Gå til innhold

Vurder mitt anlegg!

Ranger emnet

goonzday

Anbefalte innlegg

Heisann! I min evinnelige jakt på informasjon kom jeg over dette forumet, og det virker som en rimelig stor ressurs for en med mine (svært begrensede) kunnskaper innen bilstereo. Saken er som følger: jeg har en Fordi Fiesta 1,4l (90.-mod) og et halvferdig anlegg. Jeg trenger hjelp til å finne ut av et par ting, og hvis dere (som sikkert vet alt om bil og stereo sammenlignet med meg) hadde kommet med et tips eller to ville det vært flott!

Mine komponenter:

DSC02017.jpg

Pioneer DEH-P5600MP; cd-tuner med kult utseende, ok pris, samt nok funksjoner til mitt bruk (føler jeg).

DSC02019.jpg

DSC02023.jpg

DSC02024.jpg

Phoenix Gold MS-275; forsterkeren min. Er denne okei (gammel da)? Hva er den verdt? Spesifikasjonene er som følger:

ms275_specs.jpg

DSC02010.jpg

Dette er basskassa jeg vil drive vha. forsterkeren ovenfor. Hvis noen vet noe om den, så si ifra! Jeg fikk den for en slikk og ingenting (nærmere bestemt 200,- av en kamerat), og jeg vet så godt som ingenting om den.

Jeg (TROR) at jeg vil:

- kjøpe meg to fronthøyttalere (helst Pioneer, og helst noe som passer inn i originalhullene i bilen min).

- brokoble forsterkeren i cd-tuneren (4 x 27 WRMS) på de overnevnte høyttalerne.

- montere forsterkeren oppå basskassa for drift av denne.

- spille høyere musikk enn naboen, som har èn høyttaler med gjennomhullet membran.

Er jeg helt på jordet? Hva bør jeg passe på? Hva slags fronthøyttalere bør jeg velge? Hvordan vil dette oppsettet fungere for en med begrenset lommebokstørrelse? ALL tilbakemelding mottas med hjertelig takk!

Mvh.G00NZDAY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE brokoble utgangene på den spilleren, det går nok dårlig ja.

Pioneerhøyttalere er ett greit merke til fronthøyttalere.

Forsterkeren du har der er en knallgod forsterker, så denne bør du ta vare på.

Utav det du har av ting så ville jeg blitt kvitt den subkassen og kjøpt en sub isteden for av ett noe bedre merke.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MS275 skulle ikke tåle lavere belastninger enn 2 ohm, MEN jeg brukte den (mange år siden) med 12stk 8" og 3veis front system og 2 veis rear fill system + en senter kanal. Total impedansen lå på ca 1,5 ohm.... Husk at den er en TRImode forsterker, altså du kan kjøre stereo på front sett og mono på subben i bro og alt med passiv deling. Meget god forsterker. :titties:

ellers som Zetec sier det: kvitt deg med den subben, om ikke så kan du kjøre den subb kassa koblet i stereo og front settet i parallel men med en eller annet form for filter til front settet, slik at front systemet ikke får for mye lave frekvenser. (en kondis i serie=6dB filter) verdien kommer litt ann på impedansen/størrelsen på elementerne foran. :)

forsterkeren i cdn er allrede brokoblet... derfor "drømme watt" :rolleyes: .....

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons! Jeg har fått tilbud på en Cerwin Vega 15'' i kasse (hjemmesnekra) til 5-600,-. Han som solgte visste ikke om den var beregnet for bruk i bil eller ei, så mitt neste spørsmål er: kan jeg bruke den med forsterkeren min? Vil det funke bra?

Siden det er høy-/lavpassfilter lurer jeg på om jeg kan plassere to diskanter oppå dashbordet (kjøres fra f.eks. frontutgang på cd-spiller) og to bassmellomtone i dørene (fra rearutgang på spiller). Hadde dette funket?

Finnes det relativt bra/billige 10-12'' ferdig monterte i kasser som kan drives bra av forsterkeren min? Mange spørsmål!

Mvh. G00NZDAY

Lenke til kommentar
Del på andre sider