold

Hjelp!!! (skillereele)

Ranger emnet

Doser_86

Anbefalte innlegg

Har montert skillereele mellom de to batteriene mine i dag. remoten til reelet har jeg kobla til tenninga. problemet er at når motoren ikke står på, så vil ikke forsterkerne slå seg på. ser på kondensatoren når motoren er på at det lader 14.4v. det er deilig! men når jeg slår av motoren så detter kondensatoren ned til 7v, også slår alt seg av, unntaget spilleren som er koblet på batteriet forran. hva skjer?

2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil)

2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn)

2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt)

1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt)

1986 Audi 100 2.2l (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har montert skillereele mellom de to batteriene mine i dag. remoten til reelet har jeg kobla til tenninga. problemet er at når motoren ikke står på, så vil ikke forsterkerne slå seg på. ser på kondensatoren når motoren er på at det lader 14.4v. det er deilig! men når jeg slår av motoren så detter kondensatoren ned til 7v, også slår alt seg av, unntaget spilleren som er koblet på batteriet forran. hva skjer?

Høres ut som en feilkobling...

Når du stopper motoren er det ikke strøm på forsterkerne.

Dvs. skillereleet kutter forb. mellom alle kilder (batteri 1, 2 og dynamo) og forsterkerne.

Slik skal det ikke være!

Det skal bare kutte mellom batteri 1 og 2.

Hvordan har du koblet?

Har du koblingsskjema til releet kanskje?

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en feilkobling...

Når du stopper motoren er det ikke strøm på forsterkerne.

Dvs. skillereleet kutter forb. mellom alle kilder (batteri 1, 2 og dynamo) og forsterkerne.

Slik skal det ikke være!

Det skal bare kutte mellom batteri 1 og 2.

Hvordan har du koblet?

Har du koblingsskjema til releet kanskje?

Mvh

Stian

ja har koblingskjema. men er ikke så mye å gjøre galt heller. er jo to poler som strømmen skal inn og ut. og en til jording og en til remote. har prøvd å bytte om på strøm inn og ut, men samme problemet. synes det er rart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har koblingskjema. men er ikke så mye å gjøre galt heller. er jo to poler som strømmen skal inn og ut. og en til jording og en til remote. har prøvd å bytte om på strøm inn og ut, men samme problemet. synes det er rart!!!

Så fortell nøyaktig hvordan du har koblet da!

Var en grunn til at jeg spurte, er liksom litt lettere å hjelpe da kanskje...

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fortell nøyaktig hvordan du har koblet da!

Var en grunn til at jeg spurte, er liksom litt lettere å hjelpe da kanskje...

Mvh

Stian

ok, beklager.på de to polene som skal skille strømmen har jeg koblet batteriene. det forran på den ene, og den andre bateriet bak til. så er det en pol til remote som jeg har koblet til en ledning bak på tenningen. den ledningen fant jeg ut ved å måle meg frem. så den ledningen er det kunn strøm i når jeg vrir om tenningen. og den siste polen direkte til jord.

var det forståelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det skillereleet i to sekunder nå. Vet du tror du har gjort noe galt der, men utifra det jeg leser her så har du kobla det helt 100% riktig. Problemet ligger lenger bak. Enten er det batteriet i bagasjen som er dårlig, dårlig lada eller helt kaputt, eller så er det dårlig kobling i forbindelse med det. Det leverer 7 volt, men skal egentlig levere 12-12,7 volt.

For å sjekke teorien min kan du jo sette på tenninga, uten å starte motoren. Da skal skillereleet slå inn og batteriet foran får levere strøm til anlegget. Da vil alt funke, men når du slår av tenninga igjen så slukker det. You see?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det skillereleet i to sekunder nå. Vet du tror du har gjort noe galt der, men utifra det jeg leser her så har du kobla det helt 100% riktig. Problemet ligger lenger bak. Enten er det batteriet i bagasjen som er dårlig, dårlig lada eller helt kaputt, eller så er det dårlig kobling i forbindelse med det. Det leverer 7 volt, men skal egentlig levere 12-12,7 volt.

For å sjekke teorien min kan du jo sette på tenninga, uten å starte motoren. Da skal skillereleet slå inn og batteriet foran får levere strøm til anlegget. Da vil alt funke, men når du slår av tenninga igjen så slukker det. You see?

Du har nok et poeng her.

Forslaget mitt er å koble batteriet foran av isolatoren og se om batteriet bak klarer å gi strøm til anlegget alene.

Det virker som om det må være noe galt med batteriet bak, kanskje dårlig jording.

Ellers må du finne ut hvor spenningsfallet ligger...

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok dere har riktig der. virker som batteriet bak lader se ut. er et gult optima batteri jeg har bak, som ikke er eldre en ca 6mnd, så det tror jeg ikke det er noe galt med. men skal kjøpe et optima batteri til å bytte ut det forran til tirsdag, så jeg går gjennom hele opplegget da. forresten, jeg har 2x25mm2 mellom batteriene. er ikke vits det? holder vel med en? siden det bare er for å lade batteriet bak.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kobl ut batteriet bak så måler du det med voltmeter. Jeg regner med at det har lada seg helt ut. viss du har en litt kraftig lader klarer du å lade det opp til å bli bra igjen, viss du ikke har en bra lader så bare lever det der du kjøpte det så lader de det som oftest opp for deg på en dag uten att det koster noe.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kobl ut batteriet bak så måler du det med voltmeter. Jeg regner med at det har lada seg helt ut. viss du har en litt kraftig lader klarer du å lade det opp til å bli bra igjen, viss du ikke har en bra lader så bare lever det der du kjøpte det så lader de det som oftest opp for deg på en dag uten att det koster noe.

I dag funka det brått. men bare for en liten stund. er nok det at det ikke er noe strøm på batteriet bak. men når jeg skal lade det, må jeg ha en lader som lader 14.7volt som det står i en annen tråd her? eller går det med en kraftig 12volt lader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke en kraftig 12V lader, men jeg har en " vanlig billader" og den klarte ikke å lade opp batteriet mitt, så du må han med litt "power".

Bare et spørsmål til. batteriet mitt ligger sjult under gulvet. kan jeg bare sette plussen på laderen på kondensatoren, og minus må kondensatoren? den er jorda på samme punkt som batteriet. eller må jeg virkelig til å skru noe veldig for å komme frem til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kobl fra batteriet og lad det for seg selv. det er lurest

ok, mye jobb da. men nå har det brått lada seg da. sto å spilla ganske lenge i sta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å kjøpte meg blått Maxima batteri i dag til å ha forran. han selgeren sa at det var veldig viktig å ikke lade de med for store ladere. og at jeg måtte lade det med en lader som kutter når det er fult. se om jeg får gjort det til helga. noen som har noen ide om hvor lang tid det tar å lade det fult?

Lenke til kommentar
Del på andre sider