Gå til innhold

Hjemmelaget diesel

Ranger emnet


Wrooooom

Anbefalte innlegg

Originally posted by Wrooooom

 

Jeg så et program der det var en stakkar som hadde fått et helvete med myndighetene etter å ha fyllt feil. Bensinstasjonen han brukte hadde bytta om på pumpene, slik at det plutselig var avgiftsfri diesel på den han normalt brukte. Først tok han kontakt for å få betalt det han skylte staten. Det gikk greit og han regnet med at saken var ute av verden. Så ble han gjort oppmerksom på at tanken måtte renses for fargestoff for å slippe bot. Verkstedet skulle ha rundt 2000 kr for jobben. Og etter en stund mottok han likevel en regning på over 20000 fra myndighetene.

Jeg husker ikke om saken fikk et endelig utfall i programmet. Det var enten TV2 Hjelper deg eller Forbrukerinspektørene på NRK.

 

Jeg må klare å ordne et eller annet som funker uten farge.

 

Eventuelt kunne jeg jo ha montert en ekstra dieseltank med en bryter inni kupéen for å svitsje til normal diesel ved kontroll.

Skal du ha en skult tank som du bruker til vanlig da eller?

Og den vanlige tanken ligger det bare litt vanlig diesel?

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Ascona

 

Bruk heller fyringsolje 1, det er samma greiene som farga diesel, men funker dårlig i temperaturer under ca -15°C

 

Interessant! :) Vet du literprisen på Fyringsolje 1? Kan det stemme at det er helt nede rundt 2,50-3,00 kr? (Farget diesel ligger vel på 4,50-5,00 kr.)

Det skulle vel ikke være noe problem å bruke det i sommerhalvåret og vel så det... Om vinteren går det jo eventuelt an å kjøpe littegrann blank avgiftsbelagt parafin og blande. Det burde gi en grei vinterdiesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxgets

Skal du ha en skult tank som du bruker til vanlig da eller?

Og den vanlige tanken ligger det bare litt vanlig diesel?

 

Prioritet nummer 1 er å ordne en blanding som gjør at jeg slipper alt styret med ekstra tank etc.

 

Men viss jeg likevel skulle gjort det ville jeg latt den vanlige tanken være som den er, og aldri fylt farget diesel på den.

Så ville jeg ha skjult en tank baki lasterommet for farget diesel.

Denne tanken ville jeg selvfølgelig ha brukt mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Wrooooom

 

Prioritet nummer 1 er å ordne en blanding som gjør at jeg slipper alt styret med ekstra tank etc.

 

Men viss jeg likevel skulle gjort det ville jeg latt den vanlige tanken være som den er, og aldri fylt farget diesel på den.

Så ville jeg ha skjult en tank baki lasterommet for farget diesel.

Denne tanken ville jeg selvfølgelig ha brukt mest mulig.

 

Lurer på hva de ville sakt på eu kontroll hvis du hadde ekstra tank med farget diesel?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på Top Gear for en stund siden. Der kjørte de på brukt, renset frityrolje med en tilsats. Husker ikke hva tilsatsen var, men liter prisen ble litt over krona. Det var også slik at du var pliktig til å betale en avgift, så det kom opp i 2-3 kr pr liter, men den var det jo lett å "glemme" å betale, dessuten hvem vet at du kjører på det?

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsatsen var white sprit, men du kan også bruke metanol.

 

Ellers går det an å gjøre som en håndtverker som jobbet på hytten vår i sommer - han hadde en 25 liters båt-tank bak i Pajeroen sin og slange derfra frem forbi dieselfilteret. Det er jo ofte et sånt lite filter på slangene på båttankene, så det funker kanskje greit. Ingen rester i slanger eller filter, men drivstoffslangen lå på gulvet gjennom bilen... og siden det ikke er matepumpe på en slik tank var det litt så som så med draget... men han smilte fra øre til øre, han :)

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra:

http://www.toll.no/regelverk/saer_avg/1999/s15-mm.html#kontroll

 

"Ved henvendelser om at det er fylt feil (merket) drivstoff på motorkjøretøy, skal Tollvesenet primært forlange drivstofftanken tømt. Ved feilfylling på bensinstasjoner antas det at stasjonen er i stand til å ta i mot oljen.

 

Dersom det av forskjellige årsaker er vanskelig å tømme tanken, kan Tollvesenet kreve opp avgift av det antall liter merket drivstoff som er fylt. Avgiften fastsettes i AFS. Gjeldende sats benyttes uten tillegg av merverdiavgift. Dette er også aktuelt når drivstoffet helt eller delvis er forbrukt ved henvendelse til Tollvesenet.

 

Ved innbetaling av avgiften må vedkommende gis en kvittering for innbetalt beløp. Det må gjøres oppmerksom på at kvitteringen skal oppbevares i bilen og at den bare er gyldig i 5 dager fra utstedelsen. Ved eventuell kontroll etter 5 dager, skal drivstofftanken inneholde under 3% merket olje, ellers kan det bli utferdiget avgift i ht § 4 i forskrift av 19. august 1993 om kontroll og avgiftsberegning ved urettmessig bruk av merket mineral-olje."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om noen som ble stoppet i dieselkontroll med russebil med dobbelt tankopsett! Det ble tatt prøve av innholdet i orig. tanken og alt var i orden, men de ble oppfordret til og tømme og gjøre ren tanken da det var mye rust den:D :D :D :D :D Er helt konge at noen lurer staten litt, de er ikke akkurat vonde og be hvis de kan lure til seg noen kroner!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår