twinflower Skrevet Mars 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2005 Jeg har ikke lenger noen effekt av AC-anlegget i bilen min, Knappen lyser, men luften blir ikke noe kaldere i det hele tatt. Det første tipset jeg fikk var at det muligens var gått tomt for freongass, og at dette bare var å fylle opp igjen. Tror det skulle koste mellom 1000 og 2000 kroner for noe slikt hos Vest-Kjøl i Ålesund. Bilen er en 95 Ford Mondeo. Er det noen andre her med liknende erfaringer, eller som vet noe mer om påfylling, priser etc? mvh Yngve - Ålesund Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TBI Skrevet Mars 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2005 Må jo fylles opp av og til. Hør med merkeverksted hva de skal ha for å fylle opp, tror ikke det koster allverdens :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yoneck Skrevet Mars 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2005 Jeg har ikke lenger noen effekt av AC-anlegget i bilen min, Knappen lyser, men luften blir ikke noe kaldere i det hele tatt. Det første tipset jeg fikk var at det muligens var gått tomt for freongass, og at dette bare var å fylle opp igjen. Tror det skulle koste mellom 1000 og 2000 kroner for noe slikt hos Vest-Kjøl i Ålesund. Bilen er en 95 Ford Mondeo. Får du testet AC noe særlig nå om dagen, da? Den vil uansett stoppe når det rusler ned mot 0C Skru AC på, la bilen gå på tomgang, og se/hør om den slår inn/ut. Du må også ha vifta på for at den skal starte, men det visste du sikkert. Når det gjelder gass, så har man R12 og R134a. R12 får du ikke (lovlig) kjøpt lenger, og R134a kan du ikke uten videre helle på et anlegg laget for R12. Mercedes gikk bort fra R12 og betynte med R134a på '93-modellene (og jeg har '92, grrr). Jeg regner med ford brukte R134a på din '95-modell, men det ser du under panseret. Det skal være en lapp der med hvilken gass som er brukt, og hvor mye. Reis til et firma som driver med slikt (gulesider.no?) og få dem til å sjekke om det er trykk der. Det siver gjerne litt av slike anlegg, men jeg syns det var litt tidlig at ditt var tomt allerede nå. Skal ikke si det ikke kan skje, men. HVIS det viser seg å være tomt, og det fylles opp igjen, så sørg for all del på at det fylles litt sporingsgass i tillegg. Da kan man lett finne ut hvor det lekker, og fikse det. Kom forresten på en liten ting til. Det er ikke vanlig at anlegget "plutselig" blir tomt, med mindre det har oppstått en ordentlig lekkasje. Du har en høytrykk- og en lavtrykkside i anlegget. Høytrykksiden er den som blir varm og motsatt. På lavtrykksiden sitter en sensor som kjenner etter trykket og stenger av anlegget hvis det blir for lavt trykk. Det som skjer da, er at trykket på de to sidene utliknes, og det starter igjen. AC vil da få lavere effekt, og vil starte/stoppe. Hvis du finner denne sensoren, kan du prøve å nappe den ut et lite høyeblikk (ikke lenge). Hvis AC starter da, er det trykket som er for lavt, og hvis dette har skjedd plutselig, vil jeg tro du har en ganske brukbar lekkasje et sted. En kjøletekniker kan trykkteste systemet for deg. Lykke til, og kom gjerne med en tilbakemelding om hvordan det går! Siter -fS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Mars 29, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2005 Yoneck: Tusen takk for glimrende svar! Her i Ålesund (av alle steder) er sommeren kommet for fullt nå, så om en drøy uke når lønna kommer skal jeg bort til VestKjøl (jeg innbiller meg at de er billigere enn Ford) og la de sjekke for meg. Skal huske å be om den sporingsgassen du nevte noe om. Kommer tilbake med oppdatering når dette er i boks :) Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.