Radial Skrevet Februar 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 hey! Har hatt et problem med volvoen min nå i det siste... den soter. Ikke direkte mye, men nok til at finger'n blir sort om du stryker den på innsiden av enderøret. Og slik skal det neppe være på en bil med Lambda, katalysator og Injection.. =S Dette er en Volvo 740 1989 modell med en B230F motor, som nå har runda 300 000 :rolleyes: Lambda'en bytta jeg for 1 uke siden, fremdeles ingen endring. Byttet samtidig plugger uten at det hjalp noe det heller. Luftfilteret gikk jeg over,og fannt lite/ingenting dårlig. Rotor,Fordeler OG pluggkabler ble byttet i fjorhøst, og trur de skal være i god stand. Så nå har jeg gått litt tom for idèer egentlig... Har fått tips om at det kan være luftmengde-måleren som begynner å ta kvelden, men denne koster friskt mye, så jeg må eventuelt på en eller annen måte få konstatert at den er defekt. Sitter LH-Jetronic 2.4 Insprut-sys på motoren. så jeg spørr dere jeg... noen som kan mer enn meg om dette? :) Takker for alle svar! Mvh Lars Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tor_s_sumstad Skrevet Februar 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 hey! Har hatt et problem med volvoen min nå i det siste... den soter. Ikke direkte mye, men nok til at finger'n blir sort om du stryker den på innsiden av enderøret. Og slik skal det neppe være på en bil med Lambda, katalysator og Injection.. =S Dette er en Volvo 740 1989 modell med en B230F motor, som nå har runda 300 000 :rolleyes: Lambda'en bytta jeg for 1 uke siden, fremdeles ingen endring. Byttet samtidig plugger uten at det hjalp noe det heller. Luftfilteret gikk jeg over,og fannt lite/ingenting dårlig. Rotor,Fordeler OG pluggkabler ble byttet i fjorhøst, og trur de skal være i god stand. Så nå har jeg gått litt tom for idèer egentlig... Har fått tips om at det kan være luftmengde-måleren som begynner å ta kvelden, men denne koster friskt mye, så jeg må eventuelt på en eller annen måte få konstatert at den er defekt. Sitter LH-Jetronic 2.4 Insprut-sys på motoren. så jeg spørr dere jeg... noen som kan mer enn meg om dette? :) Takker for alle svar! Mvh Lars Har det blitt byttet ventil tettninger på bilen? Viss disse ikke er tette, lekker det olje ned i sylinderen, den kommer naturligvis ut eksosen. En annen ting kan være stempel-ringer. disse kan du sjekke ved å ta en komp.test på motoren. er de utslitt kommer oljen inn i sylinderen, og ut eksosen. Lukter det bensin av oljen?? da er stempel ringer veldig sannsynlig! Siter Das Auto 09mod Golf VI 2.0TDI 4motion Highline Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Februar 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 Ventil-tettingene har jeg ikke sjekket, men man ser ingen typsik blå Olje-røyk når bilen går. Motoren bruker ikke en eneste dråpe olje, og oljen lukter ikke bensin heller... =/ JEg har ikke fått sett det selv enda, men jeg tror bilen kun soter når man "gir på", akkurat som den går på en "rik" blanding eller noe. Men, seff, ventilene tikker noe da... heh... 300 000 går utover hyd-løfterene :rolleyes: kan det være no mer? Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tor_s_sumstad Skrevet Februar 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 Ventil-tettingene har jeg ikke sjekket, men man ser ingen typsik blå Olje-røyk når bilen går. Motoren bruker ikke en eneste dråpe olje, og oljen lukter ikke bensin heller... =/ JEg har ikke fått sett det selv enda, men jeg tror bilen kun soter når man "gir på", akkurat som den går på en "rik" blanding eller noe. Men, seff, ventilene tikker noe da... heh... 300 000 går utover hyd-løfterene :rolleyes: kan det være no mer? ikke godt å si uten å se på bilen selv.. du kan selfølgelig sjekke om lambda-sonden fungerer, tennings-tidspunkt osv. Siter Das Auto 09mod Golf VI 2.0TDI 4motion Highline Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet Februar 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 er nok ganske umulig å unslippe sot på innsiden av eksosrørene uansett om tenning, lambdasonden og kat. og alt det der er i orden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Februar 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 hmm... nei, jeg nekter å tro det "skal" være sånn ass. Var ikke sånn da jeg kjøpte den! heh! da så man bare rust i enderøret...! Hmm... Tenningen ligger 10-12 grader før, som den skal. Kan det være luft-mengde måleren? Kan nevne at Bilen går best når den er kald(!) og ikke varm... om det har noe å si? Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet Februar 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 han som solgte bilen til deg hadde vel bare vasket godt i enderøret :P, JEG har værtfall aldri sett en bil som er helt fri for sot i enderøret, bortsett fra helt nye biler som ikke har gått mer en 1km kanskje :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Februar 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 hehehehe, ja, kanskje han gjorde det! ;) Nei, dette er ikke "litt" sot, det er sånn at hvis du skraper vekk litt sot før en tur, så er det like mye sot når du parkerer etter en 10 minutters tur... Bilen går virkelig dårlig når den er varm altså, kanskje det er verdt å nevne. Det jeg bekymrer meg for er cat'en... den liker dårlig sot tror jeg. (tett cat er nok skikkelig kult...) Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LordSnick Skrevet Februar 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2005 Høres akkurat ut som samma feilen jeg har på sierran min det. Blir snart gal av å leite etter feil. Bytta map sensoren i går, men hjalp ikke noen ting det heller. Men om jeg "legger egg" under foten når jeg gir gass så går den bra uansett om den er varm eller kald. Siter 91' Cosworth 4x4 og 50% eier av en 74 consul coupe X 86 Escort Xr3i X 90' Sierra 2i CL(X) (sedan) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Februar 12, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2005 LordSnick; Ja!! Akkurat sånn er det med meg også! + den fuckings sotinga da sick Skulle tru det var et "vær-varsom-virus" på hjernen til bilen ass angry Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blend_2097 Skrevet Februar 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2005 Har fått problemer med min 740 også!! Rett før jul KUBBET bilen på tomgang! Da røk spennings-forsterkeren. Etter at den ble byttet på verksted, da jeg ikke kan så alt for mye om volvo, var problemet et faktum. Motoren går meget fint når den er kald, men når den blir varm, får jeg maks 2200rpm.. Har byttet følgende på bilen den siste mnd: Plugger Pluggledninger Rotor Fordelerlokk Olje Oljefilter Bensin og (?) modul(grønn sak) Bensinfilter Prøvd med kondensfjerner Men fortsatt er det noe som er gale. Bilen går klokke-rent på under 2200rpm, men der er det BOMM stopp! Har problemer med lengre bakker, da jeg ikke får noe turtall å trekke med(har stv i tillegg!). Noen som vet hva som er gale?? Mvh Simon Siter Da var vi igang:) 2*Kicker S15L7"+KX2500.1 på 2680wrms=? Time will tell;) Prosjekttråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=961564#post961564 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Februar 15, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2005 ja, jeg trur jeg veit noe. Faren min hadde samme problemet, men her gikk bilen tragisk på det lille turtalls-området den fikk jobbe på. Tungstartet var den også. Løsningen ble veldi rask og enkel, men dyr. Feilen var Luftmengde-måleren. Vi lånte en fra en nabo med samme motor, og da gikk motoren klokkerent! Så, da var det 2800,- ned på volvo for ny luftmengde-måler. Tipper med 99,9% sikkerhet du har samme feilen! :) så, kjenner du noen med en B230F motor som fungerer; spørr om å få låne Luftmengde-måleren i 5 minutter, og du har løsningen din. Lykke til! :) Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LordSnick Skrevet Februar 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2005 fant ut noe i dag, plugga ut vakum slangen blokerte den å tok av ledningen på map'en så kan jeg gi gass hele veien. Eller den reagerer bedre enn før iallefall. luft målern er det ikke hos meg, har prøvd den fra en som motor som funker helt perfekt men ikke no forskjell. Siter 91' Cosworth 4x4 og 50% eier av en 74 consul coupe X 86 Escort Xr3i X 90' Sierra 2i CL(X) (sedan) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TBI Skrevet Februar 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2005 Kort kommentar til en som sa at alle biler soter : feil. Min gamle Mazda går så å si sotfritt. Merket en dag at den hadde sotet litt, åpnet panseret og merket at ene pluggledningen beveget seg vel mye - grunnet kontaktfeil, dvs brudd. Byttet ledningene og sotingen forduftet. Så som Radial sier, om bilen har lambada, injeksjån og katte så er ikke sot av nødvendighet ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golk killer Skrevet Februar 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2005 hey! Har hatt et problem med volvoen min nå i det siste... den soter. Ikke direkte mye, men nok til at finger'n blir sort om du stryker den på innsiden av enderøret. Og slik skal det neppe være på en bil med Lambda, katalysator og Injection.. =S Dette er en Volvo 740 1989 modell med en B230F motor, som nå har runda 300 000 :rolleyes: Lambda'en bytta jeg for 1 uke siden, fremdeles ingen endring. Byttet samtidig plugger uten at det hjalp noe det heller. Luftfilteret gikk jeg over,og fannt lite/ingenting dårlig. Rotor,Fordeler OG pluggkabler ble byttet i fjorhøst, og trur de skal være i god stand. Så nå har jeg gått litt tom for idèer egentlig... Har fått tips om at det kan være luftmengde-måleren som begynner å ta kvelden, men denne koster friskt mye, så jeg må eventuelt på en eller annen måte få konstatert at den er defekt. Sitter LH-Jetronic 2.4 Insprut-sys på motoren. så jeg spørr dere jeg... noen som kan mer enn meg om dette? :) Takker for alle svar! Mvh Lars fyll opp eksos annleget ditt med diesle og kjør den god og varm:) og vis det røyker litt e det helt normalt! vis du greier det kan du prøve å få ettertenning så det smeller godt bak, og vis det da kommer masse svart røyk bak deg, gjør du det helt til soten e vekke:) lukke til! Siter :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.