Gå til innhold

Noen generelle spørsmål!

Ranger emnet

fred_stian

Anbefalte innlegg

har litt lyst til å måle db i bilen min bare for moro skyld.. Er jo ikke no db drag annlegg, men hadde vært gøy å sett!

Så... Hvordan måler man...? Måler man ved en spesiell frekvens eller? Regner nesten med det men.. Hvem frekvenser? Og sånn db måle verktøy hvor mye koster det, hvor?! Eller er det steder man kan leie/måle?

Anlegget mitt består nå av:

Sony CDXF7500 cd spiller

Rockford fosgate P4004

Rockford fosgate FRC4369, 6x9" koplet på forsterkeren

Rockford fosgate 3.5" frontsett, nyeste modellen (husker ikke navnet) koplet på spilleren

MDS sub, litt usikker på spec på den men...Bygd i isobarisk kasse. 400WRMS visstnok...

Bygd i en golf II.

Men for å spille høyt, uten å kjøpe noe mer enn det jeg har nå, hva hjelper da? Dempematter osv? Bedre kabler? Annen instilling...?

Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har litt lyst til å måle db i bilen min bare for moro skyld.. Er jo ikke no db drag annlegg, men hadde vært gøy å sett!

Så... Hvordan måler man...? Måler man ved en spesiell frekvens eller? Regner nesten med det men.. Hvem frekvenser? Og sånn db måle verktøy hvor mye koster det, hvor?! Eller er det steder man kan leie/måle?

Men for å spille høyt, uten å kjøpe noe mer enn det jeg har nå, hva hjelper da? Dempematter osv? Bedre kabler? Annen instilling...?

Her hadde ingen svart, så da får jeg gjøre det da :)

For å måle for gøy kan du møte opp på en dB-drag konkurranse å måle bilen din mellom rundene, gratis er det vel også :)

Hvilken frekvens som er best kommer litt ann på bil, subkassen osv, så her må man prøve seg frem, men sannsynligvis en plass mellom 40 og 55Hz

Til å måle kan du bruke Termpro sitt utstyr, men dette koster 6000kr og oppover, så det lønner seg å komme på en konkurranse.

Trenger ikke nødvendigvis å spille høyere når man demper, men muligheten for høy tilført effekt burde være til stede.

f.eks 1x1000 watt = 140dB (kun ett eksempel)

da blir 1x 2000 watt = 143dB

1x3000 watt = 146dB

men dette var ett eksempel, men du skjønner teorien, dobling av effekten betyr en økning på 3dB

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..f.eks 1x1000 watt = 140dB (kun ett eksempel)

da blir 1x 2000 watt = 143dB

1x3000 watt = 146dB

men dette var ett eksempel, men du skjønner teorien, dobling av effekten betyr en økning på 3dB

bomma du på 3000w? skal da være 4000w for å få 146dB :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider