FE3T Skrevet Mars 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2005 FE3T: Vet du om det er smidde stempel på denne motoren? Det ser vertfall ikke ut som at det er støpegods. Såvidt jeg vet bruker ikke Mazda smidde stempler i noen av motorene sine. Det kan tenkes at de har brukt "Hyperautectiske" stempler. Dette er bla brukt i FE DOCH og F2T (2,2 Turbo) motorene. Det ville også overaske meg om ikke B6 DOCH, B6T, BP DOCH og BPT/BPD motorene ikke også har disse. Hyperautectiske stempler er fremdeles støpt men har en meget høy andel Sillicone i aluminiums legeringen. i tillegg blir de støpt i en prosess der smelta blir presset inn i forma under meget høyt trykk. Resultatet er et stempel som tåler mer varme og høyere trykk enn et vanlig støpt stempel. ulempen er at de er skjøre på samme måte som extremt hardt stål. slag og støt (feks detonasjoner) kan få de til å sprekke. Jeg har også sett påstander om at stemplene i GTR (altså BPT/BPD motorene) har stempler med et skikt av et slags nikkel skum innstøpt i stempel toppen og rundt stempel ringene for å forsterke disse områdene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Mars 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2005 etter min forskning så skal fe3 motoren ha smidde stemper, samt smidde råder og smidde veiv... har funnet det alle plassene eg finner noe info om motoren nesten... Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet Mars 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2005 etter min forskning så skal fe3 motoren ha smidde stemper, samt smidde råder og smidde veiv... har funnet det alle plassene eg finner noe info om motoren nesten... Rådene er smidde, Veiva er i 90% av bilene støpt, Stemplene er Hyperautectiske. Har 2,5 FE DOHC motorer. 1 i Coupen. Der har jeg sett veiva og den er støpt. Rådene er smidde. 1 i Sedanen. Kolberg motor sier veiva er smidd (ga de chassie nr og spurte), men jeg har ikke sjekket enda. 1 Fabrikksny shortblokk. Stemplene er hyperautectiske. Rådene er smidde. Veiva er støpt. Det er ganske enkelt å skille mellom støpte og smidde råder og veiv. På begge typer har du linjer etter former. på de støpte er disse linjene ikke stort mer enn 1-1,5mm brede. på smidde deler er de fra 4-8mm brede. Jeg trodde også et veiv akslene på alle Motorene var smidde men har funnet ut at dette bare gjaldt et fåtall. (bør nok oppdatere sia mi snart, der står det bare at ikke alle motorene har smidd veiv) Uansett spiller egentlig ikke dette noen rolle. Jeg har i allfall aldri hørt om noen som har klart å ødelegge veiva i en Mazda 2,0L eller 2,2L pga for høy ytelse. og så vidt jeg har fått med meg går det en del biler med ytelser rundt 400-500hk i statene med disse motorene. En liten video snutt (6,51mb) som demonstrerer hvordan en blodtrimmet FE DOHC får en liten pickup til å gå kan du finne HER Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet Mars 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2005 Det er vist smidde stempler på denne bilen ja... :) Så hva har skjedd i det siste? Vel, jeg har demontert motoren igjen og Øyvind har begynt å frest ut en topp til meg for å få ned kompen. Regner med at denne er ferdig snart, er vel bare å få på plass ventilene. Slik så da blokka ut etter at motoren stoppet. Alt ser jo greit ut. :) Og her er den nye toppen som Øyvind jobber med. Regner med at det blir oppstart igjen til helga.. :) Skal få tak i ny topp pakning og strekkbolter idag... :) Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet April 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 4, 2005 Da nærmer det seg slutt for mitt prosjekt også. ;) Vi har fått start igjen på motoren og ting ser ut til å holde.. :D Sånn ser den da ut etter 4-5 mnd. med skruing og noen stygge gloser i ny og ne.. :) Men jeg begynner å bli veldig fornøyd. :) Har igjen å få justert tenninga skikkelig, bygge eksosen og finne vann lekkasjen som jeg har en plass.. doh Skal også sjekke om jeg ikke finner nye dyser fra en 2.2l og montere på. ;) Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet Mai 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2005 Da var bilen ferdig. :) Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toyofan Skrevet Mai 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2005 nice work..film? Siter -1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998 X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet Mai 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2005 nice work..film? Har ikke noen film nei... Må få meg eksosanlegg nå... Er ca 100 hull bakover... :) Skyter litt flammer o.l :) Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.