Gå til innhold

Skole - Vk 1..

Ranger emnet


Gran

Anbefalte innlegg

Tror det står mellom VK1 Kjøretøy, VK1 Arbeidsmaskiner eller VK1 Reservedelsfaget for bil/maskin.

 

Kan noen si noe om lønn, arbeidsforhold og litt sånt?

 

Hadde tenkt og gå kjøretøy, og så bilmekaniker, men det spørs om jeg ikke blir grundig lei av og skru bil da, og heller bør ha det som hobby..

 

Arbeidsmaskin, er ikke HELT sikker på hva det går ut på, men det er ikke biler da, kanskje mulighet for å reise litt?

 

Reservedelsfaget, da får jeg vel innsikt i hvordan bilen funker, men slipper og skru dag inn og dag ut?

 

 

Andre forslag?

 

Har ikke verdens beste karakterer, men fraværet er lavt.

 

Er åpen for det meste, selv om jeg ikke intreserer meg så mye for sjøen.

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du mener vk1 arbeidsmaskiner så mener du vel mekaniker? Da er det ihvertfall mye kaldt arbeid, som hvis en skogsmaskin stopper langt inni skauen en kald vinterdagf.eks,ellers vil jeg vel tro at det er en del reising i og med at de nok heller sender deg til gravemaskina enn omvendt ;)

Omega A 90

Ascona B 78 - prosjekt

Omega B 94 16V - selges i deler! Send pm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du skrev om bilmekaniker, hvis du har det som hobby i tillegg vil jeg tippe du går lei innen du blir 30, hvis ikke kroppen stopper å samarbeide før det. Tok meg kun litt over 3år (inkl læretid) med bil 24 timer i døgnet å bli drittlei, studerer nå videre for å slippe å være på gøvlet. På den andre siden er det mange som holder ut i årevis, men ha det litt i bakhodet.

 

Anleggsmaskiner tror jeg ikke er noe særlig. Må evt være veldig godt betalt skal man holde ut. En jeg studerer sammen med har jobbet som det, og hatet det. Er du bilmekaniker kan du hvertfall kjøre inn på verkstedet, og spyle av møkka - Ikke stå ute i snø/regn/osv, det haster jo alltid når en slik maskin ikke virker... Ikke veldig fristende akkurat.

 

Skulle jeg valgt på nytt med det jeg vet idag, hadde jeg blitt tømrer eller elektriker, evt jobbet på delelager. Tror å stå på delelageret kan bli veldig ensformig og lite utfordrende, men eier du bil med samme merke som der du jobber, kan det ha store fordeler ;) Alt i alt må du bare vurdere dette opp mot andre ting, gjerne dra litt rundt og titte og prate litt med noen som jobber som det.

 

Jeg er bilmekaniker, men kan dessverre ikke anbefalle deg det, hvis den eneste hobbyen du har utenom er bil. Tenk deg godt om, valget "binder deg" for minst 3år fremover hvis du skal fullføre. Du må vel søke innen mars?

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Chevy350

Som du skrev om bilmekaniker, hvis du har det som hobby i tillegg vil jeg tippe du går lei innen du blir 30, hvis ikke kroppen stopper å samarbeide før det. Tok meg kun litt over 3år (inkl læretid) med bil 24 timer i døgnet å bli drittlei, studerer nå videre for å slippe å være på gøvlet. På den andre siden er det mange som holder ut i årevis, men ha det litt i bakhodet.

 

Anleggsmaskiner tror jeg ikke er noe særlig. Må evt være veldig godt betalt skal man holde ut. En jeg studerer sammen med har jobbet som det, og hatet det. Er du bilmekaniker kan du hvertfall kjøre inn på verkstedet, og spyle av møkka - Ikke stå ute i snø/regn/osv, det haster jo alltid når en slik maskin ikke virker... Ikke veldig fristende akkurat.

 

Skulle jeg valgt på nytt med det jeg vet idag, hadde jeg blitt tømrer eller elektriker, evt jobbet på delelager. Tror å stå på delelageret kan bli veldig ensformig og lite utfordrende, men eier du bil med samme merke som der du jobber, kan det ha store fordeler ;) Alt i alt må du bare vurdere dette opp mot andre ting, gjerne dra litt rundt og titte og prate litt med noen som jobber som det.

 

Jeg er bilmekaniker, men kan dessverre ikke anbefalle deg det, hvis den eneste hobbyen du har utenom er bil. Tenk deg godt om, valget "binder deg" for minst 3år fremover hvis du skal fullføre. Du må vel søke innen mars?

 

De jeg har pratet med som jobber som Arbeidsmaskin mekaniker klager verken på lønn eller jobben, klart, blir endel arbeid ute, men det gjør ikke noe, er da ikke laget av salt heller ;)

Har vel det på førsteplass nå, men vi får se om noe annet dukker opp.

 

 

Ingen andre som har forslag? Er åpen for det meste! Bare det er mekanisk.

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har de siste 3 årene jobbet alle ferier på et bilverksted, alerede dritt lei, for jeg driver med bil nesten hver enste dag hjemme og, min egen bil også blir det litt svart arbeid da, hehe.

men jeg begynte på VK1 kjøretøy i år, men fant fort ut at det gadd jeg ikke... så jeg skifta til VK1 plat & sveis, stortrives! syns det er kjempe morro. og da kommer da kommer også muligheten til og dra på nordsjøen som sveiser... noe jeg kommer til og gjøre.

så hvis du liker og sveise og lage ting, kan jeg annbefale det på det sterkeste!

 

mvh Rune

-83 golf gti

-83 golf c/16v snart klar for bane

-96 Audi A4 1.8TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også elektromekanisk. Kan da utdanne deg som industrimekaniker. Ett veldig alsidig og spennende yrke. Lærer å dreie, frese, sveise, overhale f.eks store pumper.

Kjekt yrke om man er litt interresert i hvordan ting funker.

 

Går du plate&sveis, så kan du også bli industrirørlegger, noe jeg skla bli en vakker dag.

Ganske så kjekt, å få forme noe, sveise og slipe litt.

Da kan du også få jobb i nordsjøen om det er ønskelig, eller andre plasser.

 

Siste alternativ er maskinarbeider. Men da er du mere bundet til en fast plass, og ser for meg at du kan gå lettere lei. Å vurdere likevel.

Positive er jo at du da kan maskinere div deler til bilen din;)

 

Får ha lykke til. Kan jo bli ditt endelige yrkesvalg. Kan bli. Må ikke:)

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by GT_rider

Går du plate&sveis, så kan du også bli industrirørlegger, noe jeg skla bli en vakker dag.

Ganske så kjekt, å få forme noe, sveise og slipe litt.

Da kan du også få jobb i nordsjøen om det er ønskelig, eller andre plasser.

 

dette kan du gjøre/bli etter VK1 plat og sveis:

ALUMINIUMSKONSTRUKSJONFAGET

INDUSTRIRØRLEGGERFAGET

NDT-KONTROLLFAGET

PLATEARBEIDERFAGET

PRESSTØPERIFAGET

SMEDFAGET

STØPERIFAGET

SVEISERFAGET

VK2 AF PÅBYGG M/SPES. STUD.KOM

VK2 ALLMFAGLIG PÅBYGGINGSKURS

 

er en del og velge mellom... men som sagt gjør du det samma hele tiden så blir du lei... derfor har jeg har jeg finni meg en bedrift som du er med helt fra starten... fra det blir tegna til det er ferdig montert... der lager dem alt mulig og dem setter opp stålkonstruksjon til bygg++ som dem sa til meg "ingen dag er lik den andre"

for og komme ut i nordsjøen så må du først gå to år lærling på en vanlig bedrift, jobbe noen år før du kan søke deg ut. for dem vil helst ha folk med erfaring

-83 golf gti

-83 golf c/16v snart klar for bane

-96 Audi A4 1.8TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

 

Jeg har gått vk1 delelager, og må si at jeg ikke angrer. Hverdagen blir langt fra kjedelig, desverre finnes det bare to linjer i hele norge som har dette. Lønn er greit, bilyrket er ikke overbetalt, heller det motsatte.. Men jeg stortrives i yrket og angrer ikke på at jeg ikke ble mekanikker :)Delelager er jo mye forskjellig, du kan ta kunder på disk, verksted, karroseri, engros osv osv.. vil du vite mer, kan du ta kontakt på pm med meg :)

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

 

Jeg har gått vk1 delelager, og må si at jeg ikke angrer. Hverdagen blir langt fra kjedelig, desverre finnes det bare to linjer i hele norge som har dette. Lønn er greit, bilyrket er ikke overbetalt, heller det motsatte.. Men jeg stortrives i yrket og angrer ikke på at jeg ikke ble mekanikker :)Delelager er jo mye forskjellig, du kan ta kunder på disk, verksted, karroseri, engros osv osv.. vil du vite mer, kan du ta kontakt på pm med meg :)

 

Har litt lyst til å prøve delelager jeg også,er møkk lei bil nå.Etter en enorm bil interesse må jeg si man får litt nok når det også er jobben i tillegg til hobby.Tror jeg må skifte yrke for å ikke ende opp med å hate biler,så jeg anbefaler ikke bilmekaniker om han vil skru mye svart og på egen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir arbeids maskin mekaniker, noen her som jobber som det?

Hei, jeg har fullført vk1 kjøretøy og går nå vk1 anleggsmaskinfører, og trives veldig godt med. Som reperatør må du ha fullført dette. Som reperatør kan du tjene ganske mye ja så lenge du er villig til å fortflytte en del på deg, og pengene kommer inn om du får deg jobb i tunell arbeid slik at du får risiko tillegg :)

[-] `93 Mondeo Si Sport

 

 

her kan du grille loffen din tralalalalaaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har fullført vk1 kjøretøy og går nå vk1 anleggsmaskinfører, og trives veldig godt med. Som reperatør må du ha fullført dette. Som reperatør kan du tjene ganske mye ja så lenge du er villig til å fortflytte en del på deg, og pengene kommer inn om du får deg jobb i tunell arbeid slik at du får risiko tillegg :)

 

 

Tunell arbeid eller lignende jeg håper på!

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår