DrAcOz Skrevet Februar 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2005 det er en tikkelyd fra motoren min i min 325. Jeg lurer på hva dette er, og om det kan ordnes? og om motoren vil holde lenge med en sånn lyd(det som lager lyden) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golk killer Skrevet Februar 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2005 det er en tikkelyd fra motoren min i min 325. Jeg lurer på hva dette er, og om det kan ordnes? og om motoren vil holde lenge med en sånn lyd(det som lager lyden) E30? synes alle de bilene trikker jeg :) Siter :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CoDEmASTeR Skrevet Februar 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2005 Go' lyden det thumpsup Lenge siden ventilene ble justert på den? Så lenge lyden ikke er overdreven så er det egentlig ikke noe å bry seg om. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jensemann Skrevet Februar 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2005 Er vel ventilløfterne eller ventilene som ikke er av det beste slaget da.. Kompis av meg har skiftet på sin. Han betalte over to tusen for å få det reparert.. To ganger! Siter '84 Alfa Romeo GTV6 '92 BMW E34 520iA (bytta i alfa) '82 BMW E28 535iA (solgt) '84 BMW E30 318i (skrota) '87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grnjah Skrevet Februar 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2005 Justering av ventilklaring: hvordan? Har skjønt såpass at kranken må dreies med klokka når man står foran bilen. Kald motor. Må finne høyeste punktet for et bestemt stempel på kompresjonstakten og bruke 7-regelen (???). 1-5-3-6-2-4 er tenningsrekkefølge på rekke-6'er Så når syl. #1's ventil er helt åpen kan syl. #6 justeres (7 minus 1 er lik 6) fordi den er helt lukket. Videre: 7 - 5 = 2 kan justeres. 7 - 3 = 4 kan justeres. Osv.. Er noe av dette riktig / feil ? Her står det på tysk: http://www.behindmatrix.com/e30/fotost/f00018/f00018.htm M20: innsug og eksos 0,30 mm M30: innsug 0,30 og eksos 0,35 mm Det står en advarsel om at det farligste er å ha for liten (for stram) klaring; da kan ting skje, ventilløfterne brekke og skade ventiler. Så er nok best å være nøye hvis man prøver å justere sjøl Siter 1989 BMW 520i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest //TCCW Skrevet Februar 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2005 Kan også være insprøytningsdysene som lager lyd. Men det er jo ikke akkuratt ukjent med tikking på e30. Litt av sjarmen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MK1RACER Skrevet Februar 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2005 det er en tikkelyd fra motoren min i min 325. Jeg lurer på hva dette er, og om det kan ordnes? og om motoren vil holde lenge med en sånn lyd(det som lager lyden) Det første du kan prøve er å kjøpe ei flaske med noe som heter Fortè. Dette er ett rense/smøre middel. Hvis det er hydrauliske løftere er dette kjempe medisin for dem. Skal ikke si at dette hjelper for jeg kan jo ikke høre helt herifra hva som er feil. Men det er en billig medisin for motoren din. Fåes kjøpt på Volvo og diverse verksteder. Er egentlig fin medisin for litt eldre motorer om det er lyd eller ei. Har brukt det både på girkasser og motorer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grnjah Skrevet Mai 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2005 Har nå justert ventilklaringene på en M20B20 (520i), med 0,25 mm for både innsug og eksos.. det ble ikke helt perfekt, men synes den går merkbart bedre.. Det var egentlig bare en eksosventil som trengte justering (det var vel den som bidro til tikkelyd); resten sto omtrent på 0,25. Kort forklaring på dansk finnes på: http://www.bmwe30.dk Siter 1989 BMW 520i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg