Gå til innhold

Vectra 1.8i kraftig fusking...

Ranger emnet

Gufle

Anbefalte innlegg

Ei jeg kjenner med en vectra 90 modell 1.8i (forgasser-innsprøytning) har fått en vanvittig fusk i motoren. Den sviver forsåvidt greit på tomgang, men med en gang vi prøver å få opp turtallet, hoster og fusker den veldig, slik at vi ikke får turtall. Skifta bensinfilteret, det hjalp ikke, og jeg tviler på at bensinpumpa ryker slik... eller?

Har lurt på om topp-pakningen er gåen... pluggene (alle 4) var veldig sota, og det var ikke mindre kjølevann, eller olje i vannet. Motorolja så også rein ut...

Og en ting til, det oransje motor-lyset lyser, så en eller annen feilmelding er det nok mulig å måle, men det får vi ikke mulighet til enda... Så er det noen som kan tenke seg hva som er gåent, bare kom med det. Fuskinga starta for noen uker siden, mest når den var kald, og har bare blitt verre og verre.

Her er forresten bilde av motoren: http://img.photobucket.com/albums/v635/nightkeeper/Bil/IMG_4234.jpg Den røde vakuumslangen sitter forresten der den skal nå.

http://www.calibra.no - Calibra forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det mangler en skrue i luftintaket på innsprøytningshuset (eller hva pokker en kaller det), den store svarte boksen litt over motoren, den det står GM på. Om det lekker luft inn fra mellom luftfilteret og denne, vil motoren 'jage' opp og ned, og ikke være helt stabil.

Sjekk at alle slanger som har med luft og vakum å gjøre er tette.

Ser at slangen mellom luftfilteret og 'GM'-boksen har vert reparert.

Mulig den er begynt å lekke igjen?

Kan også hende det er komt olje utenpå tennpluggene, og dermed overslag der.

PS! Mener fortsatt at motoren hadde hatt godt av en vask:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er ikkje min bil, så den får være så skitten den vil. :rolleyes:

Men takk for at du svarte, dette er en forgasser-innsprøytnings-motor så den er ikke så nøye med lekkasje rundt luftinntaket som en rein innsprøytnings-motor. Har sjekka at det er tett der. :)

Men jeg fant ut hva som var galt i dag da. Tett eksos... Hørtes ut som rene dragstar-bilen når jeg løsna potta framme... Så da er det bare å bytte da... m'm

http://www.calibra.no - Calibra forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at dette har skjedd flere når du nevner det.

Husker en hadde gitt bånn pedal, så hørtes det ut som om at noe 'løsnet' i potta. Husker ikke om den gikk bedre eller verre etterpå da. Lurer på om det ikke var en på forumet til calibra.no dette hadde skjedd med...

Mulig at motorlyset lyser pga at lambdasonden får feile avlesninger siden potta var tett.

Du får gjøre ett forsøk.

PS! Har forresten samme motoren i gamlebilen (c18nz) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider