Gå til innhold

Følsomhet på sub

Ranger emnet


Tommeliten

Anbefalte innlegg

Lurer på hva som er best når det gjelder følsomhet på en sub (og høyttaler generelt). Vet jo at med høyere følsomhet, desto mindre kraft trengs for å få lyd... Men har det noe å si på f.eks. lydkvaliteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tommeliten

Lurer på hva som er best når det gjelder følsomhet på en sub (og høyttaler generelt). Vet jo at med høyere følsomhet, desto mindre kraft trengs for å få lyd... Men har det noe å si på f.eks. lydkvaliteten?

 

Først vil jeg bare si at følsomheten på subwoofere til bilbruk er noe man skal ta med en knyttneve salt eller to.

Ofte blir ikke målemetoden engang oppgitt og da er man like langt.

Den senere tids trend med subber som greier seg i mindre og mindre kasser har sin pris i følsomhet.

Noen i dag rynker på nesa med en gang et element trenger litt størelse på kassa, men det de ikke vet er at de som regel får dette igjen i form av økt følsomhet.

Så det råttereset man er vitne til i dag er bare ris til egen bak.

Scenario for 10 år siden:

12" basser trengte 50-60 liter, men greide seg med lite effekt.

I dag finner du 12" som spiller dypt i 15-20 liters kasser men som til gjengjeld krever et lite atomkraftverk for å spille høyt.

Se bare på high-end hifi, ikke mange bassere der med sykkelslangeoppheng og slaglengde som kan gjøre en V-åtter misunnelig.

Så min erfaring er at subwoofere som er lettdrevne (ekte +92db 1watt/1meter) låter best.

De har som regel lav bevegelig masse og reagerer kjappere.

Sånn, det var dagens visdomsord fra en som har drevet med høyttalere i 32 år!:D

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dag-Johansen

(bla bla....)

var jo akkurat dette jeg hadde skrevet, men sia du posta foer meg droppa jeg den ;)

 

mvh, stig

 

edit: maa bare tilfoye at man ser at jo lengre slaglengde jo mindre folsom er subben..

er som Dag sier.. idag er det nesten viktigst aa faa mest mulig slaglengde men bakdelen er oftest tungdrevne subber som krever mye, men har jo fordelen med at kassene blir mye mindre og dypbassen er der fortsatt(ofte bedre enn den var foer i tiden..hehe..)

men det fins unntak idag hvor man ser subber med kort slaglengde (les:7mm~14mm) som har oki folsomhet ca.88-90db men som jaggu passer i smaa kasser :D

er bare aa finne de rette.

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare takke Hr.Dag Johansen for et veldig godt skrevet innlegg!!

Det er slike innlegg som gjør det enda morsomere å skaffe seg mer kunnskap!

 

Keep it up! (please)

 

Mvh

 

Corbin KLovneN

 

*koser seg*

- Ford Mondeo stv. 2.0 16v -95 mod

X Ford Courier 1.3 illsinte liter -97 mod

X Ford Escort 1.8 Si sen -95 mod

X Ford Fiesta 1.1 enda sintere liter -85 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar

 

Så det er slik at de bygget slik at de trenger mindre kasser...veldig kort fortalt....

 

Så det beste er egentlig å ha høy følsomhet og liten slaglengde?

 

Er det noen andre parametre som kan være greit å vite litt om? (litt nysgjerrig om de forskjellige tingene som er nevnt i papirene til subber, masse gresk der for meg faktisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår