Gå til innhold

Kam til B23A ??

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nå søkt på forumet etter dette, men finner liksom ikke den informasjonen jeg er ute etter.

 

Lurte på hvilken kam som passer på en B23a og gir mer eff. og mer turtall liksom.. eller hvilken som gjør seg best med tanke på bunn drag og slikt.. effekt i det hele tatt :)

 

Noen som har en billig en?

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sittat fra svensk side med trim tips:

 

"Till en förgasarbil så finns flera modifieringar som gör bilen roligare. Planad topp,

lättat svänghjul, extraktor grenrör, T-kam, B200K insug med weber på etc. Observera att

en dåligt inställd weber går INTE bra. Det handlar om att få allt att lira med varandra"

 

 

Hehe... ble egen tråd av det hær... sklei litt ut den om frostplugger!

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. var ikke mye snakk om frost plugg nei ;)

 

Men har hørt at T kam bare gjør den slappere :/ med tanke på turtall..

 

Er det en som funker fint? hehe.. :)

 

For å få sakt det, så er det 2" simons og powerfilter i luftfilterboksen. tenker bare på kam som en liten ekstra.

gidder ikke å kjøpe spes mer siden jeg skal ha turbo til sommers.

 

Mvh

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da foreslår jeg at du heller sparer pengene å bruker litt mere på turbomotoren ettersom det er marginale forskjelder vi snakker om ved så lett triming av gassermotor..!

 

Med en vassere kam får du sansynligvis ikke mere en 5 -> 7 hk alikavel...

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er Den Beste Kammen kommer helt an på hva slags resultat du er ute etter.

 

Til kjøring med mye stop-and-go, inne i tettbygd strøk og sånn, syns jeg for min del at t-kammen er veldig bra. Det er trekkraften på lave turtall som er grunnen til at den sitter i mange turbo-motorer originalt, for å gi bunndrag før turboen slår inn.

 

Men hvis du for det meste kjører ute på åpen landevei, og vil ha godt drag i motoren på høye turtall, f.eks. ved forbikjøringer i 80-90-100, passerer (bl.a.) v-kam, k-kam og h-kam bedre. V-kammen er den mildeste av disse tre, og h-kammen den vasseste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK:)

 

Tusen takk for svar!

 

Jeg tenkte mest på sann forbikjøring og slikt... men gjerne også litt bunndrag. Men mest på turtall da.

 

Tenker meg ikke noen Stor trimming, vil bare ha litt mer drag etter 4000 liksom.. eller 3.500 hvor det nå er.. da stopper det nesten.

 

Hvor mye ligger slige H/V/K kammer på sann ca. i pris ?

 

(må man modifisere toppen for å bruke noen av dem ?)

 

Mvh.

:)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 240GL

Til kjøring med mye stop-and-go, inne i tettbygd strøk og sånn, syns jeg for min del at t-kammen er veldig bra. Det er trekkraften på lave turtall som er grunnen til at den sitter i mange turbo-motorer originalt, for å gi bunndrag før turboen slår inn.

 

Hvor er før turboen slår inn? På min motor sitter det T kam, og en liten turbo (230FK). Turboen er med å leverer overtrykk allerede fra rundt 1300rpm. Skjønner ikke helt hva jeg skal med bunndrag under det.

 

Har hørt at A-kam skal fungere veldig bra på FK motorene. Veit ikke om det er før eller etter chipping, men skulle visst få mere drag og finere effekt/momentkurve. :) Å så gjør det ikke noe at A-kam er gratis heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by locked

 

Hvor er før turboen slår inn? På min motor sitter det T kam, og en liten turbo (230FK). Turboen er med å leverer overtrykk allerede fra rundt 1300rpm. Skjønner ikke helt hva jeg skal med bunndrag under det.

 

Har hørt at A-kam skal fungere veldig bra på FK motorene. Veit ikke om det er før eller etter chipping, men skulle visst få mere drag og finere effekt/momentkurve. :) Å så gjør det ikke noe at A-kam er gratis heller.

Synes at du skal putte i en A-kam straks, og så fortelle om forskjellene . Lurer nemlig på å bytte fra T til A i min 945 med FK motor, og er litt nysgjerrig på hvordan motoren blir :D

 

Du kan få en A-kam hos meg , dersom du ikke har selv.

 

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by AlpejoHn

Vil en A-kam gjøre motoren min en teneste da? :D

 

Har bare lyst på litt mer drag.. eller turtall rettere sakt..

 

:)

 

Er vel tvilsomt. Du har vel A kam allerede, dersom du har B23A . :)

 

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må jeg få meg en kraft kam! :mad:

 

Gidder ikke lenger den daukjøringa opp til 3500-4000 :mad:

 

Motoren vil så mye mer! (Tror jeg da:D)

 

Men hva med T kam ? eller blir den bare dauere av den ?

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by AlpejoHn

Men da må jeg få meg en kraft kam! :mad:

 

Gidder ikke lenger den daukjøringa opp til 3500-4000 :mad:

 

Motoren vil så mye mer! (Tror jeg da:D)

 

Men hva med T kam ? eller blir den bare dauere av den ?

 

Tror du skal ligge unna T kammen, dersom du ikke har planer om å dra mye campingvogn :) .

 

Den blir nok litt sterkere på lave turtall, men ennå dauere enn A ved høyere turtall. På sugemotorer, så er vel turtallet en del av moroa .

 

V(X3) , eller K er nok et bra valg. H er vel kanskje litt kvass til original forgassermotor ? Noen her som har prøvd dette, og kan bekrefte/avkrefte dette ?

 

Erik

 

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Erik_B

Synes at du skal putte i en A-kam straks, og så fortelle om forskjellene . Lurer nemlig på å bytte fra T til A i min 945 med FK motor, og er litt nysgjerrig på hvordan motoren blir :D

 

Du kan få en A-kam hos meg , dersom du ikke har selv.

 

Erik

 

Hehe.. skal bringe beskjeden videre til han som skifta motor i bilen min, han har også en 940LT som han sa han vurderte å putte A-kam i. Blir det bra, og det i tillegg fungerer med BSR sin Steg 3 chip skal jeg også ha A-kam..

 

Hvordan det fungerer.. vel det skal visstnok dra enda mere på bunnen (det kan jo bli farlig sammen med chip..) å bli en del sprekere på toppen. T-kammen er jo visstnok noe trøtt, noe jeg ikke har merket. Min drar bra helt til sperra og dauer ikke ut over 4000rpm.. rart. Lurer litt på om jeg har en annen kam i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår