Gå til innhold

Bytte girkasse

Ranger emnet

oddbjoern21

Anbefalte innlegg

Har fremdeles en corolla (som jeg ikke har bytta topp pakning på, takk for gode tips :), var ikke det som var galt), 86 GL SUN 1.3 liter, 12 ventiler E2 motor.

Denne bilen har bare 4 gir, noe som blir litt kjedlig i lengden. Kan få tak i en 5 girs kasse, er jo en del av de til salgs. Er det mye jobb å bytte kasse selv? Eller er det bare å "skru av, skru på ny"? Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips til deg for å finne ut av hvordan det kan gjøres er følgende:

Skaff en verkstedhåndbok ala Haynes eller lignende for din bilmodell, ta en stk kaffekopp (evt brus, børst, melk..), sett deg godt tilbake i godstolen og studer prosedyrene nøye. Her står alle gode råd som du trenger å vite, og boka er meget grei å ha når du først står der i garasjen og mekker. Ikke glem å kjøpe en ny clutch til bilen, da det lønner seg å skifte når du først "er i gang".

Et annet råd er å sjekke hvilke girkasser som går på hvilke motorer og om drivakslene går om hverandre. Hvis ikke får du stoooore problemer med å skru det sammen igjen. Et siste moment som jeg ikke vet svaret på, men som jeg øyeblikkelig stusset på; er giroverføringene lik for 4 og 5 trinns?

Ellers så er det vel sånn at har man gjort det en gang allerede så blir det lettere neste gang.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg poster for kameraten min, som starta denne tråden.

Her om dagen kjøpte han nemlig en kasse fra høggern. Det stod '87 Corolla 5trinns på den. Da han fikk den hjem og studerte bevegelsene på girspaken og de armene på kassa, fant han ut at dette likevel ikke var noen 5-trinnskasse. Han fant en annen kasse på den andre høggern og den var heller ei 5gir, som det stod påskrevet.

Det vi da lurer på.. Er det ikke noe 5girskasse til denne motoren? EE80 karosseri og 2E motor, eller hva de nå het..

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider