Gå til innhold

Hvordan ser dere sivilpoliti biler?

Ranger emnet


Kimman

Anbefalte innlegg

Når jeg kjører på motorvei liker jeg å ha bra fart, men så ble kompisen min stoppet av sivilpoliti da han kjørte forbi dem på motorvei. Så det fikk meg til å lure hvordan dere ser etter om det er sivil eller ei?

 

Noen har sagt at det er å se på antenner på taket, om det er mer enn 3 stk.

Noen har sagt at det er å se etter kamera inni bilen

Noen har sagt at det er å se etter at tåkelys har blått inni

 

 

Noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når jeg kjører på motorvei liker jeg å ha bra fart, men så ble kompisen min stoppet av sivilpoliti da han kjørte forbi dem på motorvei. Så det fikk meg til å lure hvordan dere ser etter om det er sivil eller ei?

 

Noen har sagt at det er å se på antenner på taket, om det er mer enn 3 stk.

Noen har sagt at det er å se etter kamera inni bilen

Noen har sagt at det er å se etter at tåkelys har blått inni

 

 

Noen som har erfaring?

Tja, har hørt litt diverse historier om dette, personlig så ser jeg etter antennner, synes det er lettest å se når man kjører. Så vidt jeg vet så er det vel ingen helt 100% måter å se om det er en sivilbil eller ikke.

 

Jeg stiller et tilleggspørsmål, kan en politimann i sin privatbil uten blålys ol. stoppe deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hos Peugeot på rud så fikk vi inn en sivilbil igår og det var ikke lett å se at det var en sivil bil.. var bare en normal antenne på taket og for å se at tåkelysene var byttet ut med blålys så måtte man bøye seg langt ned.. det som man så mest var jo kameraet i frontvinduet.. bilen var helt standard utvendig.. er foresten en v6'er;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte har mange sivilbiler et par 1000m ekstralys montert i fronten..

Men, har sett biler uten også:D

 

Hvis jeg skal kjøre forbi biler på vei med flere kjørefelt prøver jeg å følge littt med på hvilke folk som kjører de andre bilene.. Hvis det f,eks sitter 2menn i bilen blir jeg litt skeptisk, spesielt hvis det er Mondeo, Pug osv..

Men, det beste er vel å bare ta det litt roligere da...:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller et tilleggspørsmål, kan en politimann i sin privatbil uten blålys ol. stoppe deg?

 

Ja, under visse forutsetninger og situasjoner.

 

§ 6-2. Politimannens tjenesteplikt i sin fritid.

 

En politimann plikter å gjøre tjeneste i sin fritid når:

 

1. En foresatt beordrer det, med mindre politimannen kan kreve seg fritatt etter arbeidsmiljøloven § 49 nr. 2.

2. Omstendighetene krever at det gripes inn uten opphold for å verne liv, helse eller vesentlige samfunnsverdier.

3. Umiddelbart inngrep anses strengt nødvendig for å:

a. Forebygge eller stanse utførelsen av et grovt lovbrudd, eller

b. Pågripe personer ettersøkt som mistenkt for slike handlinger,

sålangt dette ikke strir mot bestemmelser gitt i eller i medhold av lov.

 

Tjenesteplikt etter første ledd nr. 2 og 3 gjelder bare dersom politimannen er i en slik tilstand at tjenestehandlingen vil kunne utføres på en forsvarlig måte.

 

Når en politimann har grepet inn i tilfelle som nevnt under pkt. 2 og 3 ovenfor, skal den foresatte underrettes snarest mulig. Hvis han har handlet i et annet distrikt, skal også den stedige politimyndighet varsles om forholdet.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter forrige generasjons nissan primera med extralys, eller peugeot 406 med helt malplasserte extralykter i frontfangeren.

Eller se etter personer i slutten av tjueåra med "jeg veit at du har gjort noe galt, og har du ikke gjort det, så gjør du det snart" utrykket i trynet.

mvh, Tommy, som har "noen" fartsbøter på samvittigheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det alltid med ro når jeg treffer en relativt ren stv type mondeo, primera eller pug. Ofte sota ruter for å skjule blålys i nakkestøttene bak, mer enn 1 antenne og altfor mye lys og stash i dashen :D

 

Ting som får deg til å klemme gassen i bunn : Skiboks, barnesete, solskjerm i barnemotiver og alle andre ting som kan relateres til barn, veldig møkkete bil (når det finnes renere biler på veien), mer enn 2 personer i bilen (med mindre du ser en journalist med kamera eller 2 ferske snutjævler i baksetet)

 

Det finnes ingen fasitsvar på hvordan en sivilbil ser ut, men jeg føler hvertfall at jeg skal klare å plukke 9 av 10. Da får jeg heller satse på at jeg kjører pent når jeg treffer den 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm... pleier å se at det er sivilpoliti når de setter på lys og lyd jeg :)

Prøver somregel å titte inn i biler jeg kjører forbi å se om jeg ser noe mistenksomt

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo gjerne sota ruter bak på de, har åsså masse dupedingser i ruta....har sett at en sivil hadde 5-6 forskejlleige elektroniske greier i ruta, ved sidenav speilet.....antenner er nevt......hvis det kunn er en antenne på en bil du mistenker...så se om den sitter mitt på taket.....hvis den gjør det så ta det pent:D

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fasitsvar på dette. Jeg ser alltid på bilene jeg kjører forbi, og spesielt V70, Primera ( også nye generasjonen ), 406 og Mondeo. Men man er aldri sikker, spesielt ikke i Oslo.

Det beste er å ta en tur til din lokale politiavdeling og se hva slags biler de har parkert utenfor. Følg godt med i speil, og vær kritisk til alle biler som legger seg ut i venstrefila bak deg etter at du har passert. Se også etter om det står biler parkert ved påkjøringsrampene ved motorveien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, under visse forutsetninger og situasjoner.

 

§ 6-2. Politimannens tjenesteplikt i sin fritid.

 

En politimann plikter å gjøre tjeneste i sin fritid når:

 

1. En foresatt beordrer det, med mindre politimannen kan kreve seg fritatt etter arbeidsmiljøloven § 49 nr. 2.

2. Omstendighetene krever at det gripes inn uten opphold for å verne liv, helse eller vesentlige samfunnsverdier.

3. Umiddelbart inngrep anses strengt nødvendig for å:

a. Forebygge eller stanse utførelsen av et grovt lovbrudd, eller

b. Pågripe personer ettersøkt som mistenkt for slike handlinger,

sålangt dette ikke strir mot bestemmelser gitt i eller i medhold av lov.

 

Tjenesteplikt etter første ledd nr. 2 og 3 gjelder bare dersom politimannen er i en slik tilstand at tjenestehandlingen vil kunne utføres på en forsvarlig måte.

 

Når en politimann har grepet inn i tilfelle som nevnt under pkt. 2 og 3 ovenfor, skal den foresatte underrettes snarest mulig. Hvis han har handlet i et annet distrikt, skal også den stedige politimyndighet varsles om forholdet.

 

 

en hver kan faktisk pågripe en person,

men da er det en del faktorer som må

være på plass. ikke spør hva, for det husker jeg ikke.

var på vekter-kurs for en liten stund siden.

sov mesteparten, men jeg fikk med meg det!! :D

- Mazda Mx-5 '99 | Suzuki Swift GTi '87 |

[X] Volvo 360 GL x 2 | Nissan Bluebird 2.0 SLX | Opæl Kadett D (for Dritt) |

|TeamSideways|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å se sivilbiler etter magefølelsen.. Jeg får plutselig et støkk i magen når jeg kjører på E18 av og til..

Ellers er det jo å se etter relativt rene Mondeo stv, 406 stv, hvite primeraer, grå passat stv osv.. hvertfall i Asker da..

Er som regel mondeo du møter på E18.

Ser jeg en antenne midt på taket / lenger bak så roer jeg meg ned.

Current: '02 VW Golf TDI

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørte fra Oslo til drammen, Ved Asker hadde en "roas/lilla" stv med ole brum solskjermer i bakrutene stoppet en råkjører:p

Sierra-> FuckedOnRaceDay

MR 2 '86-> Solgt

Celica 87-> Ribba -> Spiker

Charade-> Solgt tilbake

Citröen ZX -> borte

Corrolla EE 80 --> Døde og gjennoppstod som en flyende filmstjerne--> Skikkelig død denna gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår