Per-Henrik Skrevet April 13, 2005 Rapporter Share Skrevet April 13, 2005 Jeg thenkte at jeg skulle ta bort EGR slangen og hele systemet mitt på bilen min. Så lenge jeg skal montere det jeg bruker og kalle for kakre luft filter. Er det bare å tette eksos manifolden med tre skruer eller? Hva sier dem på eu god kjenninga om det? Siter Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tic2002 Skrevet April 13, 2005 Rapporter Share Skrevet April 13, 2005 bare å tette det, jeg har gjort det ja og ingen feil på det på eugodkjenning :fingers: Siter "We ride together, We die together, Volvo boys 4 life" Volvoen: 83` 244 blå. 235000 km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet April 13, 2005 Rapporter Share Skrevet April 13, 2005 egr, har en tendens til å ruste sund i bakkant av motoren... såe pell det vekk å plugg hulla:D Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-Henrik Skrevet April 13, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 13, 2005 da gjør jeg det nå. Siter Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scb Skrevet April 17, 2005 Rapporter Share Skrevet April 17, 2005 hva er egr? hehe kan noen forklare?? Siter \\ xVolvo 240 Gl \\ xMazda 323 (jordebil:P) \\ Volvo 850 \\ Renault Kangoo(firmabil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet April 17, 2005 Rapporter Share Skrevet April 17, 2005 er en form for eksosrensing, ved å tilføre friskluft (oksygen) til eksosen så vil en del avgasser brenne opp på grunn av den høye temperaturen. er litt kult å hive en spylervæskeslange inn i det røret. så fyller du vann eller frostvæske ned på tanken og en bryter på dash'en.. lokal tåkelegging :D bare pass på å kun bruke det når eksosanlegget er varmt og det må vere varmt lenge etter at du kødder deg viss ikke ruster det opp innenfra sombrero Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
70' Chevelle Skrevet April 17, 2005 Rapporter Share Skrevet April 17, 2005 Hva er da forskjellen på EGR og pulsair? Pulsair tilfører vel også eksosen friskluft? Siter 68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE** x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet April 17, 2005 Rapporter Share Skrevet April 17, 2005 egr og pulsair er same shit.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
70' Chevelle Skrevet April 17, 2005 Rapporter Share Skrevet April 17, 2005 Hva er da det røret og ventilen til innsuget til? Henter jo ikke friskluft der akkurat? Siter 68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE** x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240GL Skrevet April 17, 2005 Rapporter Share Skrevet April 17, 2005 EGR = Exhaust Gas Recirculation. Ved bestemte forhold slipper EGR-ventilen inn en viss mengde eksos via innsuget for å kjøle ned forbrenningstemperaturen i forbrenningskamrene. På den måten begrenses dannelsen av skadelige hydrokarboner og CO. Pulsair slipper oksygen inn i eksosen etter forbrenningskammeret, så nær eksosventilen som mulig for at oksygenet skal blandes med så varm eksos som mulig. Da danner ellers skadelige avgasser bl.a. vanndamp. EGR-systemet slipper altså inn gass FØR forbrenningen, noe som kan ha virkning på motoreffekten. Pulsair slipper inn gass ETTER forbrenningen, og har null virkning på motoreffekten. Ingen av delene er verdens mest effektive rensesystem, katalysator er langt mer effektivt. Men det er nå engang de eneste rensesystemene mange (eldre) biler har da. Og vi skal alle puste i den samme lufta, så jeg beholder mitt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
70' Chevelle Skrevet April 17, 2005 Rapporter Share Skrevet April 17, 2005 EGR = Exhaust Gas Recirculation. Ved bestemte forhold slipper EGR-ventilen inn en viss mengde eksos via innsuget for å kjøle ned forbrenningstemperaturen i forbrenningskamrene. På den måten begrenses dannelsen av skadelige hydrokarboner og CO.Pulsair slipper oksygen inn i eksosen etter forbrenningskammeret, så nær eksosventilen som mulig for at oksygenet skal blandes med så varm eksos som mulig. Da danner ellers skadelige avgasser bl.a. vanndamp. EGR-systemet slipper altså inn gass FØR forbrenningen, noe som kan ha virkning på motoreffekten. Pulsair slipper inn gass ETTER forbrenningen, og har null virkning på motoreffekten. Ingen av delene er verdens mest effektive rensesystem, katalysator er langt mer effektivt. Men det er nå engang de eneste rensesystemene mange (eldre) biler har da. Og vi skal alle puste i den samme lufta, så jeg beholder mitt. Yes..var faktisk omtrent det jeg trodde. Men btw, katalysator var faktisk påbudt i usa i 1975. Bare europa og spesielt vi i Norge som var trege med å få innført dette. California var tidligere ute enn resten av usa også, tidlig på 70-tallet. Det innebar dermed også at blybensin var på vei ut allerede den gang. Siter 68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE** x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet April 18, 2005 Rapporter Share Skrevet April 18, 2005 egr og pulsair er same shit.. Feil, feil, feil, feil.... Det du forklarte ovenfor er så godt som beskrivelsen av pulsair. Egr er et system der eksos slippes tilbake til innsugsmanifolden, slik at gassene i denne forbrennes. En slags "togangsbruk" av de giftige brennbare stoffene som kommer fra bensinforbrenning. 240GL: hjelper lite å ha egr-systemet på plass når det er tett da! Jeg har plukket av flere slike og har til gode å se et som ikke er tett. Da blir det liksom ett fett om man plugger det eller lar den gamle driten sitte der og forurense motoren. Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet April 18, 2005 Rapporter Share Skrevet April 18, 2005 Feil, feil, feil, feil.... Det du forklarte ovenfor er så godt som beskrivelsen av pulsair. Egr er et system der eksos slippes tilbake til innsugsmanifolden, slik at gassene i denne forbrennes. En slags "togangsbruk" av de giftige brennbare stoffene som kommer fra bensinforbrenning. 240GL: hjelper lite å ha egr-systemet på plass når det er tett da! Jeg har plukket av flere slike og har til gode å se et som ikke er tett. Da blir det liksom ett fett om man plugger det eller lar den gamle driten sitte der og forurense motoren. stemmer:) jeg har fjærnet/plugget alle egr-systemer på mine motorer å rørene har enten vært tette eller opprustete.... såe de har vært til liten nytte...;) Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.