Gå til innhold

bil / bensin avgifter

Ranger emnet

volvo242TIC

Anbefalte innlegg

fylte opp tanken her om dagen på begge bilene mine... og betalte 10,49kr for 95blyfri, og 11,02Kr for 98!! med de høye avgiftene på bensin/årsavgift/bompenger skulle vi jo hatt firefelt over alt i dette landet..(satt på spissen seff )..syns det er greit med høye avgifter på bil relaterte ting, så lenge de kommer oss som betaler til gode..men når staten håver inn enorme mengder penger, og ca en fjerdel går til bake til vei, da er det noe seriøst feil! veistandarden i dette landet, tilsier jo at man fremdeles bruker hest og kjerre.. er ikke bare fylkesveier, og andre småveier som lider av dårlig vedlikehold, over alt er standarden dårlig. det var tidligere snakk om en aksjon mot bomavgifter her inne på forumet, men den koka vel vekk i kålen... det må da være mulig å få ordnet en SERIØS aksjon/prostest eller lignede, mot at så lite av avgiftene som blir betalt for å kjøre og eie bil i dette landet går til det de egentlig er ment som.

er sikker på at man kunne forhindret mange ulykker, hvis det hadde blitt mer prioritering på vei!

hadde nybil prisen vært lavere, hadde man jo fått skiftet ut mange av de gamle og trafikkfarlige bilene rundt omkrig.

problemet er at vi nordmen godtar alt, sier bare "ja ja, nå var jammen bensinen dyr" / "så høy årsavgiften er blitt da gitt" / "jeg synes ikke det er dumt at jeg må betale bompenger på steder hvor veistrekningen/broa som denne bomstasjon ble bygget for er betalt for 10 år siden"

er sikker på at det er mange som er enige...

følte en trang for å få yttret meg litt sombrero

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fylte opp tanken her om dagen på begge bilene mine... og betalte 10,49kr for 95blyfri, og 11,02Kr for 98!! med de høye avgiftene på bensin/årsavgift/bompenger skulle vi jo hatt firefelt over alt i dette landet..(satt på spissen seff )..syns det er greit med høye avgifter på bil relaterte ting, så lenge de kommer oss som betaler til gode..men når staten håver inn enorme mengder penger, og ca en fjerdel går til bake til vei, da er det noe seriøst feil! veistandarden i dette landet, tilsier jo at man fremdeles bruker hest og kjerre.. er ikke bare fylkesveier, og andre småveier som lider av dårlig vedlikehold, over alt er standarden dårlig. det var tidligere snakk om en aksjon mot bomavgifter her inne på forumet, men den koka vel vekk i kålen... det må da være mulig å få ordnet en SERIØS aksjon/prostest eller lignede, mot at så lite av avgiftene som blir betalt for å kjøre og eie bil i dette landet går til det de egentlig er ment som.

er sikker på at man kunne forhindret mange ulykker, hvis det hadde blitt mer prioritering på vei!

hadde nybil prisen vært lavere, hadde man jo fått skiftet ut mange av de gamle og trafikkfarlige bilene rundt omkrig.

problemet er at vi nordmen godtar alt, sier bare "ja ja, nå var jammen bensinen dyr" / "så høy årsavgiften er blitt da gitt" / "jeg synes ikke det er dumt at jeg må betale bompenger på steder hvor veistrekningen/broa som denne bomstasjon ble bygget for er betalt for 10 år siden"

er sikker på at det er mange som er enige...

følte en trang for å få yttret meg litt sombrero

Jeg begynner å bli seriøst lei av alle trådene om avgifter og bensinpriser nå. Bensinprisene er faktisk ikke så ille nå sammenliknet med andre land, og grunnen til at de passerer 11 kr er en ekstremt høy oljepris. Flytt til byen og ta buss hvis det er for dyrt.

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli seriøst lei av alle trådene om avgifter og bensinpriser nå. Bensinprisene er faktisk ikke så ille nå sammenliknet med andre land, og grunnen til at de passerer 11 kr er en ekstremt høy oljepris. Flytt til byen og ta buss hvis det er for dyrt.

mvh oddi

Bare å overse dem da ?

Jeg er forsåvidt enig med Volvo d00den... Er sykt høye priser, de er forsåvidt ok dersom man hadde klart å bytte ut bilparken... hadde bilparken blitt byttet ut så hadde man fått mer økonomiske og miljøvenlige biler, som kanskje hadde resultert med lavere priser...

Men er lite oss dødlige klarer å gjøre uten å aksjonere stort, og ikke glem Frp til høsten gutter ;)

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel samma om det er dyrt i andre land da...er jo fortsatt dyrt for oss, så hvis mange andre land hadde 30 kr literen, og vi hadde "bare" 20 så hadde det vært greit da? siden andre land har det værre enn oss?

må si jeg er rimlig lei disse prisene og avgiftene. selv har jeg ikke egen bil, men må bruke morra mi sin A3, rett og slett fordi jeg ikke har råd til å betale det staten skal ha etter at jeg har kjøpt en bil. og når bensin nåla begynner å krype mot rødt så har jeg ikke råd til å fylle opp tanken for 400 spenn hele tiden, og siden det er jeg som bruker bilen mest så må jeg betale for bensinen også..jeg har ca 25000 som jeg kan bruke på en bil. men da har jeg ikke råd til å betale for det som staten skal ha av meg etter at jeg har skaffet en bil til 25000. men da kan jeg velge å kjøpe en billigere og dårligere...og mer trafikk farlig bil...så fordi staten skal ha så høye avgifter, så må jeg kansje kjøre rundt i en kasse av en bil som er en sikker døds felle hvis det skal skje noe over 50 km/t.....

og all denne snakker om at prikk belasting og høyere bøter skal forbedre trafikk sikkerheten er bare KØDD! bare enda en inntekt for staten...æsj, politikere,,,,! la oss få bedre veier og la de av oss som er ferske i trafikken få råd til å kjøpe tryggere biler. så skal de nok se at døds og ulykke tallene går ned...

På utkikk etter turbobil.

x83 Wolfsburg Einzer GTI.

x85 E30 320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva dere i sør klager over, i nord har vi bestandig betalt mer enn dere, det gjelder forøvrig på alle varer. Norge har nest billigst bensin i Europa, bare danskene har det bedre.. Bensinprisen har ikke steget mye de siste 20-30årene sammenlignet med andre varer, så bensinen skulle egentlig kostet 20-30kr/l hadde prisutviklingen hvert lik.

Husk nå at inkludert i bensinprisen er også div. miljøavgifter, deriblant veiavgiften, av denne årsak er også bensinprisen som den er, i tillegg til nevnte oljepris.. Bare vent til hydrogen bilene kommer, se for dere prisen på en flaske Imsdal da:D

På den annen side så er det helt klart andre ting som vi bilister blir snytt på, årsavgiften f, eks som da den kom kun var ment som en prøveordning..

Bompenge-finansiering er i mine øyne dobbel beskatning, eller moms på skatten, da vi som tidligere nevnt har betalt veiavgift da vi handlet drivstoffet. Det samme gjelder engangsavgiften på bil, den kan nesten betraktes som panten du betaler på brusflasker, men i motsetning til "pante-systemet" på miljøstasjonene får du ikke pengene tilbake hvis du selger bilen ut av landet igjen, dermed er Norge det eneste landet i Europa, kanskje verden uten bil eksport av betydning. Resultatet er da en gammel, trafikkfarlig og miljøsyndende bilpark, som hele tiden skal repareres på vår regning. En fjerning av engangsavgiften og økning av vrakpant ville modernisert vår bilpark i en tidsmessig hastighet sammenlignet med innføringen av "the Spinning Jenny" og dampmaskinen under den industrielle revolusjon.

Men, når alt dette er sagt så vet jeg at det ikke kommer til å skje noen ting for å bedre på vilkårene for bilistene, tvert imot, det kommer bare til å bli verre. Så hipp hurra for det politiske engasjemanget her i landet og for sofa partiets dominans... :rolleyes:

ugh ugh B.T.i har talt :rolleyes:

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider