Gå til innhold

Forsterkere - Hvilken er "best" av disse?

Ranger emnet

SjefsGriseBuve

Anbefalte innlegg

Vel ikke så værst denne heller? :)

Dragon Sound forsterker, med gullforgylte terminaler.

Max Power ut: 4 x 200W + 1 x 400W

Kontinuerlig RMS: 4 x 100W + 1 x 120W (4 ohm)

HxBxL: ca 55x295x445cm

MOSFET power supply, <0,09%, 30A sikring, 96Db, justering RCA inngang, Turn on delay, Subwoofer Frequency: adjustable 40Hz-250Hz, Speaker impedance: 2-8 Ohm.

Kristian

97 VW Golf III 1,9TDK (Frontfanger, hekkskjørt, frontlykter, baklykter, grill, panserforlenger, m3 speil, sideskjørt, just senkesett, 17" felg)

92 Ford Sierra 2,0i (selges)

90 VW Corrado G60 (spiker)

92 Ford Scorpio 2,0i (spiker)

92 VW Golf II 1,6TD (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

MOSFET power supply, <0,09%, 30A sikring, 96Db, justering RCA inngang, Turn on delay, Subwoofer Frequency: adjustable 40Hz-250Hz, Speaker impedance: 2-8 Ohm.

Kristian

Fortsatt litt på jordet...

Men det kan godt være at en 5-kanaler vil være passe best for deg om du skal ha to sett høyttalere på den i tillegg til sub.

En annen ting: Ikke bare se på spesifikasjonene!

Ble sykt trøtt, orker ikke skrive mer akkurat nå ;)

Bare spør, da er det lettere å komme med svar i hvert fall.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er dette nm i å finne dårlige forsterkere? :D

En enkel måte å se om en forsterker er god eller ikke (ihvertfall yter det den skal) er å se på sikringen som sitter på forsterkern. Gang antall ampere på sikringen med 13,6. da får du hvor mange watt forsterkern max kan yte kontinuelig viss vi hadde levd i en perfekt verden. Så kan du trekke fra alt mellom 20 og 60% i varmetap avhenging av type forsterker (digital og ikke digital) Viss du har planer om å drive 2 suber og frontsett, muligens bakhøyttalere også, så vil du få mest power til hver ved å kjøre en monoblokk eller 2 kanaler på subene og en fire kanaler på frontsettene. bruker du en 4 kanaler til både sub og frontsett må du som oftest gjøre et kompremiss, fordi frontsettet som ofteste bare trenger rundt 50w rms, mens mange suber vil feks ha 350w rms.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian

30A sikring som skal yte nok til 4*100W+120W RMS? Jeeeez!

Det vil si 520W RMS

30*13,8*0,6=248,4. Med andre ord Big bullshit :D

Se heller på Dynabel eller Soundstreams Lil' Wonder serie.

Der er det iallefall ikke fantasitall ute og går.

Mange har gode erfaringer med DynaBels produkter og det samme gjelder for Soundstream så gå for et av disse så slipper du å ende opp med ting som ellers passer best hos Franzefoss :)

Link til DynaBel har du fått.

Autosound har såvidt jeg kan se gode priser på Lil' Wonder serien.

Kan du komme med mer info om basselementene og evt. ønske om høyttalere?

Impedanse, typebetegnesle og i det heletatt det mesteDa blir det straks lettere å komme med forslag, tips og råd :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se etter orntlige forsterkerer som:

Cadence

Audioson

Braks

HeliX

Dynabel

O.s.v....

Nå blander du jo litt vann og vin her da...

Litt forskjell på 2000 og 20000 liksom ;)

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du bude gjøre da er å kjøpe en 4-kanaler, koble frontsett på 2 av kanalene og brokoble de to siste til en eller to basser avhengig av impedans (slik at du får 4 Ohm)...

Nåååvel.... Jeg har en Rockford fosgate p4004, men er ikke sikker på prisen, sjekk litt rundt. Men uansett, det jeg har gjort er å kople frontsettet på spilleren (spørs litt hvordan spiller du har........? hvis du har en spiller med kraftig utsignal dvs mye watt rms er det ikke noe problem å drive frontsett med kun spiller)

Så har jeg kopla en kanal på hver 6x9 i hattehylla, for disse er såpass store at de burde helt klart ha forsterker på seg og de to siste kanalene brokopler jeg og bruker til sub.... Dette funker perfekt! :D

Men

1Hvor stort frontsett har du tenkt på?

2Hvordan spiller har du?

3Skal du ha noe i hattehylla?Sub?

Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåååvel.... Jeg har en Rockford fosgate p4004, men er ikke sikker på prisen, sjekk litt rundt. Men uansett, det jeg har gjort er å kople frontsettet på spilleren (spørs litt hvordan spiller du har........? hvis du har en spiller med kraftig utsignal dvs mye watt rms er det ikke noe problem å drive frontsett med kun spiller)

Så har jeg kopla en kanal på hver 6x9 i hattehylla, for disse er såpass store at de burde helt klart ha forsterker på seg og de to siste kanalene brokopler jeg og bruker til sub.... Dette funker perfekt! :D

Men

1Hvor stort frontsett har du tenkt på?

2Hvordan spiller har du?

3Skal du ha noe i hattehylla?Sub?

Ikke enig med deg...

Poenget er jo å ha et utgangspunkt for bra lyd!

Et godt komponentsystem fortjener/trenger mer enn 10-15W ;) (normalt sett)

Men klart det går fint å drive høyttalerne med spilleren om de er tilstrekkelig lettdrevne. Da er det bare å kjøpe monoblokk til sub.

Dessuten vil vanligvis 6x9'er klare seg bedre drevet av en spiller enn et komponentsett vil...

Grunnet følsomhet og effekttålighet.

Problem og problem...

Om et komponentsett får for lite effekt vil man ikke kunne spille høyt før lyden vrenges. Kontant og dyp bass vil også være mangelvare. Gjelder for så vidt alle høyttalere.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://manuals.harman.com/HK/Owner%27s%20Manual/TC600,300,304%20om.pdf

Se på side 35 på linken (specs på TC600)

er det bra tall ?

Dette sier svært lite, eller intet om forsterkerens kvalitet.

TC600 er en glimrende forsterker som spiller fletta av svært mye av det som lages i dag. Enkelt og greit.

Har man en slik, vil det være ren idioti å tenke på å selge den, med mindre du har endel penger å bruke på en erstattning.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt komponentsystem fortjener/trenger mer enn 10-15W ;) (normalt sett)

Mvh

Stian

Det du sier her er fullstendig feil.

10-15W fra en skikkelig forsterker er mer enn nok. Det er ikke mange wattene man benytter til normal musikklytting. Problemet er at det lager så mye rævva forsterkere i dag at man må opp på tulle-effekter for å få noe som likner strømforsyning. Til musikk er strøm viktigere enn effekt. Heller 15 watt og masse headroom enn 100W uten noe som helst.

Jeg har skrevet endel om dette på http://www.gatebilforum.net hvor jeg fortiden tilbringer min tid.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier svært lite, eller intet om forsterkerens kvalitet.

TC600 er en glimrende forsterker som spiller fletta av svært mye av det som lages i dag. Enkelt og greit.

Har man en slik, vil det være ren idioti å tenke på å selge den, med mindre du har endel penger å bruke på en erstattning.

mvh

Glenn

tenkte på det derre som alle nevner her ... de tallene som er viktig å vite..

får min første erfaring med TC600 på torsdag og er spent på å høre om den er like rå som de alle sier... eneste jeg er litt redd for er å paralell koble mine 4ohms 12"ere (2 stk) inn på en brokoblet TC600 så det blir 2ohm... eneste jeg vet med sikkerhet om denne forsterkeren er at den gir 600w RMSx1 i 4ohm

noe som vil tilsi en skikkelig bombe om man kjører i 2ohm... altså XXXXw RMSx1 i 2ohm... men en jeg kjenner påstår at TC600 ikke er stabil i 2ohms brokobla modus... han påstår også at TC600 med sine 200w rmsx2 i 4ohm overspiller de aller fleste andre 2 kanalere sine 400w rmsx2.. ... H/K TC600 må ha noen ekstremt effektive RMS W da?

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier her er fullstendig feil.

10-15W fra en skikkelig forsterker er mer enn nok. Det er ikke mange wattene man benytter til normal musikklytting. Problemet er at det lager så mye rævva forsterkere i dag at man må opp på tulle-effekter for å få noe som likner strømforsyning. Til musikk er strøm viktigere enn effekt. Heller 15 watt og masse headroom enn 100W uten noe som helst.

Jeg har skrevet endel om dette på http://www.gatebilforumet.net hvor jeg fortiden tilbringer min tid.

mvh

Glenn

Men så snakker man ikke akkurat om klasse a watt i en vanlig cd spiller fra 1500 til 5000 da..

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte på det derre som alle nevner her ... de tallene som er viktig å vite..

får min første erfaring med TC600 på torsdag og er spent på å høre om den er like rå som de alle sier... eneste jeg er litt redd for er å paralell koble mine 4ohms 12"ere (2 stk) inn på en brokoblet TC600 så det blir 2ohm... eneste jeg vet med sikkerhet om denne forsterkeren er at den gir 600w RMSx1 i 4ohm

noe som vil tilsi en skikkelig bombe om man kjører i 2ohm... altså XXXXw RMSx1 i 2ohm... men en jeg kjenner påstår at TC600 ikke er stabil i 2ohms brokobla modus... han påstår også at TC600 med sine 200w rmsx2 i 4ohm overspiller de aller fleste andre 2 kanalere sine 400w rmsx2.. ... H/K TC600 må ha noen ekstremt effektive RMS W da?

For å være litt stygg er det svært mange av dem som uttaler seg på forumet som ikke vet hva dem prater om, Er bare et fåtatt av dem som holder seg her som jeg vil anbefale å lytte til. Defor ville jeg ikke brydd meg for mye. Alt for mange kommer med ukvalifiserte uttalelser som ikke hjelper til annet en å skape forvirring.

RMS er ingen 100% fastsatt standard. Drit i Watt, en hårføner har mange watt, men er ikke særlig i stand til å drive en høyttaler.

Jeg ville ikke tatt sjansen på å lase forsterkeren ned for mye. Dette kan kansje tjene seg i spl sammenheng, men ødelegger bare lydkvaliteten. Du dreper all headroom.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så snakker man ikke akkurat om klasse a watt i en vanlig cd spiller fra 1500 til 5000 da..

Trenger ikke vær Kl. A heller da.

Jeg kommenterte en generell uttalelse. Han sa ikke at effekten ytt av en spiller ikke er nok, han sa at 10-15 watt skjeldent var nok.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider