fred_stian Skrevet April 5, 2005 Rapporter Share Skrevet April 5, 2005 har litt lyst til å måle db i bilen min bare for moro skyld.. Er jo ikke no db drag annlegg, men hadde vært gøy å sett! Så... Hvordan måler man...? Måler man ved en spesiell frekvens eller? Regner nesten med det men.. Hvem frekvenser? Og sånn db måle verktøy hvor mye koster det, hvor?! Eller er det steder man kan leie/måle? Anlegget mitt består nå av: Sony CDXF7500 cd spiller Rockford fosgate P4004 Rockford fosgate FRC4369, 6x9" koplet på forsterkeren Rockford fosgate 3.5" frontsett, nyeste modellen (husker ikke navnet) koplet på spilleren MDS sub, litt usikker på spec på den men...Bygd i isobarisk kasse. 400WRMS visstnok... Bygd i en golf II. Men for å spille høyt, uten å kjøpe noe mer enn det jeg har nå, hva hjelper da? Dempematter osv? Bedre kabler? Annen instilling...? Siter Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet April 8, 2005 Rapporter Share Skrevet April 8, 2005 har litt lyst til å måle db i bilen min bare for moro skyld.. Er jo ikke no db drag annlegg, men hadde vært gøy å sett! Så... Hvordan måler man...? Måler man ved en spesiell frekvens eller? Regner nesten med det men.. Hvem frekvenser? Og sånn db måle verktøy hvor mye koster det, hvor?! Eller er det steder man kan leie/måle? Men for å spille høyt, uten å kjøpe noe mer enn det jeg har nå, hva hjelper da? Dempematter osv? Bedre kabler? Annen instilling...? Her hadde ingen svart, så da får jeg gjøre det da :) For å måle for gøy kan du møte opp på en dB-drag konkurranse å måle bilen din mellom rundene, gratis er det vel også :) Hvilken frekvens som er best kommer litt ann på bil, subkassen osv, så her må man prøve seg frem, men sannsynligvis en plass mellom 40 og 55Hz Til å måle kan du bruke Termpro sitt utstyr, men dette koster 6000kr og oppover, så det lønner seg å komme på en konkurranse. Trenger ikke nødvendigvis å spille høyere når man demper, men muligheten for høy tilført effekt burde være til stede. f.eks 1x1000 watt = 140dB (kun ett eksempel) da blir 1x 2000 watt = 143dB 1x3000 watt = 146dB men dette var ett eksempel, men du skjønner teorien, dobling av effekten betyr en økning på 3dB Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet April 9, 2005 Rapporter Share Skrevet April 9, 2005 ..f.eks 1x1000 watt = 140dB (kun ett eksempel) da blir 1x 2000 watt = 143dB 1x3000 watt = 146dB men dette var ett eksempel, men du skjønner teorien, dobling av effekten betyr en økning på 3dB bomma du på 3000w? skal da være 4000w for å få 146dB :) Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet April 9, 2005 Rapporter Share Skrevet April 9, 2005 jammen så si det da ;) Litt trøtt etter en lang dag på jobb, skrev bare jeg uten å tenke :) Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fred_stian Skrevet April 12, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 12, 2005 hmm... takk for svar! :) Men når og hvor er det db drag neste gang da?? gjerne nærheten av akershus/oslo....... :D Siter Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg