Islanwind Skrevet Januar 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2005 Var ute og kjørte accorden i stad, og så merka eg at nærlysene lyste veldig svakt... Så før eg skulle hjem, så begynte batteri-lampen på dashbordet å lyse.. Kan dynamoen ha tatt kveld? :( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jhouge Skrevet Januar 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2005 Har du sjekket at ikke viftereima slurer? Hadde en gammel Volvo før. Den måtte jeg skifte reima på. Den var tilsynelatende stram, men sluret fordi den var gammel og hard. Siter Jaman 2002 VW Sharan 1,9Tdi (mti) 1994 Plymouth Grand Voyager(Til salgs) N 59° 49' 53.47" E 10° 47' 16.47" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Januar 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2005 har du et voltmeter/multimeter? da kan du ta stikkene, en på hver pol på batteriet å skjekke når bilen går, er spenningen på over 13.8 er det OK lading og dynamoen funker.. Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Islanwind Skrevet Januar 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2005 Har multimeter ja.. Skal gjøre det. Men viss det er under 13,8 volt, er det sikkert at dynamoen er fucka da? Originally posted by Mambo har du et voltmeter/multimeter? da kan du ta stikkene, en på hver pol på batteriet å skjekke når bilen går, er spenningen på over 13.8 er det OK lading og dynamoen funker.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stenna Skrevet Januar 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2005 Kan hende at dynamoen din bare er litt ødelagt å da.. F.eks at den kun lader på tomgang.. Derfor er det viktig å få en til å gi litt gass når du måler spenninga Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Islanwind Skrevet Januar 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2005 Men kan det vere ledninger som har falt utav? Kor ligger dynamoen og er det stress og skifte den? Så irriterende.. får kanskje vognkort i morgen, så kan eg ikkje kjøre :( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Excaliburz Skrevet Januar 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2005 Originally posted by Islanwind Var ute og kjørte accorden i stad, og så merka eg at nærlysene lyste veldig svakt... Så før eg skulle hjem, så begynte batteri-lampen på dashbordet å lyse.. Kan dynamoen ha tatt kveld? :( -Det du bør sjekke da er om viftereima er stram og fin, måle spenning over _dynamoen_ (+ på kontakt på dynamoen og - på karosseri). Hvis målingen er lavere enn 13.4V så er det kanskje på tide med et dynamoskifte dessverre(evt spenningsregulator hvis det finnes på denne, det er en liten klump som er skrudd på med 2 skruer på baksiden av dynamoen). -Hvis du har løs spenningsregulator på dynamoen så kan du skru ut denne og se på børstene på den, er de under ca 1cm bør regulatoren skiftes(Selges på de fleste bilrekvisita forhandlere og koster rundt 120kr) -Hvis målingen er bra(altså over ca 13.4V ) så kan du sjekke om alle ledninger er skikkelig festet og at ingen har løsnet. Originally posted by Islanwind Kor ligger dynamoen og er det stress og skifte den? Dynamoen ligger vell sånn ca rett nedenfor nesen dn når du åpner panseret vil jeg tro :p Slik ser en dynamo ut hvis du er i tvil Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Islanwind Skrevet Januar 17, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2005 Har snakka med høggeriet her.. De trodde det var regulatoren.. Har satt batteriet på lading og skal måle spenninga i morgen.. Men VISS eg måler mindre enn 13,8 volt, ka betyr det? kan eg pga det finne ut feilen.. dvs om det er regulator eller dynamo? Regulatoren henger sammen med dynamoen sant? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yoneck Skrevet Januar 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2005 Originally posted by Excaliburz Dynamoen ligger vell sånn ca rett nedenfor nesen dn når du åpner panseret vil jeg tro :p -Hvis du har løs spenningsregulator på dynamoen så kan du skru ut denne og se på børstene på den, er de under ca 1cm bør regulatoren skiftes(Selges på de fleste bilrekvisita forhandlere og koster rundt 120kr) Min erfaring er at når børstene er gått, så lyser ikke ladelampa. Ladelampa jordes gjennom dynamoen, sånn at når det lader som det skal, får ladelampa + både fra + på batteri og fra + på dynamo. Når dynamoen stopper, vil + på dynamo bli til - , så ladelampa får + og - . Da lyser den. Hvis børstene er gått, blir det brudd, og lampa vil ikke jordes gjennom dem. Det ble muligens en litt krøkkete forklaring, men hvis man ser for seg ei pære, vil det være enklere. Pæra er jo en leder, så når den er av, men koblet til jord, vil man måle 12volt mellom + på pæra og + på batteriet. Hadde man satt en bitteliten pære mellom der, ville den lyse med + fra batteriet og - gjennom den store pæra. Når man kobler +12v til + på den store pæra, vil den lille slokke, da den store pæra plutselig har + på den ene sida og - på den andre. Den lille pæra vil da få + på begge sider. Dette kan fint brukes til litt alternativ kobling av reléer til f.eks. tåkelys. Man kan da , ved hjelp av to reléer lage en automatikk som tenner tåkelyset når parklys er på, men slukker det igjen når hovedlysene skrus på. Kan ikke skjønne at man ikke kunne satt et lite voltmeter i hver bil, så man kunne vært 100% sikker på lading. Siter -fS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yoneck Skrevet Januar 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2005 Originally posted by Islanwind Har snakka med høggeriet her.. De trodde det var regulatoren.. Har satt batteriet på lading og skal måle spenninga i morgen.. Men VISS eg måler mindre enn 13,8 volt, ka betyr det? kan eg pga det finne ut feilen.. dvs om det er regulator eller dynamo? Regulatoren henger sammen med dynamoen sant? Jeg har ikke vært borti japser der man bare kan bytte regulatoren. Det betyr ikke at det ikke finnes. Finn dynamoen din, og se om det sitter noe særlig med små skruer på baksiden av den. Hvis du har en dynamo fra bosch, er det god sjanse for at du kan bytte bare regulatoren. Batteriet ditt har en spenning på ca. 12 v. Rett etter lading har det muligens litt mer, men ikke noe vesentlig. Start opp bilen, og mål spenningen på batteriet. Det er ikke noe stort poeng å måle på dynamoen med en gang. Normal batterispenning ligger på ca. 12 volt. Måler du noe i nærheten av det (11-12,5) får ikke batteriet lading. Måler du 13v eller mer, får du lading fra dynamoen. 13v er for lite, men da lader i hvertfall dynamoen noe. Spenningen bør ligger over 14v, men en del biler har ladespenning så lav som 13,5 volt. Siter -fS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.