jab Skrevet Januar 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2005 hei En kamerat av meg skal kjøpe seg 320 til ca. 70 000kr. Han har funnet denne på autodb. (Noen som vet av den kanskje?) Er det ting man bør være spesielt obs på når man kjøper 320 av denne årsmodellen? Andre tips? :) -jab Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwknutn Skrevet Januar 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2005 Pen bil! Er ikke ofte man finner de med så lav km. stand. Prisen virket heilt grei den. E36 er en bil som generelt sett holder ganske brukbar kvalitet. Sedan og touring, spesielt litt eldre utgaver har som regel dårlige lister rundt frontruta. Sjekk at disse er intakte og ikke sprukne eller løse noen steder. Sjekk side-rutene på coupe. Disse skal bli skjøvet opp noen centimeter inn i ramma når døren slamres igjen. Dette er en ting som også har en tendens til å ikke fungere ordentlig. Sjekk også at siderutene fremme fungerer skikkelig. Ellers er det den vanlige runden med sjekk av interiør osv. Lykke til! Siter 2005 Scania P270 1987 BMW 528i 1985 BMW 535i (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JuIius Skrevet Januar 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2005 Originally posted by bmwknutn Er ikke ofte man finner de med så lav km. stand. http://www.finn.no/finn/car/object;pdc=1104312302549?finnkode=4943651&sid=0ajD3EMU9302512&pos=20 :D Men du dekker det meste i hva du skriver bmwknutn. E36 er et kjøp jeg ville anbefalt de fleste jeg kjenner Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ndrz_318 Skrevet Januar 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2005 Vær klar over at biler etter 1993 har betydelig bedre kvalitet på interiøret. Jeg har hatt 1991-mod, 1996-mod og nå 1998-mod og vil beskrive kvaliteten på interiør som boss på de gamle bilene kontra de nyere. Dessuten koster ikke en 1994 og nyere noe særlig mer når du begynner å dra inn vedlikeholdskostnadene som er uungåelige på så gamle biler. Synes også prisen ikke stod i forhold til at bilen faktisk er 14 år gammel (er det forrøvrig reelt at alle BMW'er har gått 12000km eller midre i året?). 1992 og 1992 modellene hadde annet hjuloppheng også, noe som er verd å ta med i beregningen om man har tenkt å hive på fancy understell. Det er betydelig færre leverandører av den gamle typen enn den nye. Siter 1998 BMW 318is Coupé - iSbilen 1970 Mini 1000 - lommeraketten 1984 Mini Mayfair Automatic - Minibanksjefens karjol Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ndrz_318 Skrevet Januar 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2005 Originally posted by JuIius E36 er et kjøp jeg ville anbefalt de fleste jeg kjenner Dette er jeg ikke enig i. E36 er fantastisk gode biler å kjøre og forholdsvis billige i drift om man vedlikeholder de fortløpende. Dessverre er de fleste blitt så gamle nå (husk de nyeste er 6 år gamle, de fleste 8 år eller eldre) at folk begynner å ta "service" selv etter fiks-det-når-det-ryker metoden. Jeg leitet i et drøyt halvt år før jeg kjøpte den jeg har nå, og selv den har sine dårlige dager. I løpet av det halve året såg jeg vel på 70-80 biler som mer aller mindre kunne beskrives som utgiftsbomber av dimensjoner. På den ene (en 1991 325) var det kø av kjøpere til en bil som måtte bytte ALT av gummi, clutch, bremser og interiør. Det sier litt om hvor lite peiling folk har på disse bilene før de kjøper de. Går man inn i et E36-eierskap må man huske på at det ikke er byggekvalitet som er hovedpunktet til BMW, men kjøreglede, og at det kan koste endel kroner for å nyte denne. Kostnadene eskalere somregel med motorstørrelse (blir kjørt hardt) og alder. Å kjøpe en BMW uten tilstandsrapport fra NAF eller merkeverksted er iallefall å sage av seg foten! Når alt dette er nevt, vil jeg påpeke at iSbilen min nok skal få være hos meg til den avgår med døden. Å kvitte seg med en slik deilig bil, vil jeg aldri tilgi meg for :D Siter 1998 BMW 318is Coupé - iSbilen 1970 Mini 1000 - lommeraketten 1984 Mini Mayfair Automatic - Minibanksjefens karjol Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rage Skrevet Januar 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2005 Som sagt over. Nå har jeg 320, som har gått en DEL, og har erfart mye både på godt og vondt. Men, sjekk dette: Vannpumpe - Har den vært skiftet? Bensinpumpe - Noe rart ved gasspådrag? Sløv? Kanke gi full gass uten at det stopper opp litt? Foringer i bærearmene bak - Forbruksvare Bærekuler forran - Forbruksvare Sjekk hvordan clutchen er på pedalen. Kommer det ulyder når du trykker den i bånn, med motoren igang? Virker den sløv? Ja, da må den byttes også. Ved varm motor igang, hold igjen vifteclutchen. Blir den tyngre og tyngre og holde igjen, er den i orden. Hvis ikke ryker du fort på 2 lapper der. Dempere og fjærer er også greit å sjekke, jeg fikk min bil med moste dempere bak, som det rant olje ut av... Min var orginal med Mtech understell, og det holder ikke evig ;) Har du ellers noen spørsmål, send meg en PM, skal jeg svare så godt jeg kan. Siter x 1992 BMW E36 320i 24v Coupé x 1992 Ford Sierra GT (Drittbil.) 1991 Nissan Pulsar GTi-R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JuIius Skrevet Januar 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2005 Originally posted by ndrz_318 Dette er jeg ikke enig i. E36 er fantastisk gode biler å kjøre og forholdsvis billige i drift om man vedlikeholder de fortløpende. Dessverre er de fleste blitt så gamle nå (husk de nyeste er 6 år gamle, de fleste 8 år eller eldre) at folk begynner å ta "service" selv etter fiks-det-når-det-ryker metoden. Jeg leitet i et drøyt halvt år før jeg kjøpte den jeg har nå, og selv den har sine dårlige dager. I løpet av det halve året såg jeg vel på 70-80 biler som mer aller mindre kunne beskrives som utgiftsbomber av dimensjoner. På den ene (en 1991 325) var det kø av kjøpere til en bil som måtte bytte ALT av gummi, clutch, bremser og interiør. Det sier litt om hvor lite peiling folk har på disse bilene før de kjøper de. Går man inn i et E36-eierskap må man huske på at det ikke er byggekvalitet som er hovedpunktet til BMW, men kjøreglede, og at det kan koste endel kroner for å nyte denne. Kostnadene eskalere somregel med motorstørrelse (blir kjørt hardt) og alder. Å kjøpe en BMW uten tilstandsrapport fra NAF eller merkeverksted er iallefall å sage av seg foten! Når alt dette er nevt, vil jeg påpeke at iSbilen min nok skal få være hos meg til den avgår med døden. Å kvitte seg med en slik deilig bil, vil jeg aldri tilgi meg for :D Du må se alternativene til samme pris og årsmodell. De vil få samme problem med VAG-biler, Japsebiler etc. Så hvis man har 60000-70000 kr å bruke på bil så vil jeg anbefale E36 fordi du vil nok uansett få en bil som må bytte en del ting. Jeg kjenner ikke til problemfrie biler i den prisklassen som ikke etterhvert må få skiftet litt gummi og slitedeler. Da må istedet andre ting vurderes som kjøreglede og hvor lenge du har tenkt å beholde bilen. Rundt 200-300000 kan en E36 holde uten de katastrofale utgiftene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ELLINGSEN Skrevet Januar 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2005 Veldig enkelt, man får det man betaler for. En billig e36 følger det ofte med store utgifter. Legg gjerne på ekstra lapper for å få en så ny som mulig. 70k for en 91 320 syns jeg var mye. 91-93 ville jeg også holdt meg unna. Dårlig kvalitet på interiøret etc. E36 fikk forbedringer fra hvert år som gikk. Så nylig en 97 320i sedan med full M-tech styling til rett over 100. Syns de 30k er verdt 6år nyere bil og at den har M-tech styling gjør MYE. Ellers er det jo mye deler som skal skiftes på en 91modell hvis d allerde ikke er det. Billige E36 biler er ofte vært ungdomskjørt(herjet) og det har sine store ulemper. Lite med papirer og s.hefte da ja:( Lykke til! Siter Allroad 2.5TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet Januar 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2005 320 med M50 motor, altså før 96.. Ville jeg ikke kjøpt.. Det blir ganske daft, heller en 318is da.. Og ellers, hør med de andre.. Men, du skal vel ikke bruke så mye penger på den kanskje? Siter - 02 Porsche Carrera 4 - 98 Porsche Boxster (selges) http://www.jonte.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ELLINGSEN Skrevet Januar 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2005 Er vel bare at det er 6er som gjør at den føles mer daff ut siden den er litt slappere på lavt turtall. Rent prestanda messig så er 320 raskere på alle områder enn 318is, men jeg hadde også vurdert 318iS. Morsom og fin karakter på de. Siter Allroad 2.5TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jab Skrevet Januar 13, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2005 Takk for gode og utfyllende svar! Høres ut som om det kanskje kan lønne seg å se seg litt om etter en som er nyere enn '93 da. Har en del pekepinner å gå etter nå, så det spørs vel om det kanskje må letes litt mer :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beamer Screamer Skrevet Januar 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2005 Originally posted by jab Takk for gode og utfyllende svar! Høres ut som om det kanskje kan lønne seg å se seg litt om etter en som er nyere enn '93 da. Har en del pekepinner å gå etter nå, så det spørs vel om det kanskje må letes litt mer :) Jepp, bare bruk tid på å finne et bra eksemplar! Finner du en bra bil kan du se frem til mange morsomme og problemfrie timer bak rattet! Hilsen eier av tilnærmet problemfri E30. Siter Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.