endre Skrevet Januar 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2005 Hei. Jeg har en gammel Corolla (Combi 1,3, -91 model) som nettopp var inne på EU-kontroll, men som ikke fikk bestått. Det var rust på bremseskivene forran, så de må skiftes. Støtdemperne bak var skutt, så de må byttes. I tillegg var det noen stag som måtte byttes og noe sveising som måtte gjøres under (pga. rust) Siden det er en gammel bil og den ikke er verd noe særlig har jeg lyst å prøve å gjøre noe av dette selv. Så jeg har mange spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg litt med: Støtdemperene: disse skal vel være greie å skifte, eller? Hadde tenkt å dra innom biltema, er det dumt? Bremsene: Dette trodde jeg at skulle være OK, men noen mener det er veldig vanskelig. Bremse skiver har de vel også på biltema. Er det mulig å gjøre selv? Noen spesial vertøy jeg trenger? Stagene: Disse må jeg få tak i en eller annen plass. Disse skal stå inni bakskjermen, men jeg ander ikke hvor jeg får tak i slikt? Noen tips? Hvem har deler til toyota? Rusten under skal jeg få noen som kan det til å gjøre. De snakket noe om sveising, aner rett og slett ikke hva som skal gjøres her... Hilsen Endre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet Januar 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2005 Morn! Sveisingen kan jeg ikke hjelpe deg med, men når det gjelder demperne til bilen vil jeg heller anbefale deg å stikke på mekonomen og kjøpe noen Monroe-dempere. Gjør deg selv en tjeneste og kjøp fjærer i samme slengen. Du kommer uansett til å trenge noen fjærspenner, disse kan du mer enn gjerne kjøpe på Biltema (http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=21662). Når du kommer så langt som å demontere så vær obs på to ting. 1. Det er en stk linkarm på hver side som er festet til stabstaget (vet ikke om du har det på din modell siden det er så liten motor der =p ). Denne armen er festet til støtdemperen med et temmelig skjørt patent hvor du må låse med en umbraco i midten hvor mutteren står. Er det rust her så vil du slite med å få det av (kryp under og se selv). Jeg måtte på min Corolla 1.6 XLi bruke et meget undervurdert verktøy (baufil) for å sage disse av og kjøpe et sett på begge sidene til 300,- stk når jeg skiftet demperne bak. 2. Bremserørene bak trenger ikke se rustne ut, men når du skal demontere de så er det lurt å heller bytte de ut (ca 30,-). Mine knakk når jeg skulle skru dem av. Yipes! Poenget mitt er at du får tak i alt du trenger på mekonomen til en grei pris. Mulig at biltema er billigere på mye rart, men når det gjelder bremsedeler så er jeg ikke akkurat imponert over kvalitet. Du skifter vel klosser og når du skifter bremseskivene framme? ;) Skivene sitter forresten løst på navet så de kommer lett av. Angående stagene bak så kan jeg kun gjette meg fram til at dette er noen stag som forbinder skjermene eller støtfangeren bak til bunnen av bilen. Her ville jeg tatt en tur på høggern. Siden eldre Corolla er kjent for å ha Sætrekjeks som karrosseriplater så er det vel dette som er problemet? Anbefaler deg å skaffe en manual over modellen fra feks Haynes, greit å ha når du skal planlegge jobben. Skal gi deg ca pris på hva det vil koste å fikse dette ut i fra hva jeg husker. Bak: dempere 2x900,- fjærer 2x 480,- stabstag linker 2x300,- bremserør 2x30,- bremseveske (Viktig!) Foran: Bremseskiver, sett med 2 stk 1100,- bremseklosser ca 200 monteringssett ca 150? Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.