Gå til innhold

Lite Vindushviskerproblem

Dulle

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem med vindushviskerne mine. Merka det først i dag da, da vi hadde vår forhåpentligvis siste vinterdag, med frost på rutene og sånt. Spyla på med vindusspylervæske, og pusser ren ruta med hviskerne (latmannsmetoden).. Så brått stopper de..altså..midt på ruta. Det var kanskje det siste eller nest siste gangen de går over ruta på den sekvensen du setter i gang når du spyler liksom. Så trykka jeg den spaken opp, og så flytta de seg igjen.

Så begynte jeg forfra, og spylte på med væske, men da ville de brått ikke gi seg! De bare fortsatte å gå fram og tilbake, før jeg dro spaken til meg for å spyle igjen, da gjorde de seg bare nesten ferdig med sekvensen, og så stoppet de midt på ruta igjen..

Nå, om noen skjønner hva jeg mener her..hehe..jobbet i natt, ganske trøtt og sånt..men hvis noen skjønner, er dette vindushvisker-motoren, eller er det releet for hviskerne? Eller noe annet da, om noen har noen fine forslag :)

Takker på forhånd for svar :)

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lite problem med vindushviskerne mine. Merka det først i dag da, da vi hadde vår forhåpentligvis siste vinterdag, med frost på rutene og sånt. Spyla på med vindusspylervæske, og pusser ren ruta med hviskerne (latmannsmetoden).. Så brått stopper de..altså..midt på ruta. Det var kanskje det siste eller nest siste gangen de går over ruta på den sekvensen du setter i gang når du spyler liksom. Så trykka jeg den spaken opp, og så flytta de seg igjen.

Så begynte jeg forfra, og spylte på med væske, men da ville de brått ikke gi seg! De bare fortsatte å gå fram og tilbake, før jeg dro spaken til meg for å spyle igjen, da gjorde de seg bare nesten ferdig med sekvensen, og så stoppet de midt på ruta igjen..

Nå, om noen skjønner hva jeg mener her..hehe..jobbet i natt, ganske trøtt og sånt..men hvis noen skjønner, er dette vindushvisker-motoren, eller er det releet for hviskerne? Eller noe annet da, om noen har noen fine forslag :)

Takker på forhånd for svar :)

Eg har liten peiling på den fremre vinduskvisker motoren/giren... men vist det

er noe lunde likt med sånn som brukes bak, så kan det virke som det er

kontaktsettet inni giren..

Ergo, ny motor.. (dessekterte ein for å "bygge" om bevegelsen ein gang)

Fjusker den i alle hastigheter???

Stopper den alltid samme plassen etter alle hastigheter osv?

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg forsket litt mer på det, og nei, den stopper ikke i alle hastigheter. Bare når man dytter den en gang opp, for å ta en sveip, eller når man drar den ett hakk ned, for laveste hastighet. På disse to stopper den, og nei, stopper ikke på samme sted hver gang.

Hvis den stopper, og jeg dytter opp for å "pushe" den igang igjen, men slipper spaken med en gang, så stopper den før den når bunnen.

Holder jeg spaken opp, så fortsetter hviskeren å få til jeg slipper.

Er sånne hviskermotorer dyre å kjøpe nye? Og hvordan er vanskelighetsgraden på byttet av en sånn? ;)

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg forsket litt mer på det, og nei, den stopper ikke i alle hastigheter. Bare når man dytter den en gang opp, for å ta en sveip, eller når man drar den ett hakk ned, for laveste hastighet. På disse to stopper den, og nei, stopper ikke på samme sted hver gang.

Hvis den stopper, og jeg dytter opp for å "pushe" den igang igjen, men slipper spaken med en gang, så stopper den før den når bunnen.

Holder jeg spaken opp, så fortsetter hviskeren å få til jeg slipper.

Er sånne hviskermotorer dyre å kjøpe nye? Og hvordan er vanskelighetsgraden på byttet av en sånn? ;)

Virker ikkje som det er helt samme systemet på viskeren framme..

Vist den fungere fint i mellom fort, og fortest hastighet, og stopper der den

skal og når den skal der, så virker det som det er 1 relé som fjusker..

Siden pushe den opp, og første hakket er samme hastighet..

Du får kikke litt etter relé'r merket med vindusvisker lignende greier..

Lukt og se etter brent elektronikk eller lignende..

Lykke til..! :D

(men ikkje ta min forklaring for god fisk, da eg bare er "hobby" mekaniker, vist

du skjønner? ;) )

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider