saab_alex Skrevet Februar 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2005 Hei. Skal sette in et gult optima 52 amp batteri i tilegg til det orginale. Disse 2 skal je sette bak i hjulbrønnen. Er det ikke sånn at jeg trenger skillediode da a?Hvordan ken jeg koble dette på forskjellige måter? Pappa er elektriker, kan han ha skillediode som jeg kan bruke? Går en skillediode på størrelse på det du skal bruke den til? i såfall må jeg vite hvor stor den må være. Anleget mitt er: audison 900w RMS, som skal dra 2 rockford subber på 500w rms hver. kondis 4 kanaler på frontsett og 6x9 Kommer trolig til å få en dyamo på 130amp Vær så snill å gi meg noen tips a gutter, veit det er mange som kan dette! Siter MITT PROSJEKT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=70438&highlight= SAAB 900 TURBO: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Februar 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2005 dette her blitt diskutert tidligere! søk gjennon trådene... :) Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab_alex Skrevet Februar 15, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2005 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=64072&highlight=skillediode Dette er den eneste som dukker opp.. Gir meg ikke noe info Siter MITT PROSJEKT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=70438&highlight= SAAB 900 TURBO: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Februar 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2005 hm.. ser det, muligens blitt fjernet når ny programvare kom nå sist??.. samme det. er det en vanlig batteri + en optima som skal bak i hjulbrønnen? hva skal du ha foran i motor rommet til starteren? burde holde med optima foran og den vanlig bak... husk at forsterkeren ikke trekker konstant og maksimalt med strøm hele tiden! grunnen til at jeg ville ha optima foran er at du må øke ladespenning til batteriet hvis optima skal få optimal ladespennig... og det er ca. 14,7-15 volt. et vanlig batteri vil fort koke over med så høyt ladespennig. du får "litt" spenningsfall i kablen som går bak til bagasjerommet, derfor ville jeg satt en vanlig batteri bak... men husk at det batterie må monteres i en lukket kasse med ventilering (Biltema selger noen rimelig typer) og bruk helst en maritim batteri, siden disse tåler lengre utladninger og tar opp lade strømen fortere... men husk viktig med lukket kasse og utlufting, siden det produseres knall gas under oppladning... PERSONLIG anbefaler jeg ikke skillediode, selv om mange andre foretreker det... Beste måtte å koble det på syns jeg er ved en dedikert 50-75A/h vanlig batteri foran med en dioden mot dynamo og fra + ned til starteren og et kabel rett fra dynamo og over til batteri/er bak med høyere ladespenning. Da vil du alltid ha nok med strøm til å starte bilen og resten av bilelektrisk krets. stereo batterien vil eventuielt gi fra seg spennig til start batterien når spenning på andre siden av dioden er lavere en stereo batterien... og den er stereobatteri volt minus 0,7 volt som er spenningsfall over dioden... hvis du bruker Scotsky dioder så blir spennigs fallet lavere... husk å isolere diodene siden disse må monteres i kjølleribbe pga høye strømmer gjennom. spennigs regulatøren som du må bruke til optima er av 15 volt type, gir ca 14,7-14,9 volt ut til batteriet. En god bieffekt er at du får oxo sterkere kjøre lys... ellers verd å bytte ut jordings kabler rund om batteri, dynamo, motor, da disse er som regel ikke ment til så storre strøm uttak over lengre perioder... du får nok flere forslag her etterhver av andre hvis jeg har glemt noe, kanskje skille relee?... og sikert oxo kondiser (-som ikke er SÅ viktig-) :) håper du blir noe klokere... lykke til!! :titties: Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab_alex Skrevet Februar 18, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2005 hm.. ser det, muligens blitt fjernet når ny programvare kom nå sist??.. samme det. er det en vanlig batteri + en optima som skal bak i hjulbrønnen? hva skal du ha foran i motor rommet til starteren? burde holde med optima foran og den vanlig bak... husk at forsterkeren ikke trekker konstant og maksimalt med strøm hele tiden! grunnen til at jeg ville ha optima foran er at du må øke ladespenning til batteriet hvis optima skal få optimal ladespennig... og det er ca. 14,7-15 volt. et vanlig batteri vil fort koke over med så høyt ladespennig. du får "litt" spenningsfall i kablen som går bak til bagasjerommet, derfor ville jeg satt en vanlig batteri bak... men husk at det batterie må monteres i en lukket kasse med ventilering (Biltema selger noen rimelig typer) og bruk helst en maritim batteri, siden disse tåler lengre utladninger og tar opp lade strømen fortere... men husk viktig med lukket kasse og utlufting, siden det produseres knall gas under oppladning... PERSONLIG anbefaler jeg ikke skillediode, selv om mange andre foretreker det... Beste måtte å koble det på syns jeg er ved en dedikert 50-75A/h vanlig batteri foran med en dioden mot dynamo og fra + ned til starteren og et kabel rett fra dynamo og over til batteri/er bak med høyere ladespenning. Da vil du alltid ha nok med strøm til å starte bilen og resten av bilelektrisk krets. stereo batterien vil eventuielt gi fra seg spennig til start batterien når spenning på andre siden av dioden er lavere en stereo batterien... og den er stereobatteri volt minus 0,7 volt som er spenningsfall over dioden... hvis du bruker Scotsky dioder så blir spennigs fallet lavere... husk å isolere diodene siden disse må monteres i kjølleribbe pga høye strømmer gjennom. spennigs regulatøren som du må bruke til optima er av 15 volt type, gir ca 14,7-14,9 volt ut til batteriet. En god bieffekt er at du får oxo sterkere kjøre lys... ellers verd å bytte ut jordings kabler rund om batteri, dynamo, motor, da disse er som regel ikke ment til så storre strøm uttak over lengre perioder... du får nok flere forslag her etterhver av andre hvis jeg har glemt noe, kanskje skille relee?... og sikert oxo kondiser (-som ikke er SÅ viktig-) :) håper du blir noe klokere... lykke til!! :titties: Tusen takk for hjelpa. Får skrive de dagene forumet ikke er nede sombrero første spm'et. jeg trodde skillediode og skillerele var det samme jeg, da er det tydligvis ikke det. hva slags diode skal jeg ha. som sagt er pappa elektriker, blir den målt i volt eller ampere eller hva? hvordan skal jeg koble det best mulig. sa du. ment du at jeg burde sette det vanlige batteriet foran og doptima batteriet bak? jeg vil koble det sånn at jeg har 2 batterier i bilen. da vil jeg buke optima batteriet til å spiile fra når bilen ikke er igang, og bruke den vanlige batteriet til startbatteri. Er det ikke slik det oftest er brukt? Siter MITT PROSJEKT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=70438&highlight= SAAB 900 TURBO: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Februar 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2005 vet ikke helt åsen er det i din bil, sitter ikke et batteri foran i motor rommet? grunnen til at jeg ikk ville sete begge batteriene bak er jo at da får du en meget langt kabel mellom starteren og batterien og siden starteren trekker mye strøm -når den er i gang- så kan du få mye spenningsfall og kablen kan også bli veldig varm om den ikke er over 50 kvdrat + sikringen som må settes i kabelen... som nevt blir sikrere og enklere med et batteri foran og en bak... alternativet og enkleste løsning er å ha den vanlige batteri foran og Optima bak og bruke vanlig spennings lader, altså 14,5volt lader... hvis du skal ha Optima foran så kan du bruke en 15 volt lader, siden du får rundt 14,7 volt lade spenning på Optima (siden den er nærmest dynamon) og noe lavere spenning i batterien bak(siden det blir noe spenningsfall i kablen og hovedsikring). Ved bruk av skillediode så vil du minus 0,7 vol som er overgangs spenningen på dioden. Viktigste parameter på dioden blir den maximale strømen den tåler, max spenning har ikke noe betydning siden de fleste dioder tåler fra ca 30 volt og oppover. Husk å sette siodene i en kjøleribbe og fest og isoler de godt. Du kan sette flere dioder i parallel for å oppnå riktig strøm mengde eventuelt, beste alternative er dioder type Schottky da disse har en spenning fall på ca 0,2 volt! :) Du kan oxo bruke en brolikeretter som er klare til å skru rett på kjøleribben, det eneste er at disse krever at du kobler riktig ellers blir kortslutning... angry det aller beste er å ha 2 stk batteri av samme type men blir dyrere igjen... :rolleyes: Sist og ikke minst: det eneste du vinner med 2 batterier bak er bare å kunne spille i lengrere tid uten hjelp av dynamo`n og fare for å ikke ha nok strøm til å starte opp bilen igjen, ellers kan jeg ikke påstå at du får bedre lyd.... da ville jeg heller satt en kondensator (ikke større enn 2Farad) + batteri bak ved forsterkerne... Far din har nok noen veldig bra, smydige og tykke jordings kabler som kan brukes (elektrikere bruker de til å jorde inntil husene -mener å huske-) ellers aldri feil å "overdimensjonere" både kabler og kontakter siden her går høye strømmer pga lav spennig (12v)... :titties: Kapasiteten på dynamo ville jeg anbefalt ikke noe mindre enn 90A, siden den kapasiteten bare bestemer hvor "fort" dine batterier vil ladde seg opp... altså mer Amper den har, fortere vil batteriene ladde seg opp -så sant lade spenning er riktig... skulle du ha større condensator pakke så må dynamoen jobbe enda mer for å "fylle opp" de igjen...det er min PERSONLG mening. Ellers kjøp deg en voltmeter (hos Biltema koster ca 80 kr.) som du kan ha ved spilleren slik at du kan "overvåke" når spenningen blir for lav... litte vits med "bling-bling" voltmeter på kondisene bak i bagasjerommet... tror jeg har sagt det meste, om ingen andre har andre komentarer/erfaringer da. :rolleyes: skillerele er det samme som en vanlig rele, forskjellen er at den skillerele tåler høyere strømmer... -samme type som ble brukt i gamle biler til å starte "starteren", på mamma`s gamle Ford Fairline (v8) var en slik en, og det hente at man måtte "banke" på den når starteren ikke kom i gang. Nå er den delen integrert i starteren... :fingers: mvh Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab_alex Skrevet Februar 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2005 vet ikke helt åsen er det i din bil, sitter ikke et batteri foran i motor rommet? grunnen til at jeg ikk ville sete begge batteriene bak er jo at da får du en meget langt kabel mellom starteren og batterien og siden starteren trekker mye strøm -når den er i gang- så kan du få mye spenningsfall og kablen kan også bli veldig varm om den ikke er over 50 kvdrat + sikringen som må settes i kabelen... som nevt blir sikrere og enklere med et batteri foran og en bak... alternativet og enkleste løsning er å ha den vanlige batteri foran og Optima bak og bruke vanlig spennings lader, altså 14,5volt lader... hvis du skal ha Optima foran så kan du bruke en 15 volt lader, siden du får rundt 14,7 volt lade spenning på Optima (siden den er nærmest dynamon) og noe lavere spenning i batterien bak(siden det blir noe spenningsfall i kablen og hovedsikring). Ved bruk av skillediode så vil du minus 0,7 vol som er overgangs spenningen på dioden. Viktigste parameter på dioden blir den maximale strømen den tåler, max spenning har ikke noe betydning siden de fleste dioder tåler fra ca 30 volt og oppover. Husk å sette siodene i en kjøleribbe og fest og isoler de godt. Du kan sette flere dioder i parallel for å oppnå riktig strøm mengde eventuelt, beste alternative er dioder type Schottky da disse har en spenning fall på ca 0,2 volt! :) Du kan oxo bruke en brolikeretter som er klare til å skru rett på kjøleribben, det eneste er at disse krever at du kobler riktig ellers blir kortslutning... angry det aller beste er å ha 2 stk batteri av samme type men blir dyrere igjen... :rolleyes: Sist og ikke minst: det eneste du vinner med 2 batterier bak er bare å kunne spille i lengrere tid uten hjelp av dynamo`n og fare for å ikke ha nok strøm til å starte opp bilen igjen, ellers kan jeg ikke påstå at du får bedre lyd.... da ville jeg heller satt en kondensator (ikke større enn 2Farad) + batteri bak ved forsterkerne... Far din har nok noen veldig bra, smydige og tykke jordings kabler som kan brukes (elektrikere bruker de til å jorde inntil husene -mener å huske-) ellers aldri feil å "overdimensjonere" både kabler og kontakter siden her går høye strømmer pga lav spennig (12v)... :titties: Kapasiteten på dynamo ville jeg anbefalt ikke noe mindre enn 90A, siden den kapasiteten bare bestemer hvor "fort" dine batterier vil ladde seg opp... altså mer Amper den har, fortere vil batteriene ladde seg opp -så sant lade spenning er riktig... skulle du ha større condensator pakke så må dynamoen jobbe enda mer for å "fylle opp" de igjen...det er min PERSONLG mening. Ellers kjøp deg en voltmeter (hos Biltema koster ca 80 kr.) som du kan ha ved spilleren slik at du kan "overvåke" når spenningen blir for lav... litte vits med "bling-bling" voltmeter på kondisene bak i bagasjerommet... tror jeg har sagt det meste, om ingen andre har andre komentarer/erfaringer da. :rolleyes: skillerele er det samme som en vanlig rele, forskjellen er at den skillerele tåler høyere strømmer... -samme type som ble brukt i gamle biler til å starte "starteren", på mamma`s gamle Ford Fairline (v8) var en slik en, og det hente at man måtte "banke" på den når starteren ikke kom i gang. Nå er den delen integrert i starteren... :fingers: mvh Sier takk igjen jeg da. Et bilde av anlegget mitt først Hvis vi tenker på løsningen med vanlig batteri foran, og optima bak: Eneste grunnen til at jeg skal ha et batteri til, er at jeg vil spille lenger med avslått motor, og at lysene ikke skal dimme så mye:). Jeg vil gjerne bruke batteriet foran bare til startbatteri. Dette er jo også for at optima ikke egner seg til startbatteri. Hvis jeg skal ha dette "oppsettet" over. er det ikke riktig å bruke skillediode på dette da. så at begge får strøm fra dynamoen når den går, men at når den ikke går (motoren avslått) tar den bare strøm fra optima. For å være helt ærlig har jeg ikke så mye peiling på elektronikk så det e rvanskelig å forklare hva jeg mener. Voltmeter har jeg på kondisen og et fra bilextra, og når basslagene kommer kryper den ned mot 11 volt. Dette er ikke mye bra for anlegget, så jeg tenkte at at et batteri til ville hjelpe meg. En annen løsning er jo bare å koble begge batteriene sammen og bruke begge når jeg spiller og at begge blir brukt som startbatteri... Kan ikke du som er litt "inn" i dette komme med løsninger som veier for og imot da. du veit jeg har et vanlig startbatteri og et optima. Målet mitt er i første ommgang å få lysene til å slutte å dimme, men også vil jeg spille litt på tomgang. Vil du si hva som er best oppsett og hvordan jeg kobler det når du veit hva jeg vil, kansje jeg ikke trenger diodeengang? Tusen takk for svar :) Siter MITT PROSJEKT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=70438&highlight= SAAB 900 TURBO: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Februar 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2005 viss spenninga detter så mye, viller jeg ha fiksa større dynamo først. kanskje enda tykkere kabler bakover. Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab_alex Skrevet Februar 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2005 viss spenninga detter så mye, viller jeg ha fiksa større dynamo først. kanskje enda tykkere kabler bakover. Har fått tak i en 130 amp saab dynamo som vi skal prøve å få på. får vi den på så er det gull.. Siter MITT PROSJEKT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=70438&highlight= SAAB 900 TURBO: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Februar 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2005 fikk du emailen? gikk lei av å prøve å poste svar her! angry da siden hengte seg opp hver gang... håper det hjalp!! :titties: Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab_alex Skrevet Februar 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2005 hei. ser ikke at jeg har fått e-posten din jeg... kunne du sett om du hadde fått sendt den på nytt.. hadde vært veldig fint!!!! takk:) Siter MITT PROSJEKT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=70438&highlight= SAAB 900 TURBO: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab_alex Skrevet Mars 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2005 hei. ser ikke at jeg har fått e-posten din jeg... kunne du sett om du hadde fått sendt den på nytt.. hadde vært veldig fint!!!!takk:) Takk for infoen matador!!! :titties: De skillediodene fra Schottky, er de bereget på bilstereo eller kan en elektriker få tak i de? hvor stor diode skal jeg ha. Må vite hva jeg skal spørre om..:) Siter MITT PROSJEKT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=70438&highlight= SAAB 900 TURBO: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baksietrølle Skrevet Mars 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2005 Ville da tro at den beste løsningen hadde vært å skille batteriene med et relee slik at releet kun ledet når motoren var på, event tenninga på. Det ville jo tilfredstille kravet om at eneste strømkilde når motor er avslått er batteri bak, og når motor er på kan den ta fra dynamo og batteri foran. Siter pajero Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab_alex Skrevet Mars 5, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2005 De skillediodene fra Schottky, er de bereget på bilstereo eller kan en elektriker få tak i de? hvor stor diode skal jeg ha. Må vite hva jeg skal spørre pappa om. Siter MITT PROSJEKT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=70438&highlight= SAAB 900 TURBO: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Mars 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 6, 2005 Dioden heter 72CPQ030/IR på ca 70 amper og må tilpasses... :) Husk viktig med solide fester/skruer og isolasjon/kjølepasta i kjøleplaten. mvh Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.