Gå til innhold

Skillevegg i subkasse

Ranger emnet


saab9000t

Anbefalte innlegg

Jeg kjører nå to basser i samme kasse med skillevegg.

Det er sagd ut en luftpassasje i skilleveggen på 8x8 cm eller noe...

Noen som har erfaringer med slik skillevegg kontra to helt separate kammer, evt ikke skillevegg i det hele tatt?

Syns kassa funker bra nå, men har jo ikke prøvd mer enn den ene løsningen!

Saab 9000 airflow - 80's style

- Why drive a car, when you can pilote a SAAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bør ikke være i samme kammer, altså hel skillevegg mellom subbene.. så slipper de og påvirke hverandre..

Men hva med kasser uten skillevegg i det hele tatt? det er da ikke uvanlig det?

Hva er fordeler/ulemper med ei slik kasse?

Saab 9000 airflow - 80's style

- Why drive a car, when you can pilote a SAAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt mer nyansert.

 

I utgangspunktet er det intet i veien for at elementer kan stå i samme kammer. Dette gjelder dog i en ideel verden.

Desverre så er det slik at svært mye av bilstereoelementene på markedet har høy eksemplarvariasjon. Om man da er skikkelig uheldig, kan dette gå svært galt, da elementene spiller ulikt, og vil kunne jobbe mot hverandre i kabinettet.

Et annet problem et at elementenes magnetfelt vil kunne påvirke hverandre.

Disse problemene er mest fremtredende desto nærmere elementene står hverandre, og desto større elementene er.

 

At man har en form for lekkasje mellom kammerne er ikke nødvendigvis negativt. Dette kan redusere kabinettets Q verdi. Dette vil dog avhenge svært mye av hvordan dette er gjort.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en noe annen erfaring på dette.

 

Jeg anbefaler å bruke samme kabinett, med en skillevegg med et stort hull i som du nesten har gjort. Skilleveggen er der kun for å avstive kassen.

 

Fordelen med at lydbølgene kan vandre lengre i kassen, kontra forskjellen mellom elementene tror og mener jeg er av en større fordel.

 

Det finnes sikkert like elementer med store forskjeller, men det har jeg ennå tilgode å oppleve. ;)

---------------------------------------------------

Jan Erik

http://www.team-brs.com

http://www.bilradiospesialisten.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det finnes sikkert like elementer med store forskjeller, men det har jeg ennå tilgode å oppleve. ;)

 

Og jeg som har bygget høyttalere i 25 år har tilgode å finne 2 like elementer, rart gitt!

(dette gjelder ikke høyttalere jeg har kjøpt som matchede par)

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS! Viktig at bassene spiller i mono!

 

Hvis du kjører stereo, bør du ha separate kammer.

 

Nå er jo all bass innspilt i mono så dette resonnementet har ingen rellevans.

 

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som har bygget høyttalere i 25 år har tilgode å finne 2 like elementer, rart gitt!

(dette gjelder ikke høyttalere jeg har kjøpt som matchede par)

 

Mvh

Dag Johansen

 

Så du har vært seriøs bygger siden du var 12 år da?

Den tror ikke jeg mye på altså..

 

til SQ-anlegg anbefaler jeg alltid å ha en sub pr kammer.

til SPL er det i 90-95% av tilfellene bedre å ha subbene i samme kammer.

 

 

Er du en gjennomsnittsbruker som bygger anlegg for gøy, ikke for seriøs konkurranse vil du neppe merke særlig forskjell på om du har de i samme kammer eller i hver sitt, men som andre har anbefalt kjør kun mono signal til disse subbene, slik at de spiller mest mulig det samme.

Det er klart at alle subber er ikke nødvendigvis like, men de er like nok til å stå i samme kammer uten at det skal skape noe særlig problemer for den vanlige mann i gata.

Ikke gjør ting så vanskelig som folk skal ha det til.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har vært seriøs bygger siden du var 12 år da?

Den tror ikke jeg mye på altså..

 

Ikke gjør ting så vanskelig som folk skal ha det til.

 

Kanskje du skulle holde deg for god til å angripe andres integritet. Dag har sannsynligvis glemt mer om lyd enn hva du har lært, så prøv heller å les det han skriver så vil du kanskje lære litt.;)

 

Jeg vil si motsatt av deg jeg: Ikke ta så forbannet lett på ting, ligger en verden av opplevelser om man bare gidder å lære litt.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle holde deg for god til å angripe andres integritet. Dag har sannsynligvis glemt mer om lyd enn hva du har lært, så prøv heller å les det han skriver så vil du kanskje lære litt.;)

 

Jeg vil si motsatt av deg jeg: Ikke ta så forbannet lett på ting, ligger en verden av opplevelser om man bare gidder å lære litt.

 

mvh

 

Glenn

Tror ikke du skal snakke om å angripe folks integritet.

 

Jeg har sagt hva jeg mener om løsningen for trådstarter.

 

Har også den kjempefordelen at jeg faktisk snakker ett språk folk flest forstår.

 

Og Dag kan sikkert snakke for seg selv, uten at du skal forsvare han.

 

Sa heller ikke at man skal ta lett på ting, jeg sa at man trenger ikke gjøre ting så vanskelig som folk skal ha det til.. Det er to heeeelt forskjellige ting.

 

Dette har ingenting med læring å gjøre, istedet for å sitte inne å lese om bilstereo hele dagen er jeg heller ute å bygger bilstereo og får praktisk erfaring som faktisk er den viktigste.

Skulle det være noe mer får du ta det opp i en ny tråd eller pr pm.

 

 

Og til trådstarter, om du ikke har limt kassen så kan du jo faktisk bare skru av fronten og sette inn en skillevegg, så ser du jo om det blir en bedre løsning for deg.

Det eneste som teller er at du er fornøyd, det er du som skal høre på lyden.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har vært seriøs bygger siden du var 12 år da?

Den tror ikke jeg mye på altså..

 

 

Dette blir veldig off topic, men når jeg var 12 år begynte jeg faktisk å bli seriøs på bygging.

Min første høyttaler bygget jeg da jeg var 8 år.

Handlet materialer av en nabo som kjørte varer for Thaugland trelast i Oslo.

Fikk selvfølgelig litt hjelp av min far.

Gikk på loppemarked og kjøpte et digert treskeverk av en radio, pelte ut to 10" fulltoneelementer og monterte i de kassene.

 

Så til noe litt mer on topic:

Det er ikke tilfeldig at jeg takket ja da Glenn spurte om jeg ville samarbeide med han i Musicaltransparency.

Vi som har holdt på noen år kan lett bli litt oppgitt når vi ser hvor mye vranglære som finnes på diverse fora.

Jeg tror mitt, og ikke minst Glenn sitt store fortrinn er erfaring.

Vi har holdt på i så mange år at det mange knapt har lest om har vi prøvet ut i praksis.

Vi godtar ikke forklaringer som "det bare er sånn" eller "det sa onkelen min og han er elektrikker". :)

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo all bass innspilt i mono så dette resonnementet har ingen rellevans.

 

 

mvh

 

Glenn

 

All bass er vel ikkje i mono, dette avhenger vel veldi på lydteknikeren som sitter å mikser plata?

Om det er ganske vanlig å kjøre bass mono, veit eg ingenting om, men det finnes heilt sikkert mange forskjellige måter å gjere dette på.

F eks liveopptak fra scene, der det er ein bassist på kvar side av scena, då vil dei fleste lydteknikikerene panorere litt for å få litt lydbilde ut av høgtalarane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår