Gå til innhold

Billig senkesett til 740?

Ranger emnet


Volvo 740 racing

Anbefalte innlegg

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

=)

Og sveise fast fjærene i skåla.

 

Og hvor gjemmer man sveisefuga? :P

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er det egentlig du sveiser med da?? sveis+fjørstål pleier etter min erfaring gå dunken det! er jo etter boka(om jeg husker riktig fra GK) noe som ikke er mulig..holdbarheten altså..

 

men om du har gjort det selv, og det holder mål, er det jo tydeligvis mulig..bare litt nyskjerrig på hva du brukte..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil miste garantien på Koni-demperene dine, så ville jeg ikke kutta så mye som en ring av de fjærene der. Orginale Koni, Gule, Røde, Sorte... alle er laga for Maks 40mm Senking! Det er Dyr kapping syns nå jeg... er fort en 1500 stykket disse Koni-demperene :drive2

 

som det blir skrevet her - du får jo kortere dempere for senking da, og jeg mener egentlig på at det er som følger - du kan bruke orig. dempere til og med 40mm senking, men skal du senke MER må du til med sportsdempere som f.eks koni, eller bilstein som jeg har nå for tiden... jeg har sachs senkefjærer på bilen nå, med gule Bilstein Sprint... funker jo som bare det i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som det blir skrevet her - du får jo kortere dempere for senking da, og jeg mener egentlig på at det er som følger - du kan bruke orig. dempere til og med 40mm senking, men skal du senke MER må du til med sportsdempere som f.eks koni, eller bilstein som jeg har nå for tiden... jeg har sachs senkefjærer på bilen nå, med gule Bilstein Sprint... funker jo som bare det i alle fall...

 

Hvis man leser på Koni sine hjemmesider, så står det svart på hvit at en "tommlfinger-regel" er 1 og en halv Tomme senking. I praktis er dette 38,1 mm.. altså, 40mm.

 

Problemet kan bli at man kan "bånne" demperen, og at det er Veldi viktig at man derfor sørger for at dette ikke skjer. Derfor er nok 40mm Grensa på 740 med orginale dempere, med orginal Dempe-lengde. Problemet er bare at Koni lager sine dempere slik at de skal passe inn i en hvilken som helst vanlig Bil, og dermed er Vandringen på demperen den samme som orginalt. Altså, den har samme arbeids-område som en vanlig demper, men den er i sin helhet mye stivere selvfølgelig :)

 

Så med andre ord, kan man si at Senking over 40mm krever at ting er Stivt :)

 

-Me

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les øverst på Bilstein sin Katalog

 

Står at man må ha spesial-sport-dempere av noe slag, noe som ikke står listet på 740 ihvertfal :hvaskjera

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som det blir skrevet her - du får jo kortere dempere for senking da, og jeg mener egentlig på at det er som følger - du kan bruke orig. dempere til og med 40mm senking, men skal du senke MER må du til med sportsdempere som f.eks koni, eller bilstein som jeg har nå for tiden... jeg har sachs senkefjærer på bilen nå, med gule Bilstein Sprint... funker jo som bare det i alle fall...

 

Det går ikke å senke mer på 740 enn 40mm. det er da man må inn med vinkelsliperen på senkefjærene og sette på en demper som er kortere, f.eks 240 sin demper.

Skoda Enyaq iv80x -2022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiker Motorshop selger B+G by Lesjöfors for 998,-

 

Det som ble sagt om endeledd her tidlig i tråden er bare tull. Original står endeleddet med en "knekk" på seg. Når man senker, enten med fjærer eller kapping, vil bærearmene komme nærmere bilen og dermed ligge mer vannrett. Derav vil "knekken" på endeleddet bli mindre, altså vil kula i endeleddet stå mer sentrert og mer tilnærmet 90 grader på styrestaget ved senket enn original bil. Dermed blir det heller bedre for endeleddenes del!

 

 

Vedrørende en som nevnte at han skulle bytte fra 185/65-15 til 215/45-17 og skrev at dekkene da ville fylle ut hjulbuen mer. FEIL!!!! Rulleomkretsen på disse to dekkstørrelsene er eksakt lik! Dermed vil størrelsen (diameter/omkretsen) på dekket være akkurat den samme med begge dekkene. Hovedforskjellen er at det vil være mer synlig felg med 17" enn 15", og fordi det da er mindre svart dekk rundt felgen, så vil det se ut som om det er mindre luft rundt felgen.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiker Motorshop selger B+G by Lesjöfors for 998,- QUOTE]

 

FJÆ-98-1-006 Senkesett Volvo 740/940 sedan 40mm

Årsmodell: 85- Ingen TUV 998,00

 

Uten TÜV?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiker Motorshop selger B+G by Lesjöfors for 998,-

 

Det som ble sagt om endeledd her tidlig i tråden er bare tull. Original står endeleddet med en "knekk" på seg. Når man senker, enten med fjærer eller kapping, vil bærearmene komme nærmere bilen og dermed ligge mer vannrett. Derav vil "knekken" på endeleddet bli mindre, altså vil kula i endeleddet stå mer sentrert og mer tilnærmet 90 grader på styrestaget ved senket enn original bil. Dermed blir det heller bedre for endeleddenes del!

 

 

Vedrørende en som nevnte at han skulle bytte fra 185/65-15 til 215/45-17 og skrev at dekkene da ville fylle ut hjulbuen mer. FEIL!!!! Rulleomkretsen på disse to dekkstørrelsene er eksakt lik! Dermed vil størrelsen (diameter/omkretsen) på dekket være akkurat den samme med begge dekkene. Hovedforskjellen er at det vil være mer synlig felg med 17" enn 15", og fordi det da er mindre svart dekk rundt felgen, så vil det se ut som om det er mindre luft rundt felgen.

 

 

185/65-15 til 215/45-17 ... ikke 100% det samme, speedometeret viser 0.6% for lite da. ;) *pirke pirke*

Bruk denne siden: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Skoda Enyaq iv80x -2022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiker Motorshop selger B+G by Lesjöfors for 998,- QUOTE]

 

FJÆ-98-1-006 Senkesett Volvo 740/940 sedan 40mm

Årsmodell: 85- Ingen TUV 998,00

 

Uten TÜV?

 

Som jeg skrev tidligere i denne tråden, jeg kjøpte mine Lesjøfors fjærer fra Gundersen Sportscar, der får du med TÜV.

 

Eventuellt kan dere betale litt for å få kopi av min;)

Skoda Enyaq iv80x -2022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke å senke mer på 740 enn 40mm. det er da man må inn med vinkelsliperen på senkefjærene og sette på en demper som er kortere, f.eks 240 sin demper.

 

jeg glemte å skrive at jeg har kappet en runde fremme på senkefjærene jeg har på bilen min, og at når du HAR senket såpass bør du ha kortere dempere...mente ikke at bilen blir noe spess lavere av dempere akkurat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår