Gå til innhold

Subkasse-guide (kassene er til salgs!)

Ranger emnet


BeemerZ1

Anbefalte innlegg

Spørs litt hva du mener med "dette", men det meste (all teori) gjelder subkasser generelt.

Dog er det vel mer vanlig å bruke glassfiber i hjukbrønn-bygging.

 

Mvh

Stian

Det jeg mente var jo egentlig om det er eller blir stor forskjell på resonansen i

lydebilde ved å bruke spon innvendig på en kasse i hjulbrønn.Valgte å skippe

glassfiber til fordel for MDF. Om det blir vellykket gjennstår å høre. :)

Ellers BeemerZ1 veldig bra topic. :) :)

Pioneer - Audison Vrx - Focal Utopia - Stinger Expert

Progressive Trance Golf 4 :eddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det jeg mente var jo egentlig om det er eller blir stor forskjell på resonansen i

lydebilde ved å bruke spon innvendig på en kasse i hjulbrønn.Valgte å skippe

glassfiber til fordel for MDF. Om det blir vellykket gjennstår å høre. :)

Ellers BeemerZ1 veldig bra topic. :) :)

 

En kasse er en kasse, om den står i hjulbrønnen eller ikke.

Så ja, det vil være en fordel på lik linje med de kassene jeg bygger å bruke spon innvendig i en hjulbrønn-kasse.

Men som Dag har komentert, så vil ikke forskjellen være vanvittig stor...

Poenget er å unngå å få "plonk"-lyden i kassen.

Tenk på summetonen i telefonen, denne er 440Hz (kalles kammertonen :D).

Omtrent slik høres resonansfrekvensen til MDF ut.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da spør jeg om plonke lyden kan komme av for lite dempe ull i kassen. :rolleyes:

 

Ullen er også med på å dempe den lyden ja, men det er ikke alltid det er nok.

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

denne var fin :D

 

- vil bare si at dette var en meget barsk og fin guide. tviler på at folk som er på "nybegynner" stadiet gjør sånn, men de litt framover i rekkene vil nok nyte godt av å se på denne guiden, du har virkelig gjort deg flid, det jeg er redd for er å plassere dette i en golf, forhåpentigvis skal den ikke dit thumpsup

 

- men for all del, flott arbeid, og fint at du skriver det ned, vi har flere slike, som ss i Rx-7'n og neo i en blå golf 4/3 i res.brønnen-

 

men flott, keep up the good work!

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne var fin :D

 

- vil bare si at dette var en meget barsk og fin guide. tviler på at folk som er på "nybegynner" stadiet gjør sånn, men de litt framover i rekkene vil nok nyte godt av å se på denne guiden, du har virkelig gjort deg flid, det jeg er redd for er å plassere dette i en golf, forhåpentigvis skal den ikke dit thumpsup

 

- men for all del, flott arbeid, og fint at du skriver det ned, vi har flere slike, som ss i Rx-7'n og neo i en blå golf 4/3 i res.brønnen-

 

men flott, keep up the good work!

 

Hvorfor skulle ikke disse kassene plasseres i en Golf? :rolleyes:

De skal nok inn i en viss blå Golf... :dude:

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til att jeg la ut denne er å få fram budskapet att en kassa er ikke en kasse for oss nybegynnere.Dette var bare en pekepinn på hva det vil si å lage en optimal kasse noe som er vanskelig.BeemerZ1 det var overhodet ikke

meningen å ødelegge denne bra topicen din. :)

 

Hehe...

Okay da, jeg tenker vel bare litt mer fysikk enn folk flest og da kan jeg ta det for gitt av og til at alle andre skal forstå :D

 

Men som sagt er det fortsatt en del som skal fikses.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forord

 

Jeg har nå tatt på meg oppgaven å lage en grundig guide om hvordan man bygger en subkasse samtidig som jeg bygger mine egne kasser. Her skal jeg prøve å få med all nødvendig info.

Da dette er ment å være en guide for ALLE, skal jeg prøve å beskrive og fortelle ting så nøyaktig som mulig.

 

 

That’s all folks!

For i dag i hvert fall…

 

Har en del jeg skal legge til ennå, men dette får jeg ta etter hvert.

 

 

Hvis noen har forslag til endringer eller noe å legge til, gi meg en lyd!

 

 

 

 

Jeg bygde noe lignene på en hjemme høyttaler, jeg brukte 12mm spon innerst. Men da også i baffelen.

Og så brukte jeg 22mm MDF men i baffelen 66mm MDF i stedet for å lime sammen 3stk. 22mm plater

Mellomtone boksen lagde jeg også slik.

 

Utvendig så malte jeg hele kassa med epoxy (armerings epoxy, som en bruker ved eks. glassfiberstøping) Og så limte jeg tre finisj (mahogny)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygde noe lignene på en hjemme høyttaler, jeg brukte 12mm spon innerst. Men da også i baffelen.

Og så brukte jeg 22mm MDF men i baffelen 66mm MDF i stedet for å lime sammen 3stk. 22mm plater

Mellomtone boksen lagde jeg også slik.

 

Utvendig så malte jeg hele kassa med epoxy (armerings epoxy, som en bruker ved eks. glassfiberstøping) Og så limte jeg tre finisj (mahogny)

 

Og resultatet ble bra?

 

Jeg har også spon i baffelen, hvis du trodde jeg ikke hadde det...

Men har tre lag MDF i tillegg slik at jeg ender opp med en baffel på 48mm.

 

Når jeg skal bygge hjemme subber blir det nok samme prinsipp, men med 24mm på både spon og MDF.

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og resultatet ble bra?

 

Jeg har også spon i baffelen, hvis du trodde jeg ikke hadde det...

Men har tre lag MDF i tillegg slik at jeg ender opp med en baffel på 48mm.

 

Når jeg skal bygge hjemme subber blir det nok samme prinsipp, men med 24mm på både spon og MDF.

 

Ok, klarte ikke å se det på bildet.

 

Resultatet blei bra, meget god lyd. Føltes veldig presis, men bygde jo trykk kasse også til bassen. Har dessverre ingen bilder av dem. Og har solgt dem, så derfor er det vansklig å få til noen bilder.

 

Trur det er unødvendig med tykkere spon en 12mm uansett hvor store høyttalere du skal lage, men ekstra tykke MDF er fordel for at kassa skal bli stivere, og legger du på 6mm mahogny tilslutt så blir det perfekt. (siste kun limes, og slipes godt før lakkering :-D

 

er selvsagt en fordel med yttligere demping inne, som dempeull, eggkartong limt til bakvegg (holder trolig med rett bak bassen) hvor dempeull dekkes fint over, men følger "bulkene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er det tilfeldig at denne guiden inneholder tekst som er 100% lik subbkasse-guiden til megabillig? :rolleyes:

 

Når det gjelder tykkelse på platene, er dette avhengig av hvor stor kassen skal være og delvis hva slags element som skal sitte i kassen. Det mest brukte er 19mm, og det holder helt greit til vanlige kasser.

I like my women like i like my scotch.. 12 years old and mixed up with coke

-03 Mazda 6

x93 Mazda 323 GT-R

x91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tilfeldig at denne guiden inneholder tekst som er 100% lik subbkasse-guiden til megabillig? :rolleyes:

Når kom det en subkasse-guide på megabillig?

Jeg har i hvert fall skrevet alt selv uten å skrive av noe som helst...

 

Aner at det er en viss person som har rappet litt for å tjene noen slanter :rolleyes:

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner at det er en viss person som har rappet litt for å tjene noen slanter :rolleyes:

 

Mye synsing og fjas fra den kanten.

Synes det er pussig med prisforskjell på 1000 kroner for en sponkasse kontra mdfkasse når materialprisen differerer med ca. en femtilapp.

Sakset fra nevnte side, ang spon: "I tillegg bør kassene behandles utvendig med lakk/polyester da de trekker lett til seg vann og sveller opp"

Akkurat som om ikke MDF gjør det.

En annen ting er at jeg skjønner jo at jeg må justere opp prisene mine en del, jeg tar grovt regnet halvparten som megabillig.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

!NB! Ikke salgsannonse! Den kommer senere når jeg har fått støpt glassfiberkasse bak.

 

Og jeg som med tid og stunder hadde tenkt å selge gammelkassa for ca 700 + evt. frakt...

Dyret er på ~32L, dempa med profilert skum, speakonplugg, utstyrt med islagsmuttre og medfølgende unbracoskruer samt 16mm2 Stinger internkabling. Rikelig med saueull til demping medfølger også.

Åja, den er av 28mm mdf og er rimelig tung og stiv av seg.

Skal man gå ut fra mb's priser burdte jeg ta ca 3500 om jeg var proff, men siden det er "amatørkasse" burdte begrense meg til 2000 :rolleyes:

Tror jeg holder meg til det jeg hadde tenkt jeg...

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår