huti Skrevet April 7, 2005 Rapporter Share Skrevet April 7, 2005 på hundre meter kabel 0.75 kvadrat 12v fins det ikke tap. det har jeg målt er elektriker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forberg Skrevet April 7, 2005 Rapporter Share Skrevet April 7, 2005 på hundre meter kabel 0.75 kvadrat 12v fins det ikke tap. det har jeg målter elektriker Kan være at du ikke har det helt store spenningstapet når du måler, men når du beggyner å ha en masse effekt på dette vil du få et stort tap. Hvis man tenker seg en strømkabel som en vannslange forstår man litt enklere hva som skjer når man får et større kvadrat på kabelen. Tenk deg en brannmann som står med en hageslange å slukker en brann.... Noe som er meget viktigt og som mange glemmer er jord, - kabel. Denne bør du ha av samme kvadrat som + kabel. Siter Med vennlig hilsen Bjørn Erik Forberg http://avforum.no/forum/av-bil/50770-prosjekt-beetle-nye-bilder-skjema-av-komplett-installasjon.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet April 7, 2005 Rapporter Share Skrevet April 7, 2005 på hundre meter kabel 0.75 kvadrat 12v fins det ikke tap. det har jeg målter elektriker Om du først skal begynne å måle noe er det en fordel å vite hvordan først... Som Forberg skrev er det først når det går en mye strøm (i forhold til tverrsnitt på kabel) gjennom kabelen at man vil registrere noe vesentlig spenningstap ;) Alle som fortsatt lurer på noe angående kabler og slikt, les her! Ta også en nøye titt på denne. Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet April 7, 2005 Rapporter Share Skrevet April 7, 2005 på hundre meter kabel 0.75 kvadrat 12v fins det ikke tap. det har jeg målter elektriker Jeg tror du har misforstått noe. Tap er noe man beregner, ikke måler. Det jeg tror du har gjort, er å ohm'e en kabel på 100 meter, og funnet ut at det er forbindelse i den. Spenningstapet øker i takt med strømmen som går i kabelen, så om du bruker formelen r=(A*rho)/mm2, så vil det vise at desto større tversnittet er, desto mindre blir resistansen i kabelen. Rho er 0,0175 for kopper. En konstant som sier hvor mange ohm det er pr meter kabel i 1mm. Elektriker my ass. Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-trimmaren Skrevet April 7, 2005 Rapporter Share Skrevet April 7, 2005 på hundre meter kabel 0.75 kvadrat 12v fins det ikke tap. det har jeg målt, er elektriker Ikke for å være frekk, men at du er elektriker har jeg vanskelig for å tro på.. Altså, neste gang du skal gjøre en sånn måling med en 0,75 kvadrat kabel så gjør følgende: Montèr ett apparat som trekker 100 Ampère med strøm på den kabelen... Da brenner kabelen av med en gang.. Størrrelsen på kabel har INGENTING med spenning å gjøre, men hvor mye strøm som skal sendes gjennom kabelen. En kabel fungerer som en flaskehals, om den ikke er tilstrekkelig grov kan ikke strømen løpe fritt i kabelen og det resulterer i at strømmen møter motstand. Når du sender strøm gjennom en motstand får du spenningstap over motstanden. Spenning ganger strøm er lik effekt. Får du for høyt spenningstap i kabelen dannes det endel effekt der. Effekt omdannes til varme, og kabelen brenner av. Hvorfor trenger man da så grove kabler i bilen når man har så tynne, lange kabler i hjemmet? Jo fordi i bil så er spenningen på kun 12 volt, og det betyr at man må betydelig opp i strømstyrke for å få samme effekten til f.eks. forsterkere.. Og som sagt: Stort strømtrekk krever grov kabel, og jo lengre kabelen er jo grovere må den være.. Hilsen meg (strax elektro ingeniør) sombrero Siter Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg