Gå til innhold

mekking i ny garagen osv


eGtTurbo

Anbefalte innlegg

Da var vi så vidt flyttet inn i de nye lokalene våre.. Jakten på en løftebukk er i full gang, men i mellom tiden bruker vi tiden til å mekke på Primera`n og banebilen vår.. Han som knipser bildene er kompis og celica eier.. Mekkern er meg

Kanskje ikke så interesant, men tenkte dere skulle få noe å se på i det kjedelige vintermørket :)

 

Noen som vet om en løftebukk til salgs så si ifra til meg !

 

 

IMG_1051_Medium.sized.jpg

 

IMG_1046_Medium.sized.jpg

 

IMG_1041_Medium.sized.jpg

 

IMG_1030_Medium_001.sized.jpg

 

IMG_1025_Medium.sized.jpg

 

IMG_1018_Medium_001.sized.jpg

 

IMG_1016_Medium_001.sized.jpg

 

 

IMG_1015_Medium.sized.jpg

 

IMG_1010_Medium.sized.jpg

 

IMG_1037_Medium.sized.jpg

 

IMG_1033_Medium.sized.jpg

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kapper bort el motoren til takluken og nei det blir ikke mye støv som brenner seg fast fra en vinkelsliper. Hadde det vært fare for slikt hadde jeg nok brukt beskyttelsesbriller i det minste.. vinkelsliper er det jæveste verktøyet gud fannt opp

 

 

Toyota Celica 1990 2.0 GTI er bilen som får en ekstrem forvandling.. Ikke SÅ lenge til den er klar til banekjøring..! Den blir blandt annet sett på Sommertreff på acr til våren.. Kom og se en 165-170 hk bil banke drittn utav vognene med dobbelt effekt ;)

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eGtTurbo

jeg kapper bort el motoren til takluken og nei det blir ikke mye støv som brenner seg fast fra en vinkelsliper. Hadde det vært fare for slikt hadde jeg nok brukt beskyttelsesbriller i det minste.. vinkelsliper er det jæveste verktøyet gud fannt opp

 

Jeg har fått høre av mange på jobben og Helse Miljø og Sikkerhets kurs (HMS) at det er utrolig stor fare for at partikler fra skiven og det du kutter i kan brenne/smelte seg fast i glasset! Beskyttelsesbriller er en annen ting. får du noe slik dritt inn på øyet så må det kuttes bort, i værstefall så kan du få svekket syn:rolleyes:

 

Lokalene så jo bra ut i allefall.

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by audifanatic

 

Jeg har fått høre av mange på jobben og Helse Miljø og Sikkerhets kurs (HMS) at det er utrolig stor fare for at partikler fra skiven og det du kutter i kan brenne/smelte seg fast i glasset! Beskyttelsesbriller er en annen ting. får du noe slik dritt inn på øyet så må det kuttes bort, i værstefall så kan du få svekket syn:rolleyes:

 

Lokalene så jo bra ut i allefall.

 

Deler samme mening/erfaring som deg over.!!

 

 

Så der har du no og tenke på neste gang du bruker vinkelsliper..

Gnistene gan like så godt fyke 3 meter og alikevel klare og brenne seg fast i lakken på ein bil og lignende..

Bare et vennligt tips! :)

 

Helsen kommer alltids først! Hva er vitsen med bil vist du ikkje kan kjøre den!:rolleyes:

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe jeg er klar over de tingene men går skole der vi driver enormt med slike ting og hvis man gjør det rett er briller unødvendige.. Mange som knøvler i vei.. Men selvsagt, briller er best.. og angående det med at det brenner seg fast i glasset.. Noen har fått ufullstendig informasjon iallefall siden det er veldig avhengig av hvordan blad man bruker og hva man sliper mot.. Jeg har ofte brukt vinkelsliper i bare shorts med bare legger og da med gnistspruten rett mot leggen.. ikke vondt nei.. men selvsagt avhengig av endel faktorer

 

Jepp, lokalene er helt toppe.. har nå funnet en brukt bukk til noen tusen, men er litt usikker på det med at den trenger 400v.. får vel ringe kraftselskapet

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eGtTurbo

hehehe jeg er klar over de tingene men går skole der vi driver enormt med slike ting og hvis man gjør det rett er briller unødvendige.. Mange som knøvler i vei.. Men selvsagt, briller er best.. og angående det med at det brenner seg fast i glasset.. Noen har fått ufullstendig informasjon iallefall siden det er veldig avhengig av hvordan blad man bruker og hva man sliper mot.. Jeg har ofte brukt vinkelsliper i bare shorts med bare legger og da med gnistspruten rett mot leggen.. ikke vondt nei.. men selvsagt avhengig av endel faktorer

 

Jepp, lokalene er helt toppe.. har nå funnet en brukt bukk til noen tusen, men er litt usikker på det med at den trenger 400v.. får vel ringe kraftselskapet

 

Ja, hva du kutter i, og med hvilket blad har en del og si..! Kutter du i rustfritt, så brenner det gjennom arbeidshansker litt for fort..! :rolleyes:

 

 

Og angående den "bukken", så kan du helt sikkert koble den om..

Rekner med det er ein hydraulisk bukk.. Så motoren kan med stor sannsynlighet kobles om uten problemer. (fleste bukker bruker vel sikkert ein el-motor på en eller annen måte?)

Men er det 3 fas inntak på den saken? Eller er det 1 fas? Kan ha litt og si med den eventuelle kondensatoren til motoren!

 

Vel, uansett, kikk inni sikrings skapet i lokalet.. Se om du ser ein egen samle skinne som det går kun blåe ledere inn på?? (det skal da vere ein separat samleskinne hvor all jorden går innpå (gul og grønn ledere))

Vist det er ein slik ein samleskinne med kun blåe ledere på, så har du nok 400V.. Sjønt, mest sannsynligt må du få ein elektriker til og koble opp ein egen kurs hvor det går 400 volt ut på.

Vel vel, Lykke til vertfall!

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe damn.. elektriker eller ? kjekt noen her har peiling på slikt.. jeg har problemer med å finne ut av noe så enkelt som strømforbruket på en panelovn :)

 

Bukken er 3-fase..

 

Har en slik tykk blå svær kontakt som kommer ut av veggen..

 

Men trenger jeg å forander avtalen med kraftlaget slik at det blir dyrer osv eller er det bare en elektriker som kobbler om litt som du sier ?

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eGtTurbo

hehe damn.. elektriker eller ? kjekt noen her har peiling på slikt.. jeg har problemer med å finne ut av noe så enkelt som strømforbruket på en panelovn :)

 

Bukken er 3-fase..

 

Har en slik tykk blå svær kontakt som kommer ut av veggen..

 

Men trenger jeg å forander avtalen med kraftlaget slik at det blir dyrer osv eller er det bare en elektriker som kobbler om litt som du sier ?

 

At det er ein slik tykk blå svær kontakt som kommer ut av veggen i lokalet? Eller at det henger ein slik ein på bukken?

Blå kontakt er 230V... Rød kontakt er 400 V

Vel, vist det henger ein sånn ein blåe kontakt på veggen, så har du med stor sannsynlighet kun 230V anlegg i lokalet.. Da må du koble om bukken..!

 

Og nei, er ikkje elektriker..!

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo du er elektriker.. hehe

 

blå ut av veggen ja.. nabo lokalet blir fyllt opp av en oppretter og en lakker strax så kanskje man skulle samarbeidet med de om 400v da.. regner med de trenger d..

 

og veit du om det jeg spurte om? altså det med om man trenger forandring fra kraftselskaper eller om man selv kan "lage" 400v? ...

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eGtTurbo

jo du er elektriker.. hehe

 

blå ut av veggen ja.. nabo lokalet blir fyllt opp av en oppretter og en lakker strax så kanskje man skulle samarbeidet med de om 400v da.. regner med de trenger d..

 

og veit du om det jeg spurte om? altså det med om man trenger forandring fra kraftselskaper eller om man selv kan "lage" 400v? ...

 

Nei.. er ikkje elektriker! :D

 

Blå ut av veggen blir nok til 230V anlegg..

 

Du skal ha mye penger for hånd for å overtale kraftselskapet til og legge opp 400 volt i nabolaget vil eg tro..

Men. du kan kjøpe trafo som omgjør 230 til 400.. Det funker..!

 

Personligt ville eg heller sitt litt mer på omkobling av bukken! :rolleyes:

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn elektromotoren, se etter merkeskilt.

Står der (trekant) / Y | 230V/400V , er det mulig å koble om fra 400V til 230V, VISS 400V kun er til motoren og ikke noe styreskap o.l. . . går det en kabel videre fra motoren med 2 ledere til f.eks et lite skap?

 

men jeg veit ikke.. har vel ke peiling helt på hvordan en løftebukk fungerer..

http://www.cardomain.com/memberpage/559185

http://www.bilgalleri.net/html/gal_visbil.asp?ID=329

 

93 - Nissan Primera GT

Tidligere Biler:

86 - Honda Accord 2.0EX

86 - Honda Accord 2.0EX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår