Gå til innhold

spørsmål om forgasserjustering

Ranger emnet


kloppen

Anbefalte innlegg

Var på EU-kontroll og fikk beskjed om at motoren hadde fpr mager blanding ved tomgang. Så bensinmengden ble justert litt opp. Spurte om dette hadde noe å si for bensinbruken ved kjøring, men fikk da beskjed om at dette ikke var tilfelle.

 

Har lagt merke til at motoren har fått litt mer kraft på tomgangen (merker mer kraft ved kjøring på tomgang).

 

Ved justeringen gikk ikke turtallet opp så jeg har samme tomgangsturtall

 

Men lurer da på om det stemmer at bensinforbruket ikke går opp under vanlig kjøring? Trudde at motoren kunne kjøres på mager blanding og dermed redusere bensinforbruket litt, eller er jeg helt på villspor?

 

Har en volvo 360, B200k motor... motoren gikk fint før justeringen (og etter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er ikke forgasseren din en toportet Solex? Jeg mener at forgasseren har ei tomgangsdyse ("idle jet"), og to hoveddyser ("main jet") - ei til hver av de to portene. Det betyr at tomgangen kan stilles uavhengig av bensintilførselen under kjøring.

For øvrig kan for mager blanding skade motoren atskillig mer enn hva for feit blanding kan. For mager blanding vil gi vesentlig høyere forbrenningstemperatur (et kjennetegn er glasserte tennplugger), og den høyere temperaturen kan bl.a. svi hull i stempeltopper mv. hvis du er uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Slik ser den ut, noen som vet hvor man justere og om det er en slik toportet eller ikke?

 

Har tatt bilde fra "framsiden", vises justeringsskruene her?

 

 

PS!

Hva er det for en slange som kommer inn i toppen til venstre på gasserbilde?

 

Kjøp deg Haynes boka! Kan evt scanne noen sider til deg.. (hysssj...)

 

Skruen sitter nok på samme side av gasseren som selve motorblokka sitter. På "undersiden" av selve gasserhuset. Og ja, det er en slik to-portet gasser du har. Alle K motorer har den gasseren, såvidt meg bekjent.

 

"slangen# du ser som går inn i luftfilter boksen, er slangen fra manifolden, som skal suge forvarmet luft når du har kaldstart i kaldt vær....

 

 

Mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret finner du her, i tekst og bilder: http://www.volvo240.dk/main.asp?f=98

BTW, slangen du spør etter er slangen fra flammedemperboksen til veivhusventilasjonen. (Du bør ta fra hverandre boksen og reingjøre/bytte silen om du ikke vet når det ble gjort sist. Går den tett får du overtrykk i motoren, og olje kan bli presset ut gjennom pakkboksene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår