Gå til innhold

Kjøp av BMW

Ranger emnet


Sfinx

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er for tiden på utkikk etter ny bil.

Vil da ha bmw og helst en 318is.. Jeg har sett på en del biler til rundt 60tusen.

Er det JÆVLIG billig, og får jeg bare skrap da, eller hva tror dere?

Har sett annonser av mange til rundt 60tusen og det virker som om de er bra..

 

Men hva er de typiske feilene ved disse bilene og motortypen.. ? Er det noe spes jeg bør være obs på når jeg skal kjøpe? Noen typiske feil jeg skal se etter?

 

Men tror dere at jeg kan få et greit eksemplar av en 318is til rundt 60(+/-) lapper?

 

 

 

mvh

Erik

2000 Audi A6 2.4 quattro

------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt greit å vite om det er E30 eller E36 du ser etter. Er det E30 er det bra biler til 50-60K men er det E36 bør du lete lenge for å finne en bra bil til 60K. Det er mange, mange, mange biler til salg men ytterst få som er verdt å spandere tid og penger på.

Ting å se etter på E36:

* ALT av gummiforinger i oppheng foran og bak. Be om kvittering på at dette er byttet. Er det ikke det, gå vekk.

* Senket? Det bør være oppført i vognkortet.

* Sjekk for fuktighet under teppet i dørken. Ta hånden ned i fotbrønnen bak; her SKAL det være tørt.

* Sjekk fuktighet i bagsjerom og reservehjulsbrønn.

* Står rattet beint? Dersom det ikke gjør det må understellet justeres: Nye 1000kr i utlegg.

* Ingen sort eller hvit røyk fra eksosen ved kaldstart. Be om at motoren er kald når du kommer for å se på den.

* Sjekk at ratt/sete/girknoppslitasje tilsvarer påstått kjørelengde. Det er påfallende mange E36'er som er kjørt 99.000km.

* Det SKAL være fullt sørvishefte

* Tenker du på full M-techstyling så finn en bil som har det. Ettermotering kommer fort på 20K++

* Gode dekk er pluss i margen

* Sjekk at clutch ikke rykker/tar langt inne

* Sportseter er obligatorisk

 

Det var det jeg kom på i farten :D

1998 BMW 318is Coupé - iSbilen

1970 Mini 1000 - lommeraketten

1984 Mini Mayfair Automatic - Minibanksjefens karjol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og takk for raskt svar!

 

jeg er på utkikk etter en E36 ja! Og jeg vil ha coupè!

Så derfor tenkte jeg at en 318is skulle være i rett bane for meg.

Grei 1.8motor med litt hester :)

 

Hmm.. Har sett på mange annonser og det er liksom ikke en mellomting.

Enten så koster de 100+ eller så ligger de rundt 60k.

 

Jeg kan poste noen annonser så dere kan få se.

Men uansett.. Gidder ikke kjøpe en "billig" bil for så å gjøre mett med jobb på den.. det er jeg ferdig med! Da er det mye bedre å slenge ut noen lapper ekstra!

 

Her er noen jeg har lagt merke til.. Hva tror dere? Er det bare skrap å få til den prisen eller må jeg legge til en god del penger til for å få en BRA en?

Den trenger ikke være helt sinnsykt fet, for jeg liker veldig godt å gjøre ting med bilen selv.. Egen stil og greier.. Men uansett. Ta en titt på disse.

 

 

1 x BMW 318is 1992

 

 

1 x BMW 318is 1993

 

 

1 x BMW 318is 1992

 

 

1 x BMW 318is 1993

 

 

1 x BMW 318is 1992

2000 Audi A6 2.4 quattro

------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller sett etter en 1994 modell eller nyere pga av store forbedringer i interiøret etter den tid. De første modellene av E36 har DÅRLIG kvalitet på dash, dører og seter. Ingen av de bilene du påpeker er knallkjøp. Du kan jo lese tråden om bilen til Rage så ser du hva du kan forvente på slike billige biler :) Det som er gjenganger er at dårlige biler blir solgt med en historie om hvorfor den er så billig (mistet lappen/joobber mye/skal bytte i 320(!)/flytter til utlandet). Ingen forteller hvorfor du skal kjøpe BILEN deres... Kvalitetsbetegnelser som "starter lett" bør en iallefall styre unna.

1998 BMW 318is Coupé - iSbilen

1970 Mini 1000 - lommeraketten

1984 Mini Mayfair Automatic - Minibanksjefens karjol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. skjønner hvor du vil hen.

Hmm.. vanskelig å få tak i 318is etter 1994, og da er de vel veldig dyre?

kanskje jeg kan få et godt kjøp ved å kjøpe en sedan? 320 eller noe?

 

Men uansett.. Hvis det blir bil så skal den jo være i orden. Gidder ikke rust, lekkasjer i karosseri osv.. Huff.. Fæle greier.

Jeg får være litt på utkikk utover.. kanskje det dukker opp noe ;) .. Får håpe på det!

 

hvis det er noe dere vil anbefale, så er jeg åpen for forslag :)!

2000 Audi A6 2.4 quattro

------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du satt som tak da? Her er en 1994 til 75K med skinn og klima. Vil nok si at det er et bedre utgangspunkt enn en 1991 uten utstyr som har "rått anlegg!!" og "starter hver gang!!". Nå kejnner jeg ikke den bilen, så det er bare et eksempel. Tror nok det lønner seg å ha litt tålmodighet og vente på et bra kjøp utover våren. De finnes, det er bare langt imellom de.

1998 BMW 318is Coupé - iSbilen

1970 Mini 1000 - lommeraketten

1984 Mini Mayfair Automatic - Minibanksjefens karjol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der har du en fin en!

Må nok kanskje smøre meg litt med tålmodighet og se hva som dukker opp.

En 320 coupe blir vel fort dyrere kan jeg tenke meg...?

Jeg har jo sett på sedaner og da.. det er jo helt kurant egentlig.. hvis jeg kommer over noen bra der.. men da må jeg helst ha en 320 eller 325.. Er sjeldent å komme over 318is i sedan og de er som regel dyre!

 

Jeg har satt meg et budsjett til maks 70 - 75 000 denne gangen.. Så det spørs jo litt hva man får til den prisen og da..

 

Har ikke egentlig noe bråhast med bil.. men håper på å få kjøpt en utover våren nå...

2000 Audi A6 2.4 quattro

------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt greit å vite om det er E30 eller E36 du ser etter. Er det E30 er det bra biler til 50-60K men er det E36 bør du lete lenge for å finne en bra bil til 60K. Det er mange, mange, mange biler til salg men ytterst få som er verdt å spandere tid og penger på.

Ting å se etter på E36:

* ALT av gummiforinger i oppheng foran og bak. Be om kvittering på at dette er byttet. Er det ikke det, gå vekk.

* Senket? Det bør være oppført i vognkortet.

* Sjekk for fuktighet under teppet i dørken. Ta hånden ned i fotbrønnen bak; her SKAL det være tørt.

* Sjekk fuktighet i bagsjerom og reservehjulsbrønn.

* Står rattet beint? Dersom det ikke gjør det må understellet justeres: Nye 1000kr i utlegg.

* Ingen sort eller hvit røyk fra eksosen ved kaldstart. Be om at motoren er kald når du kommer for å se på den.

* Sjekk at ratt/sete/girknoppslitasje tilsvarer påstått kjørelengde. Det er påfallende mange E36'er som er kjørt 99.000km.

* Det SKAL være fullt sørvishefte

* Tenker du på full M-techstyling så finn en bil som har det. Ettermotering kommer fort på 20K++

* Gode dekk er pluss i margen

* Sjekk at clutch ikke rykker/tar langt inne

* Sportseter er obligatorisk

 

Det var det jeg kom på i farten :D

 

 

Du glemte skinnseter :D Dessuten er det ikke mange som gidder ta service på merkeverksted på en -92 BMW f.eks. Det gjør man selv.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har et budsjett på 130.000,- vet jeg om en grom E36 M318iS Coupé 16v Cup (Class II GT-optikk). Send meg en PM for ytterligere info.

Da skal den jaggu være bra! Kjøpte min 1998 Sport Edt. for 135K for et år siden, og det er endel bedre kvalitet på den enn en 1994/5 Class II. GT-spoilerene kan en jo kjøpe for en grei pris om man MÅ ha de.

Dessuten er det ikke mange som gidder ta service på merkeverksted på en -92 BMW f.eks. Det gjør man selv.

For det første nevnte jeg vel ikke merkeverksted. Jeg hadde ikke kjøpt bil av noen som ikke hadde tatt Inspection 2 på verksted. At de kan greie slikt selv er greit nok, men for meg som kjøper har jeg ingen garanti. Dessuten koster det ikke nødvendigvis så mye mer å gjøre det på verksted enn selv. Kostet med 2500 for insp.2 på iSbilen nå nylig. Basert på min erfaring er bilene som har tatt service jevnlig på verksted bedre enn de som er blitt skrudd hjemme på. At det er unntak tviler jeg ikke på, men jeg har ikke tenkt å bruke MINE penger på å finne ut at jeg hadde rett :)

Olje bytter man selv og har selvfølgelig alle kvitteringer for fremtidig dokumantasjon :)

1998 BMW 318is Coupé - iSbilen

1970 Mini 1000 - lommeraketten

1984 Mini Mayfair Automatic - Minibanksjefens karjol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller sett etter en 1994 modell eller nyere pga av store forbedringer i interiøret etter den tid. De første modellene av E36 har DÅRLIG kvalitet på dash, dører og seter. Ingen av de bilene du påpeker er knallkjøp. Du kan jo lese tråden om bilen til Rage så ser du hva du kan forvente på slike billige biler :) Det som er gjenganger er at dårlige biler blir solgt med en historie om hvorfor den er så billig (mistet lappen/joobber mye/skal bytte i 320(!)/flytter til utlandet). Ingen forteller hvorfor du skal kjøpe BILEN deres... Kvalitetsbetegnelser som "starter lett" bør en iallefall styre unna.

 

 

Eyh, ikke mobb bilen min :) Den funker fint som bare det etter litt overhaling ;)

x 1992 BMW E36 320i 24v Coupé

x 1992 Ford Sierra GT (Drittbil.)

 

1991 Nissan Pulsar GTi-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest //TCCW

Mange gode tips her. Jeg vil bare gjøre folk oppmerksom på ting jeg er kresen på. Spesielt km.stand. Har hatt slik bil selv, og synes alt over 200 000km er uaktuelt. En bakdel med en som er gått 150 000, er at ting begynner å bli slitent, og må byttes, f.eks topp-pakning, ventiler, clutch, oppheng osv. Mitt tips vil være å finne en som er gått under 180 000 som har fikset mesteparten av disse tingene. Jeg prioriterer rust og km.stand før skinninteriør og klima. OBS! finnes mange importbiler av e36-typen med justerte km.stand. Styr unna! Krev dokumentasjon. Mange har falske servicehefter også.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest //TCCW

ved 200 000 kan du forvente deg en rekke reperasjoner (hvis disse ikke er tatt) er poenget mitt. Jeg synes det er mye. Min 325i er gått 152 000. Regner med du har en som er gått over 200 000 selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal den jaggu være bra! Kjøpte min 1998 Sport Edt. for 135K for et år siden, og det er endel bedre kvalitet på den enn en 1994/5 Class II. GT-spoilerene kan en jo kjøpe for en grei pris om man MÅ ha de.

 

For det første nevnte jeg vel ikke merkeverksted. Jeg hadde ikke kjøpt bil av noen som ikke hadde tatt Inspection 2 på verksted. At de kan greie slikt selv er greit nok, men for meg som kjøper har jeg ingen garanti. Dessuten koster det ikke nødvendigvis så mye mer å gjøre det på verksted enn selv. Kostet med 2500 for insp.2 på iSbilen nå nylig. Basert på min erfaring er bilene som har tatt service jevnlig på verksted bedre enn de som er blitt skrudd hjemme på. At det er unntak tviler jeg ikke på, men jeg har ikke tenkt å bruke MINE penger på å finne ut at jeg hadde rett :)

Olje bytter man selv og har selvfølgelig alle kvitteringer for fremtidig dokumantasjon :)

 

 

Var vel jeg som tenkte litt feil her nå. Selvfølgelig kan ikke-merkeverksteder stemple i serviceheftet... well

Hvor fikk du forresten tatt InspectionII til den prisen?

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår